Bytte til sportsdel i vogna?

Mammmak

Forumet er livet
Sommerfuglene
Septemberlykke 2024
Kortid tenker dokke å bytte til sportsdel i vogna? Ser det er anbefalt å vente 6 månedar. Har ein liten som skal ha med seg ALT og som har begynt å kjede seg veldig i vogna når han er våken fordi han kjedar seg sånn :eek: forstår det er alt for tidlig enda då :p
 
Du kan jo bygge opp litt med teppe el i bagdelen så han ser ut når han er våken? Evnt ha han i ergoen?
 
Tenkte som Lego :) Enten bygge opp eller ha han i ergoen :)
 
Vi bytta sist da storebror var 5 mnd, men det var kun fordi vi skulle på ferie og ikke fikk plass til bag, ellers hadde vi nok venta litt lenger kanskje? Men vi starta med å bygge opp ganske tidlig. Hadde en liten pute så han kom seg litt opp og fikk litt mer oversikt. Fungerte fint det:)
 
Ja altso, skal ikkje bytte enda altso, har er jo tross alt berre rett under 2 månedar :D berre lurte litt på kortid andre tenkte å bytte. Kunne eventuelt prøvd å bygge opp litt foreløpig ja. Men veit ikkje kor masse hjelp i det er sidan Stokke vogna er så høg :eek:
 
De skal ikke sitte i sportsdelen før de setter seg opp selv, noe som skjer mellom 6 og 10 måneder som regel. Vi bytta når største var 8 mnd eller noe sånn.
 
De skal ikke sitte i sportsdelen før de setter seg opp selv, noe som skjer mellom 6 og 10 måneder som regel. Vi bytta når største var 8 mnd eller noe sånn.

Her fikk jeg beskjed av hs at jeg bare kunne bytte til sportsdel siden han er for lang for bagdelen. Han er 8mnd idag og sitter ikke stødig selv.
 
Her fikk jeg beskjed av hs at jeg bare kunne bytte til sportsdel siden han er for lang for bagdelen. Han er 8mnd idag og sitter ikke stødig selv.

Da er hun lite oppdatert! Barn skal ikke "tvinges" til å sitte selv før de sitter selv/er klar for det, enten det gjelder å sitte i fanget, i bilstol, i vogn, i matstol/vippestol, for det kan ødelegge ryggsøylen.
Og det kommer jo an på hvilken vogn man har også hvor lang bagdelen er og ikke minst hvor lang ungen er når den blir født. Noen barn er jo for lange til bagdelene allerede etter 3-4 mnd liksom.
 
Da er hun lite oppdatert! Barn skal ikke "tvinges" til å sitte selv før de sitter selv/er klar for det, enten det gjelder å sitte i fanget, i bilstol, i vogn, i matstol/vippestol, for det kan ødelegge ryggsøylen.
Og det kommer jo an på hvilken vogn man har også hvor lang bagdelen er og ikke minst hvor lang ungen er når den blir født. Noen barn er jo for lange til bagdelene allerede etter 3-4 mnd liksom.

At barn ikke skal settes opp i sittestilling vet jeg at ikke skal gjøres før de gjør det selv, men nå er det jo sånn at de kan ligge i sportsdelen også sånn som hs sa og det er det guttungen gjør her. Han "tvinges" overhodet ikke til å sitte sånn som du sier, men han sitter på fanget når han skal spise for de skal jo ikke ligge når de får mat (grøt, brød etc.)
 
Last edited:
At barn ikke skal settes opp i sittestilling vet jeg at ikke skal gjøres før de gjør det selv, men nå er det jo sånn at de kan ligge i sportsdelen også sånn som hs sa og det er det guttungen gjør her. Han "tvinges" overhodet ikke til å sitte sånn som du sier, men han sitter på fanget når han skal spise for de skal jo ikke ligge når de får mat (grøt, brød etc.)

Nei, om den brukes i liggende stilling, så blir det jo noe annet. Men jeg antar at HI mente på å sitte i sportsdelen, for de ser jo ikke noe mer om de ligger i den, enn om de ligger i bagen. Og det at de sitter å spiser er unntaket og "tillatt", for det er snakk om for barnets sikkerhet og det er jo snakk om veldig kort tid.
 
Da er hun lite oppdatert! Barn skal ikke "tvinges" til å sitte selv før de sitter selv/er klar for det, enten det gjelder å sitte i fanget, i bilstol, i vogn, i matstol/vippestol, for det kan ødelegge ryggsøylen.
Og det kommer jo an på hvilken vogn man har også hvor lang bagdelen er og ikke minst hvor lang ungen er når den blir født. Noen barn er jo for lange til bagdelene allerede etter 3-4 mnd liksom.

Då burde dei laga vognene myyyykje lenger :D for om Aron skulle brukt bagen så lenger hadde det blitt fosterstilling oppi der :p

Når det er sagt sa fysio at ein ikkje burde ha dei rett opp og ned i sportsdelen før dei satte seg opp sjølv :)
 
Vi byttet til sportsdel da storesøster var seks mnd og kunne sitte selv.

Men vet noen emmaljungavogner har sånn ryggstøtte man kan sette opp i bagdelen.

Jeg har bygd litt opp i vogna hennes pga gulpinga slik at hun ligger litt oppover. Legger bare et sammenrullet helseteppe under madrassen.

Men... Man skal passe på å ikke stimuler dem for mye når de er så små.
 
Eg bytta når pluggen blir for stor for bagdelen. Er redd det ikkje er mange månedene til altså :p
 
Da er hun lite oppdatert! Barn skal ikke "tvinges" til å sitte selv før de sitter selv/er klar for det, enten det gjelder å sitte i fanget, i bilstol, i vogn, i matstol/vippestol, for det kan ødelegge ryggsøylen.
Og det kommer jo an på hvilken vogn man har også hvor lang bagdelen er og ikke minst hvor lang ungen er når den blir født. Noen barn er jo for lange til bagdelene allerede etter 3-4 mnd liksom.
Bilstol? Hvordan løser vi den da?
 
Lurte på om du mente babysetet, siden baby da har litt hevet rygg der. Og dersom baby vokser ut av setet før h*n kan sitte, hva gjør man da?
Mange stoler som går fra 0-18 kg. For eks cybex sirona. Man kan ikke bære med seg stolen, men den kan brukes før de kan sitte.
 
Nei er det eg og frykta. Aron er jo litt lang, og plassen i bagdelen minka fort her :eek:
Dt viktigste er å ha en sportsdel som kan legges helt ned. De fleste rene sportsvogner kan ikke legges helt ned.
 
Back
Topp