Bytte fastlege?

Leelu

Elsker forumet
Jeg har tenkt å bytte fastlege, men tenkte å høre hvordan legene til dere her inne er, før jeg bytter.

Grunnen til at jeg vurderer å bytte er:
1. Når jeg kom inn til time rett etter at jeg fant ut at jeg var gravid snakket hun med meg kun i et par minutter, og sa ingenting om folat. At jeg egentlig burde ha tatt folat fikk jeg vite av søsteren min som hørte det fra en gravid venninne. Jeg synes fastlegen min burde ha informert om dette.

2. Jeg sa til fast legen min at jeg har en veeeeldig stressende jobb, og at jeg er bekymret for hvordan det vil påvirke barnet. Legen sa at det ikke var noe farlig med stress, men at jeg alltids kunne prøve å stresse mindre.

Videre leste jeg et sted i etterkant at det er vanlig å måle blodtrykk hver gang. Det ble ikke gjort.

Hun spurte heller ikke om jeg røykte eller drakk, bare krysset av på helsekortet for nei. (røyker og drikker ikke, men burde hun egentlig ikke ha spurt om det?)

Videre hva gjelder vekt før jeg ble gravid spurte hun om det. Jeg sa at jeg ikke hadde peiling fordi jeg ikke har veid meg på flere år. Så hun bad meg "gjette" jeg sa et tall, som jeg egentlig tror er for høyt. Hun burde egentlig ha bedt meg veie meg på kontoret hennes mener jeg. For nå har jeg ingen måte å vite om jeg legger på meg det jeg skal.

Videre til siste timen min hadde hun 2 andre gravide kalt inn til samme tidspunkt, så hun hadde igjen bare 5 minutter til å snakke med meg.

Jeg er førstegangsfødende, dette er helt nytt for meg, totalt har legen min bare snakket med meg i 10 til 15 minutter, er dette normalt???

En annen ting er at jeg har en type jobb der du alltid må jobbe 8 timer men noen ganger så mye som 12-14 i strekk, da jeg nevnte til legen min at jeg så at dette kunne bli et problem senere i svangerskapet sa hun at det å være gravid ikke var å være syk, så sykmelding kunne jeg bare glemme. Hun sa videre at leger jobber nattevakter og skift på sykehus mens de er gravide så det var ikke synd på meg. Jeg er i utgangspunktet enig i at man ikke er syk når man er gravid, og jeg har ikke vært borte fra jobben en eneste gang så langt på tross av kvalme og vondt både i ryggen og i hodet, men synes ikke det er betryggende at legen fremstiller det som at uansett hvor vondt jeg får det så får jeg ikke sykemelding. Jeg hadde forresten heller ikke bedt om sykemelding, eller nevnt det, bare sagt at jeg var bekymret for om jobben var for stressende mens jeg er gravid.

Dette ble en veldig lang redegjørelse, det er bare det at jeg egentlig hadde forventet meg noe ganske annet av lege og oppfølgning under graviditeten.

første legetimen min fyllte vi ut helsekortet, pratet en del om vekt ettersom jeg er veldig overvektig og har vært der for det tidligere,veide meg, hun spurte om jeg tok folat og evt omega 3 el,spurte meg også om røyking og drikking, hvordan formen var og så spurte hun faktisk også om jeg følte jeg trengte sykmelding,men det gjorde jeg jo ikke...

så du bør nok kanskje bytte fastlege ja, høres ikke akkurat ut som drømmelegen den legen din

Jeg hadde DEFINITIVT byttet fastlege! Gjorde det selv nettopp, fordi jeg har flyttet og må reise over en time til legen. Upraktisk, og i hvertfall med et lite barn i tillegg. Det tar en måned før det er i orden, så gjør det med en gang [:)]

Rugesola

Æ har villa bytta fastlege tvert!!![;)] Makan t lege har æ aldri hørt om [8D] 
Første gangen æ va gravid,så fekk æ dobbeltime hos legen å æ fekk masse bøker/brosjyra osv [:)] Fekk masse informasjon bla om folat,kosthold. Æ ble spurt masse spørsmål,om arbeid å kossn d va tilrettelagt gravide der å om formen va fin å sånne ting [:)] Æ mått veies,ta blodprøva,blodtrykk,sjekke symfusen +++,så æ følt mæ i trygge hender [:D]
Legen din høres ikke som en god lege,så æ hadd villa bytta,uten tvil [:D]

Takk for svar, jeg trodde jeg kanskje var litt "overfølsom" siden jeg er gravid for første gang og at det var slik alle leger var. Skal bytte så fort jeg finner et godt alternativ :) Kanskje jeg kan høre på helsestasjonen om de har noen anbefalinger til lege i bydelen min.

Vurderer nesten å klage, har vært litt nervøs i ettertid nettopp fordi hun ikke sa at jeg måtte ta folsyre, og at jeg dermed fikk vite det alt for sent. Man skal jo starte med det med en gang. Det er nesten en grov forsømmelse synes jeg.

Helt enig at du bør bytte. Jeg har vært bort i mange rare fastleger. Blant dem har det vært bare to som virkelig har vært gode, og jeg har byttet mange ganger. Jeg mener og at en fatslege skal ha tid til deg om du trenger 10 min eller 1 hel time. De skal undersøke deg om du er bekymret, de skal innformere deg og du bør få sykmelding for graviditet gjør faktisk en del syke. Lykke til!

Legen min har aldri hatt så god tid til meg som nå etter jeg ble gravid;) så det er jo strålende;)
Utrolig hyggelig hvis det kommer noen tårer når man er på bunn og ja!!
Skift! Det er så viktig uansett hva det gjelder å ha en lege som er lett å gå til..og som du synes du kan snakke med!

Vil anbefale deg å gå til jordmor heller jeg :) legen trenger du da bare dra til om du trenger sykemelding.

Jeg ville ha byttet lege. Jeg fikk dobbeltime, der vi gikk igjennom helsekort, veging,blodprøver osv. Min lege kjenner meg veldig godt, jeg har hatt henne siden jeg gikk på barneskolen... så egentlig vet hun alt om meg. men alikevel spurte om alt.

ORIGINAL: splash

Vil anbefale deg å gå til jordmor heller jeg :) legen trenger du da bare dra til om du trenger sykemelding.

Bytt fastlege eller gå til jordmor.. Jordmødrene kan søke om sv.skap penger for deg om du har en utfordrende jobb, eller er i dårlig form!! [:)][:)]

Jeg hadde byttet lege[:)] første gangen jeg var inne hos legen etter jeg ble gravid så var jeg inne hos henne en halv time[:)] Tok prøver av meg, vi fylte ut sånn gravid ark/helsekort heter det kanskje sammen[:)] og hun målte blodtrykket mitt 2 ganger. sjekket prøvene som hun kunne få svar på med en gang. Er ihvertfall veldig fornøyd at hun tar seg så god tid til meg[:)]

Jeg ville ihvertfall byttet ut din lege hvis jeg hadde hatt henne. og siden dette er din første er alt så nytt for deg og da er det greit å ha en lege som har tid til å snakke med deg hvor hun stiller spørsmål og du kanb stille spørsmål.

Håper du får en ny en kjapt[:)][:)]

Hmm...dette var da litt av en lege!![8|] Nei, jeg hadde nok byttet tvert! Hun har tydligvis ikke tid til deg, bare få inn mest mulig pasienter, og tjene mest penger! Siden du også er førstegangsfødene, så bør du hvertfall blir godt informert, og tatt vare på!!!
Kanskje ei jordmor hadde vær bedre for deg?? De har som regel mer tid til over, og informere om alt du skal og bør vite,og hvis det er noe du lurer på![:D]

du burde bytte legen din med engang, du skal ditt hver måned og innimellom må du ditt oftere.
Det er viktig at blir tatt hånd om, og ikke grue deg til hver legetime.

Back
Topp