Bytte klasse..? Usikker..

Undomiel

Forumet er livet
Smånissene 2022
Ok.. Saken er sånn:
Min 6åring begynte på skolen i høst, og har hele tiden uttrykt ønske om å bytte klasse fordi der går en av bestekameratene hans, som bor rett over gata her.

Jeg er så usikker på om det kan være sunt for dem å være hver for seg (dem leker jo etter skoletid uansett) eller om han har godt av den tryggheten med å gå i samme klasse som kameraten. Så tenker jeg og at dem skal jo tross alt gå i klasse i 7 år, så kan jo kanskje være greit å være i klassen til han som bor rett over gata liksom..?

Læreren har sagt at det kan være mulighet for å bytte, om vi ønsker dette veldig sterkt, men har og presisert at gutten vår har begynt å bli ganske kjent i den klassen han er i. Hvis jeg spør gutten min, så svarer han nok uten å blunke at han vil bytte.

Noen med gode råd?? Jeg greier IKKE bestemme meg:P

Jeg hadde ikke byttet. De skal ikke leke i timene og de ser hverandre i friminuttene og mulig på Sfo?
Her så er klassene mye sammen, på tur, i gymmen, musikk osv :)

Kanskje praktisk å kunne gå sammen til skolen? Det blir vanskelig om de ikke starter likt?

Vi hadde ikke byttet...
Eldste vår begynte i 2. klasse nå og har hatt fetteren (bestevenn!) i parallellklassen hele veien, tross omrokkeringer nå fra i fjor. De leker masse sammen på skolen likevel, og sønnen vår har fått mulighet til å samtidig knytte nye vennskap.
De kan da vel ta følge om de ikke går i samme klasse?

Jeg hadde ikke byttet, med mindre det var et stort problem at de ikke gikk i samme klasse. Jeg tenker at de skal jo ikke leke i timen og at han nå begynner å bli godt kjent i klassen som han går i. De har jo friminutt og etter skolen + helger til å leke på.

Eldstegutten vår har bestekompisen i fra barnehagen i klassen (går i tredjeklassen nå), og det er ikke akkurat positivt. Er MYE uro og tull i klassen, er riktignok fler enn de to som bråker, men de drar igang hverandre. Hjelper ikke akkurat at læreren er en tafatt, uengasjert type som ikke evner å sette seg i respekt heller da (har snakket med flere foreldre til barn i andre klasser han har hatt, har vært akkurat samme problem).

Vi vurderer stadig å søke om å bytte klasse for å få skilt brstekompisene i skoletida, de har jo uansett friminutt og fritid til å leke.

De leker vel kanskje sammen i friminuttet og SFO uansett om de går i klasse eller ikke? jenta mi går ikke i klassen som nabogutten som hun leker mye med på fritida, men de er mye sammen på skolen fordet.

Neida, det er ingen krise å ikke få byttet. Og de kan fortsatt leke ssmmen, og gå sammen til skolen osv, men han uttrykker selv at han gjerne vil bytte. Den ene andre han kjente i klassen fra før bytta klasse i forrige uke, så det gjorde det nok ikke noe bedre.

Tusen takk for alle innspill så langt:)

Hva tenker foreldrene til bestekameraten hans? Går de også med tanker om at dett bytte av en av guttene hadde vært lurt?

Jeg ville også ha latt være å bytte. Er ikke dumt å ha flere alternativer til kamerater. :)

Hva tenker foreldrene til bestekameraten hans? Går de også med tanker om at dett bytte av en av guttene hadde vært lurt?
Ja, men pga at han har flere fra bhg i den klassen han går i, så har ikke dem ytra noe mere ønske om å bytte. Men de presiserte til skolen før skolestart (da foreldrene ble spurt om ønsker) at de ønska at deres gutt kom i klasse med vår.

Back
Topp