Bytte fra sprinkelseng til juniorseng

Chilimor

Betatt av forumet
MayDay2021
Hei! Noen som har hatt tette barn eller andre som vil dele sin erfaring mht til når man bytter fra sprinkelseng til juniorseng m/sengehest? Det blir ca 19 mnd mellom barna her, sønnen vår på 13 mnd ligger i sprinkelseng nå og trives godt med det! Han har så vidt begynt å ta sine første skritt, men går ikke enda. Han sover med sovepose og reiser seg sjeldent i sengen nå. Jeg kan ikke helt skjønne at han skal få til å sove i en juniorseng om ca 6 mnd. Lurer derfor på om vi bare må kjøpe ei ekstra sprinkelseng typ av billigste type fra IKEA (som faktisk er ganske fin) også heller ha to sprinkelsenger en periode? Hva tror dere? :)

vi bytta til juniorseng når frøken var noe over 1 år, da klatret hun uansett elegant rett ut av sprinkelsengen :P
Gikk helt fint det.

Vi bytta til juniorseng når lille var 1 år og 6 måneder, gikk kjempefint! Han var så stolt og klatret fint inn og ut av den:)
Den er en lav seng, men rimelig høy sengehest, det var viktig for meg. :)

Vi bytta til juniorseng når lille var 1 år og 6 måneder, gikk kjempefint! Han var så stolt og klatret fint inn og ut av den:)
Den er en lav seng, men rimelig høy sengehest, det var viktig for meg. :)
Så artig, det er sikkert litt mestringsfølelse i å ha stor-seng :) Hvordan seng gikk dere for?

Vi får ca samme avstand mellom våre. Vi har en skikkelig klatremus, men klarer enda å begrense han noe da vi bruker dynepose, men spent på hvor lenge det tar før han klatrer ut uansett :p vi har sprinkelseng fra ikea, og det fulgte med sengehest sånn at vi bare kan ta av den ene siden på senga vi har nå, så mulig vi gjør det en stund. Har heller ikke bestemt meg for om jeg skal ha den nye babyen i sprinkelseng eller bedside ved siden av meg i starten, så kanskje vi bytter til juniorseng til neste høst når den nye babyen ikke bruker bedside lengre, så kan den overta sprinkelsenga :)

Vi hadde sprinkelseng til hun vokste ut av den nesten (med åpen side, såklart) :hilarious: Tror hun var nærmere 3 år, men da puttet vi henne rett i vanlig seng. Tror jeg hadde gått for en sprinkelseng til. De koster vel bare noen hundrelapper på IKEA... Og, ja. den billige er fin.

Vi får ca samme avstand mellom våre. Vi har en skikkelig klatremus, men klarer enda å begrense han noe da vi bruker dynepose, men spent på hvor lenge det tar før han klatrer ut uansett :p vi har sprinkelseng fra ikea, og det fulgte med sengehest sånn at vi bare kan ta av den ene siden på senga vi har nå, så mulig vi gjør det en stund. Har heller ikke bestemt meg for om jeg skal ha den nye babyen i sprinkelseng eller bedside ved siden av meg i starten, så kanskje vi bytter til juniorseng til neste høst når den nye babyen ikke bruker bedside lengre, så kan den overta sprinkelsenga :)
Vi har også en klatremus, men foreløpig virker det ikke som han tenker på senga som et klatrested, vi bruker også sånn dynepose så han blir jo litt handlingslammet av den. Hadde jeg hatt en bedside så hadde jeg nok gått for det og deretter juniorseng til størstemann, men tror ikke jeg orker å kjøpe en ny bedside, da kjøper jeg heller sprinkelseng som vi kan bruke en stund.

Vi hadde sprinkelseng til hun vokste ut av den nesten (med åpen side, såklart) :hilarious: Tror hun var nærmere 3 år, men da puttet vi henne rett i vanlig seng. Tror jeg hadde gått for en sprinkelseng til. De koster vel bare noen hundrelapper på IKEA... Og, ja. den billige er fin.
Ja, tror det er veldig forskjellig hvor lenge de sover i sprinkelsenga, har hørt om flere som liker seg så godt at de bruker den til de er 3-3,5:) mye mulig det blir en ny sprinkelseng ja!

Storebror byttet vel til junior da han var akkurat 3 år. For da kom lillebror. Lillebror sov i spinkelseng til han var godt over 3 år. Men ingen av de klatra over, så så ingen grunn til å bytte... Jeg hadde nok valgt å ha 2 spinkelsenger en periode:happy:

Min 2,5 åring sover i sprinkelseng enda og det er jeg glad for. Er helt sikker på at om vi skulle byttet til juniorseng tidligere hadde hun bare stått opp igjen om kvelden og grytidlig om morgenen. Men nå er blitt så stor at hun «setter pris på» søvn og forstår at det er godt å legge seg. Så nå er planen å bytte til juniorseng snart :) Men ville bare kjøpt en ekstra sprinkelseng om du føler barnet ikke er klart. Er ikke så dyrt med en fra IKEA, evt brukt på finn og du får solgt den igjen :)

Vi bytta fra sprinkelseng når jenta var rundt 1år, hadde noen kvelder der hun gikk ut av sengen, men lærte fort at det ikke var lov :p tror man må igjennom den fasen uansett hvor gamle barna er når de bytter :hilarious:

Tok litt tid før vi byttet, hun var vel 2,5 år, men da hadde hun sovet lenge i sprinkelseng med bare 3 sider og sengehest. Jeg opplevde at det var så stas å sove i stor jente seng at det ikke var veldig mye problemer å skifte :happy: 3475FDA1-2ACC-4E82-ADE0-2784F809227F.jpeg

Storebror byttet vel til junior da han var akkurat 3 år. For da kom lillebror. Lillebror sov i spinkelseng til han var godt over 3 år. Men ingen av de klatra over, så så ingen grunn til å bytte... Jeg hadde nok valgt å ha 2 spinkelsenger en periode:happy:
Min 2,5 åring sover i sprinkelseng enda og det er jeg glad for. Er helt sikker på at om vi skulle byttet til juniorseng tidligere hadde hun bare stått opp igjen om kvelden og grytidlig om morgenen. Men nå er blitt så stor at hun «setter pris på» søvn og forstår at det er godt å legge seg. Så nå er planen å bytte til juniorseng snart :) Men ville bare kjøpt en ekstra sprinkelseng om du føler barnet ikke er klart. Er ikke så dyrt med en fra IKEA, evt brukt på finn og du får solgt den igjen :)
Tror det blir en ekstra sprinkelseng :) tror det kan være litt ekstra koselig og lunt med en litt mindre seng, i tillegg blir litt vanskeligere å bare stå opp og hvis det kan bidra til gode søvnvaner er det jo helt topp! Så bytter vi heller til juniorseng litt senere:Heartpink

Vi bytta fra sprinkelseng når jenta var rundt 1år, hadde noen kvelder der hun gikk ut av sengen, men lærte fort at det ikke var lov :p tror man må igjennom den fasen uansett hvor gamle barna er når de bytter :hilarious:
Ja, det er nok noe de må lære uansett hvor gamle de er, men det er nok litt forskjell på hvor utviklet de er og om de godtar å bli leid tilbake i seng hvis det er en mulighet for å stå opp igjen. Har inntrykk av at jenter er litt mer modne enn gutter, feks inntrykk at de slutter med bleie tidligere. Håper overgangen går fint når den tid kommer :)

Back
Topp