Bytte jordmor? (helsestasjon)

strikkemamma23

Flørter med forumet
Hei dere Er det noen her som har bytta jordmor på noe tidspunkt i svangerskapet?

Jeg er tredjegangs og føler meg absolutt ikke sett eller hørt av jordmor. Er uke 20 nå. Jeg må prøve å bytte.. blir det kleint hvis man bytter halvveis? Det er dog ikke aktuelt for meg å beholde, så jeg må bare stå i det eventuelt.

Hun prøvde i dag å overtale meg til å ta RS-vaksine, som ikke er en del av vaksinasjonsprogrammet og dermed koster 3000kr å ta. Hun sa sikkert fire-fem ganger at «mange gravide vil ikke at den nyfødte babyen skal bli alvorlig syk, så de tar vaksina for å passe på babyen». Da jeg spurte om det var veldig mange nyfødte som blei syke av rs-virus og hvorfor det evt ikke i så fall var vaksinasjon av alle gravide, så prøvde hun bare igjen å spille på min samvittighet for mitt ufødte barn. Det er helt hårreisende og helt uhørt. Takk og lov for at jeg ikke lar meg skremme av henne (jeg følger vaksineprogrammet ellers, må nevnes ).

Jeg er også rhesus negativ og har fått to barn som er positive, så jeg vet akkurat hvordan den regla er. Da jeg sa på første kontroll at jeg har blodtype A-, så sa hun «vi venter og ser hva svaret på blodprøva blir, vi». Unnskyld meg, jeg veit godt hvilken blodtype jeg har? Som mangeårig blodgiver og ikke minst to barn med annen blodtype enn meg fra før? :/ bare synes det er så rart å motsi meg på noe så trivielt (såvidt jeg vet så endrer ikke blodtypen seg).
I tillegg tar hun ikke mine erfaringer som gravid på alvor, og behandler meg som jeg ikke vet noen ting om graviditet og fødsel. Hun er mer opptatt av blodtrykket mitt (som btw aldri har vært noe annet enn fint i alle tre svangerskap) enn min mentale helse, etter at jeg har vært sengeliggende og spydd i 3 mnd og vært ganske langt nede. Hun lukker ørene for det når jeg prøver å si at det ikke går så bra, og vil heller bruke kontrollene på andre ting.

Sorry for litt luftings her, det jeg eeeegentlig bare lurte på var om flere har erfaring med å bytte?

Sniker. Jeg byttet halveis gjennom mitt første svangerskap, var null problem det.
Min faste sa fra uke 6 at jeg måtte spise maange ganger for dagen og masse grønnsaker, ellers kunne jeg spontanabortere. Jeg var lsm bekymret fordi jeg er undervektig, men det der var for voldsomt :shifty:
Hun var syk en del, så jeg traff to andre. Hun siste spurte med én gang "syns du det blir for mye fokus på vekten din?" og jeg bare "ja faktisk, takk!"
Ga min faste én sjanse til. Etter OUL målte babyen stor, men hun trodde ikke på det, sa at jeg måtte spise 6 ganger for dagen, ellers blir det lav fødselsvekt og kognitive problemer. Da gadd jeg ikke mer, og byttet til hun siste jeg hadde. Hun elsket jeg, og har hatt henne hele dette svangerskapet også :happy:

Sniker. Jeg byttet halveis gjennom mitt første svangerskap, var null problem det.
Min faste sa fra uke 6 at jeg måtte spise maange ganger for dagen og masse grønnsaker, ellers kunne jeg spontanabortere. Jeg var lsm bekymret fordi jeg er undervektig, men det der var for voldsomt :shifty:
Hun var syk en del, så jeg traff to andre. Hun siste spurte med én gang "syns du det blir for mye fokus på vekten din?" og jeg bare "ja faktisk, takk!"
Ga min faste én sjanse til. Etter OUL målte babyen stor, men hun trodde ikke på det, sa at jeg måtte spise 6 ganger for dagen, ellers blir det lav fødselsvekt og kognitive problemer. Da gadd jeg ikke mer, og byttet til hun siste jeg hadde. Hun elsket jeg, og har hatt henne hele dette svangerskapet også :happy:
Oi, wow! Bare wow. Jeg forstår godt at du bytter! Det høres ut som min jordmor(selv om det er ulike problemstillinger), det handler litt om formidlingsevne og omsorgsevne, og det å bli sett og hørt - uansett hvilke utfordringer man har i svangerskapet <3 takk for at du deler!

Ingen erfaring selv, men dette er barn tre så har vært i div termingrupper :hilarious: mange har byttet, pga alt fra bare dårlig kjemi til kjipere problemstillinger. Har bare sett en gang at det var problematisk å bytte. Så det burde gå helt fint! :Heartred

Hei dere Er det noen her som har bytta jordmor på noe tidspunkt i svangerskapet?

Jeg er tredjegangs og føler meg absolutt ikke sett eller hørt av jordmor. Er uke 20 nå. Jeg må prøve å bytte.. blir det kleint hvis man bytter halvveis? Det er dog ikke aktuelt for meg å beholde, så jeg må bare stå i det eventuelt.

Hun prøvde i dag å overtale meg til å ta RS-vaksine, som ikke er en del av vaksinasjonsprogrammet og dermed koster 3000kr å ta. Hun sa sikkert fire-fem ganger at «mange gravide vil ikke at den nyfødte babyen skal bli alvorlig syk, så de tar vaksina for å passe på babyen». Da jeg spurte om det var veldig mange nyfødte som blei syke av rs-virus og hvorfor det evt ikke i så fall var vaksinasjon av alle gravide, så prøvde hun bare igjen å spille på min samvittighet for mitt ufødte barn. Det er helt hårreisende og helt uhørt. Takk og lov for at jeg ikke lar meg skremme av henne (jeg følger vaksineprogrammet ellers, må nevnes ).

Jeg er også rhesus negativ og har fått to barn som er positive, så jeg vet akkurat hvordan den regla er. Da jeg sa på første kontroll at jeg har blodtype A-, så sa hun «vi venter og ser hva svaret på blodprøva blir, vi». Unnskyld meg, jeg veit godt hvilken blodtype jeg har? Som mangeårig blodgiver og ikke minst to barn med annen blodtype enn meg fra før? :/ bare synes det er så rart å motsi meg på noe så trivielt (såvidt jeg vet så endrer ikke blodtypen seg).
I tillegg tar hun ikke mine erfaringer som gravid på alvor, og behandler meg som jeg ikke vet noen ting om graviditet og fødsel. Hun er mer opptatt av blodtrykket mitt (som btw aldri har vært noe annet enn fint i alle tre svangerskap) enn min mentale helse, etter at jeg har vært sengeliggende og spydd i 3 mnd og vært ganske langt nede. Hun lukker ørene for det når jeg prøver å si at det ikke går så bra, og vil heller bruke kontrollene på andre ting.

Sorry for litt luftings her, det jeg eeeegentlig bare lurte på var om flere har erfaring med å bytte?
Er det mulig. For en kjip jordmor! Bytt, for all del, bytt! Sånn skal man ikke føle seg på eller etter kontroller. Har ikke erfaring med å bytte jordmor, men som helsepersonell selv vil jeg bare si at det er en del av gamet. Kjemi og relasjon har veldig mye å si for effekten av det man prøver å få til, og å bli byttet ut en gang iblant er å forvente. Som helsepersonell burde ikke jordmor bli sur av det heller, hvis det er noe du tenker på (det er heller ikke ditt ansvar å ta hensyn til, bare for å ha det sagt :Heartred ). Håper at du får byttet til en mer lydhør person, og at det går bedre med deg etter hvert!

Du kan fint bytte jm om du ikke føler dere har en kontakt som fungerer for deg. Bare ring til helsestasjonen og snakk med de som sitter der. De vik det beste for mor og barn, og at mor føler seg trygg og ivaretatte er det aller viktigste :Heartpink

Tw om man er skeptisk /redd for epidural..

ikke byttet under svangerskapet men byttet under fødsel.
Jordmor var så omtrent forståelsesfull og ba meg skjerpe meg når jeg satt med vonde rier og overlegen stakk epiduralen 5 ganger feil.. Så jeg sa jeg trengte en pause før et siste forsøk og da det kom inn ei i mellomtiden sa jeg at hun jeg hadde ikke fikk komme inn igjen for hun stoppet riene mine og at vi ikke matchet.
Litt kleint litt senere i fødsel da det var behov for assistanse - men hun spurte pent om det var greit for meg ellers gikk hun å fant noen annen.

Ang feilstilking så er Jeg er overvektig som gjør at det er vanskeligere å finne riktig sted, i tillegg til at legen sa ikke ifra som gjorde at jeg ikke satt stille fordi den kom så brått.
Stakk riktig på første forsøk når noen annen kom tilbake - så skal ha epidural ved denne fødselen å:)

Hei dere Er det noen her som har bytta jordmor på noe tidspunkt i svangerskapet?​

Fikk du ordnet det?

Jeg har hatt én time hos jordmor. Det var ingenting galt sånn sett, men jeg følte jeg fikk overlesset mye ansvar til meg selv og litt preg av dårlig kapasitet. Så jeg fikk oppfordring om å sende henvisning til psykolog selv, og det var et skjema som var veldig lite tilrettelagt for gravide – så jeg måtte ringe inn og styre litt. Da jeg var på første time hos psykologen spurte hun om jeg ville bytte jordmor og jeg sa ja. Så skulle psykologen fikse det for meg :cool: Jeg sa ingenting vondt om jordmoren, men hun reagerte kanskje litt selv på at jeg ikke fikk tilbud om bedre oppfølging

Back
Topp