Bytte tiligt til bilsete Nr 2 ?

Lykkeliten Nr 3

Elsker forumet
Aprillykke 2016
Noen som har måtte bytte tiligt til sete Nr 2? Eg har ein baby på ca 10 kg. Og bare 4 mnd. Baby sete vårt går til 13 kg. Så redd eg må bytte før han kan sitte ? Noen som kan anbefale ett sete som er mer baby venleg en andre ? Må ver bakovervendt og helst isofix. Håper vi kan strekke det noen mnd til. Men han vokser i rekord fart :p

Concord reverso er veldig fint. :)

De vokser gjerne litt saktere etterhvert nå, så det er ikke sikkert dere trenger å bytte enda.
Jeg tenker jo mer på den vekta.. Sønnen min er 17 mnd, og veier i underkant av 10 kg.
Hva er årsaken til den høye vekta?

Vi bytta når han var ca 5 måneder. Da var han ca 10kg og ganske lang (husker ikke helt i farta) og setet ble alt for trangt.
Kjøpte besafe izi pluss, ikke isofix, men ville heller ha et til 25 kg. Setet har tre ligge/sittestillinger.
Han satt mye bedre i det setet.
Han kunne sette seg opp selv fra ca 5,5måneder også. Så det var heller ikke noe problem het, da de helst skal kunne sitte selv når det sitter i sete nr 2.
Nå er han 2,2 år, 15,5kg og 92 cm, lang. Og kan siste i det setet til 4 år.
Hadde vi tatt et sete til 18kg, måtte vi nok hatt et bakovervendt til.

Vi bytta idag, til britax dualfix, drøye 5 mnd gammel. Han ble rett og slett for lang for sete nr 1. :/ men er jo bakovervendt, og godkjent fra 0-18 kg. Så tenker vi er innafor. Veier ca 9 kg. :)

De vokser gjerne litt saktere etterhvert nå, så det er ikke sikkert dere trenger å bytte enda.
Jeg tenker jo mer på den vekta.. Sønnen min er 17 mnd, og veier i underkant av 10 kg.
Er vel ikke uvanlig høyt? Min er 3,5mndr og veier ca 7,5 kilo... 10 kilo og 17 mndr er vel heller ikke noen plugg akkurat...

Han var stor ved fødsel. Han er lang og rund :p får kun mm så vokser det nokk av seg :)

Takk for tips :) skal sjekke ut dei setene. Har besafe etter mellomste. Men synst det er veldig bratt i ryggen. Var vell 10-11 mnd når mellomste fikk det. Og da synst eg det var bratt til ho og. Selv om ho kunne sitte.

Er vel ikke uvanlig høyt? Min er 3,5mndr og veier ca 7,5 kilo... 10 kilo og 17 mndr er vel heller ikke noen plugg akkurat...

Det er langt over gjennomsnittet, men det har jo ganske mye å si om man får mm eller mme, og genene spiller jo selvfølgelig en stor rolle. :)
Nei, sønnen vår er ikke noen plugg, men han er god og "babymyk" til tross for at han ikke er i det øverste sjiktet. :)

http://www.babyverden.no/Baby/Maned-for-maned/Maned-3/
http://www.familieverden.no/Utvikling/Barn-generelt/Er-barnet-mitt-normalt-stort/

:)

Det er langt over gjennomsnittet, men det har jo ganske mye å si om man får mm eller mme, og genene spiller jo selvfølgelig en stor rolle. :)
Nei, sønnen vår er ikke noen plugg, men han er god og "babymyk" til tross for at han ikke er i det øverste sjiktet. :)

http://www.babyverden.no/Baby/Maned-for-maned/Maned-3/
http://www.familieverden.no/Utvikling/Barn-generelt/Er-barnet-mitt-normalt-stort/

:)
Spørs nok litt på lengden og da.. Min er langt over 63 cm... Bruker str 74 i klær;) har tre barn, alle gjennomsnittlige som nyfødt, men lagt på seg og strekt seg veldig fort...ingen har blitt betegnet som spesielt store;)

Vi bytta ved 5 mndr, da var cabriofixen knapp, bytta til sirona, og vært knall fornøyde, bøygen er att den er kort i ryggen og kan bli tidlig utvokst, dvs man må sansynligvis kjøpe ennå ett bakovervendt nr 2 sete, det måtte vi,

Vi byttet først ved 15 mnd, da 8 kg, til cybex sirona. Den kan legges litt bakover :) Men den går til 18 kg (har isofix), så hvis gutten din allerede er 10 kg, så må dere sikkert bytte til et som går til 25 kg før han blir 4 år :)

Når du bytter til sete nr 2, så er det viktig at du tar neste setegruppe og ikke hopper over et hakk fordi du tenker at de varer lenger dersom de er opp til 25 kg. Velg et som går opp til 18. Dette fordi de er mindre og dermed sitter tettere rundt barnets kropp, dette er særlig viktig dersom det kommer støt fra siden :)
Jeg har et Cybex Sirona, praktisk fordi det kan snus men på mitt er selene plagsomme ved stramming da de strammer ulikt. Britax Dualfix er et tilsvarende.
Sånn utenom det er jeg mest begeistret for Besafe sine seter og de kommer som oftest best ut i tester også :)

Når du bytter til sete nr 2, så er det viktig at du tar neste setegruppe og ikke hopper over et hakk fordi du tenker at de varer lenger dersom de er opp til 25 kg. Velg et som går opp til 18. Dette fordi de er mindre og dermed sitter tettere rundt barnets kropp, dette er særlig viktig dersom det kommer støt fra siden :)
Jeg har et Cybex Sirona, praktisk fordi det kan snus men på mitt er selene plagsomme ved stramming da de strammer ulikt. Britax Dualfix er et tilsvarende.
Sånn utenom det er jeg mest begeistret for Besafe sine seter og de kommer som oftest best ut i tester også :)

Dette stemmer ikke, besafe izi plus er prikk lik besafe noe annet utenom at det går til 18kg pga isofix feste :)

Ti kilo på 17 mnd er vel ikke så uvanlig, men det var hi som var fire mnd med samme vekt som var uvanlig.
Alrså et par uker eldre enn din og 2,5 kilo mer. Det er uvanlig at en på fire mnd er ti kilo.

Ang stol ville jeg valgt en som er fra 0 kilo, ikke en som er fra ni kilo. Rett og slett fordi fra ni kilo er det ment at gjelder unger som kan sitte. De er brattere

Vi bytta når eldste var 6 mnd. Hu var ganske stor og veide en del. Husker ikke eksakt i farta. Men hu fikk ikke plass i babystolen i bredden og vi måtte presse hu nedi. Så vi bytta til besafe izi pluss. Syntes hu satt veldig fint i den og hu ble mye roligere på bilturer. Men den har ikke isofix. Min nr 2 på 7 mnd er for liten til å bytte stol enda. Så stor forskjell på barn. Og foresten min datter er nå 3 år og er helt normal i både vekt og lengde.

De vokser i ulikt tempo, ingen tvil om det :-)

*hopper inn* hva er fordelene/ulempene med isofix på bilsete nr 2?

Ville ikke valgt sete med isofix, da disse blir brattere og barna lette synker sammen, særlig om de ikke sitter selv.
Vi er selv nødt til å bytte snart og er blitt anbefalt Britax MaxWay, Besafe ett eller annet eller Axkid Minikid. Samtlige går opp til 25 kg. Men MaxWay og Minikid får man best "liggestilling" i.

Back
Topp