Bytte tiligt til bilsete Nr 2 ?

*hopper inn* hva er fordelene/ulempene med isofix på bilsete nr 2?

Ulempe

Varer kun til 18 kg, setene blir brattere, mindre plass mellom bilstolen og seterygg, mindre justeringsmuligheter.

Fordel

Det er umulig å feilmontere

Vi byttet til besafe izi plus da hun var ca 5 mnd, hun satt da veldig fint i det, og ble veldig fornøyd selv. Det er fra 0-25 kg, så man kan bytte tidlig og bruke det lenge. Men jeg ville prøvd flere seter i bilen med babyen i om jeg var deg, for setene kan stå veldig forskjellig i forskjellige biler.

Ti kilo på 17 mnd er vel ikke så uvanlig, men det var hi som var fire mnd med samme vekt som var uvanlig.
Alrså et par uker eldre enn din og 2,5 kilo mer. Det er uvanlig at en på fire mnd er ti kilo.

Ang stol ville jeg valgt en som er fra 0 kilo, ikke en som er fra ni kilo. Rett og slett fordi fra ni kilo er det ment at gjelder unger som kan sitte. De er brattere
Det forsto jeg... Du misforsto sikkert det jeg skrev. jeg vil nå si ti kilo og 17 mnd er vel så uvanlig som 10 kilo og 4 mnd...

Det forsto jeg... Du misforsto sikkert det jeg skrev. jeg vil nå si ti kilo og 17 mnd er vel så uvanlig som 10 kilo og 4 mnd...
Jeg misforsto nok ja.

Mine eldste var sikkert ikke mer enn 10 kilo når de var 19 mnd, ikke så mye over i alle fall. Det er i alle fall innenfor normalen det, men for en på fire mnd et det et par kilo over 97-percentilen og langt, langt utenfor normalen.

Jeg misforsto nok ja.

Mine eldste var sikkert ikke mer enn 10 kilo når de var 19 mnd, ikke så mye over i alle fall. Det er i alle fall innenfor normalen det, men for en på fire mnd et det et par kilo over 97-percentilen og langt, langt utenfor normalen.
Kommer jo veldig Ann på lengden... Mine har aldri vært overvektige, men veldig lange. Dermed og tyngre enn f.eks dine. Ser i papirene til mellomste at han var hele 70,5 cm og 8850g da han var 4,5 mnd- helt perfekt! Aldri fått beskjed om noe annet;)

Kommer jo veldig Ann på lengden... Mine har aldri vært overvektige, men veldig lange. Dermed og tyngre enn f.eks dine. Ser i papirene til mellomste at han var hele 70,5 cm og 8850g da han var 4,5 mnd- helt perfekt! Aldri fått beskjed om noe annet;)
Så klart det kommer an på lengden. Men for gutter på 4,5 mnd er normalen ca 6-8,5 kilo
Klart noe mer om man er veldig lange. Mine var normalt lang, men tynnere enn vanlig. Denne siste jeg har nå et normalt lang men litt tyngre enn snittet.
Å være ti kilo ved fire mnd er mye. Langt utenfor normalen. Uansett. Uten at det har noe med saken å gjøre. Passelig bilsete må barnet få :-)

Last edited:
Vi bytta bilstol tidlig. Gutten vår er både lang og rund, så vi bytta vel rundt 3 måneders alder. (Født 4,9kg)

Vi tok i bruk cybex Sirona da gutten var 4,5/5 mnd, satt supert i det, god hvilestilling. Da han var 8-9 mnd kjøpte vi besafe izi plus for å ha i den andre bilen. Mye brattere i ryggen, så kunne ikke tatt bruk det tidligere. Min erfaring er dermed at det som blir sagt lenger opp her om at isofix-stoler er brattere, ikke stemmer.
Sironaen fungerer fortsatt bra, rundt meteren høy og 17 kg nå... Han liker den bedre enn izi plus'en.

Jeg misforsto nok ja.

Min straks 2 åring er 10 kg, litt liten, men også kort så fint proporsjonert (litt tynn, men ok)

Vi tok i bruk cybex Sirona da gutten var 4,5/5 mnd, satt supert i det, god hvilestilling. Da han var 8-9 mnd kjøpte vi besafe izi plus for å ha i den andre bilen. Mye brattere i ryggen, så kunne ikke tatt bruk det tidligere. Min erfaring er dermed at det som blir sagt lenger opp her om at isofix-stoler er brattere, ikke stemmer.
Sironaen fungerer fortsatt bra, rundt meteren høy og 17 kg nå... Han liker den bedre enn izi plus'en.

Samme erfaring har vi. Vi har cybex sirona, kan legges litt mer bakover :) Besteforeldrene har britax og besafe som er mye brattere. Vi byttet ved 15 mnd til cybexen fra babysetet. Min er snart to år og har myyyye plass :)

Back
Topp