Bytte jobb

Helenemor

Forelsket i forumet
Sensommerbarna 2016
(Jeg sniker denne tråden inn her også, kanskje jeg får flere svar her?:happy:)

Hei damer! Jeg vil gjerne høre litt synspunkter her; Nå er det slik at ja,jeg er i jobb,men ikke der jeg vil være og jobben er helt irrelevant for utdannelsen min. Jeg har søkt på mer relevante jobber til og fra i rundt et år,og først nå har jeg vært på intervjuer og blitt interessant for arbeidsgiverne. Utfordringen er at jeg er 5 måneder på vei,så skulle jeg begynne i ny jobb nå,ville jeg kunne være der i ca 3 måneder før perm. Oppsigelsestiden i den jobben jeg har nå,tillater at jeg begynner i ny jobb, i hvert fall delvis,rimelig raskt. Hva tenker dere? Når ville dere sagt i fra til ny arbeidsgiver? Hva ville dere gjort i min situasjon?

Takknemlig for tilbakemelding!:)

Trodde at du måtte gi beskjed senest 3 mnd før permisjon. Da gjelder det nok når man bytter jobb også. Men ser de ikke på deg at du er gravid hvis du er 5 mnd på vei nå?

Har nok ikke mye vetig på lur desverre.
Har du tilbud om jobb du ønsker? I såfall så ville jeg snakket åpent med dem og gi uttrykk for at du virkelig har lyst på jobben!

Har nok ikke mye vetig på lur desverre.
Har du tilbud om jobb du ønsker? I såfall så ville jeg snakket åpent med dem og gi uttrykk for at du virkelig har lyst på jobben!

Har ikke fått tilbud riktig enda, bare vurderer hva jeg gjør hvisomatte dersomatte :) Ja,er nok det som blir aktuelt.

Trodde at du måtte gi beskjed senest 3 mnd før permisjon. Da gjelder det nok når man bytter jobb også. Men ser de ikke på deg at du er gravid hvis du er 5 mnd på vei nå?

Stemmer det. Dvs at jeg må varsle i slutten av april.
Åpenbart ikke :)

Jeg var på jobbintervju i går, og opplyste om at jeg er gravid (23 uker), og ikke kan begynne før etter perm. Skal ha kort perm. Tenker at ærlighet varer lengst, kanskje naivt, men tenker at om man er den rette for jobben så kan de ikke la være å ansette oss pga graviditet.

Lykke til! :-)

Jeg var på jobbintervju i går, og opplyste om at jeg er gravid (23 uker), og ikke kan begynne før etter perm. Skal ha kort perm. Tenker at ærlighet varer lengst, kanskje naivt, men tenker at om man er den rette for jobben så kan de ikke la være å ansette oss pga graviditet.

Lykke til! :)

Åh,så godt at flere er i samme situasjon! Takk for at du delte :) Jeg var på intervju i dag og sa ingenting,men skal tilbake på mandag, så får vi se hva som skjer.
Takk det samme!:happy:

Jeg er og i ganske lik situasjon, men sluttet å søke jobber da jeg var ca 3 mnd på vei. Tenker at jeg begynner igjen når den lille er kommet til verden og støvet har lagt seg.

Det jeg ville vært skeptisk på, er at man må være ansatt i 3 mnd før man har rett på sykepenger. I tilfelle du nå kunne komme til å trenge det på slutten. Ellers er det jo greit å bare si hvordan situasjon er om du skulle få den nye jobben :-)

Det jeg ville vært skeptisk på, er at man må være ansatt i 3 mnd før man har rett på sykepenger. I tilfelle du nå kunne komme til å trenge det på slutten. Ellers er det jo greit å bare si hvordan situasjon er om du skulle få den nye jobben :)
Viktig poeng,men det er kun 4 uker som gjelder ☺

Jeg var ærlig på jobbintervju og fikk beskjed om at jeg dermed ikke var aktuell for stillingen. Orka ikke å gjøre noe mer med det, men motivasjonen for å fortsette å søke er borte. Venter til neste år. Jobber som lærer så kan søke igjen om et år :)

Takk for tilbakemeldinger! Jeg venter nok med å si noe til jeg sitter med et skriftlig tilbud, om jeg skulle være så heldig :)

Hei. Jeg tenker at du har rett til å søke og bli vurdert uansett. De har nok ikke lov til å diskriminere deg som arbeidsøker selv om det blir en kinkig situasjon for arbeidsgiver.

Jeg sk flytte til en ny by i løpet av perm og vært i kontakt med et par arbeidsgivere for å sondere terrenget. Den ene arbeidsgiveren oppfordret meg til å søke stilling som et ute nå, til tross for at aktuell oppstart for meg er april 17. Et år er ikke så lenge mente den sjefen!

Ja så det er nok litt ulike holdninger ute i arbeidsmarkedet. Ønsker deg lykke til!

Hei. Jeg tenker at du har rett til å søke og bli vurdert uansett. De har nok ikke lov til å diskriminere deg som arbeidsøker selv om det blir en kinkig situasjon for arbeidsgiver.

Jeg sk flytte til en ny by i løpet av perm og vært i kontakt med et par arbeidsgivere for å sondere terrenget. Den ene arbeidsgiveren oppfordret meg til å søke stilling som et ute nå, til tross for at aktuell oppstart for meg er april 17. Et år er ikke så lenge mente den sjefen!

Ja så det er nok litt ulike holdninger ute i arbeidsmarkedet. Ønsker deg lykke til!

Det tenker jeg også,jeg tror faktisk jeg kan bli en bedre arbeidstaker som mor. Mer tålmodig, hihi! Godt å høre at det finnes noen sjefer med gode holdninger.
Takk,det samme til deg!

Lykke til! :-)

Dessverre er det mange som unngår gravide - uansett kompetanse. De kan da begrunne det med at noen andre var mer personlig egnet.. :(

Dessverre er det mange som unngår gravide - uansett kompetanse. De kan da begrunne det med at noen andre var mer personlig egnet.. :(

Ja, det er helt sant. Får jeg ikke jobben kommer jeg til å be om en grundig begrunnelse. Er det bedre kandidater enn meg er det helt greit, hvis ikke håper jeg i det minste at det er ubehagelig for dem å komme med begrunnelsen.

Ja,nettopp. Derfor jeg skjuler det så godt jeg kan frem til jeg eventuelt får et skriftlig tilbud. Så tar jeg den praten da :)

Ja,nettopp. Derfor jeg skjuler det så godt jeg kan frem til jeg eventuelt får et skriftlig tilbud. Så tar jeg den praten da :)

Støtter den. Jeg vet fra så mange eksempler at dette ofte ikke går redelig for seg.. Og da gravide etter loven ikke skal bli diskriminert og intervjuer ikke har lov å spørre om graviditet, så ser jeg heller liten grunn til å informere om det. Selv om man ønsker å være redelig. Men selvfølgelig, det er jo greit å unngå å søke på ett års vikariat når man uansett skal ut i permisjon. Lykke til med jobbsøkingen :)

Vet ikke om du har lest denne artikkelen, men jeg tenkte på ditt innlegg da jeg så den idag. :) http://www.klikk.no/kvinneguiden/jobb/diskriminering-av-gravide-jobbsokere-1667360.ece

Har ikke lest den, men ja, det er vel som jeg mistenkte :) Det som er så typisk, er at det er først nå jeg får napp, så da får jeg bare skjule det så godt jeg kan, vente på skriftlig tilbud og ta det derfra. Jeg kommer ikke til å røpe meg tidligere i prosessen, rett og slett for å sette arbeidsgiver i den situasjonen at de ikke kan forbigå meg på det grunnlaget. Takk for link! :)

• Liker
Reactions: eje
Back
Topp