Bytte barnehage - tips?

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Barna på 5 og snart 2 skal bytte barnehage - jeg gruer meg sånn. Vi føler oss trygge på og er fornøyde med barnehagen de går i nå, begge elsker å være der og trives godt. Eldste sier selv at han ikke ønsker å bytte barnehage, og jeg tror egentlig dette blir verst for han. Er oppriktig redd for at han ikke får like mange venner i ny barnehage og at jeg "ødelegger" hele livet hans. Barnehagen er jo det viktigste nest etter hjemmet man bor i..
Vi bytter fordi vi har kjøpt en leilighet og skal flytte, det er derfor ikke mulig å beholde samme barnehage. Trodde egentlig ikke vi ville fått plass til begge to sammen før til høsten, men nå var vi heldige og fikk plass til dem i samme barnehage i gåavstand fra dit vi skal bo. Men jeg gruer meg innmari, kjenner jo ingen ansatte og vet ikke noe særlig om ny barnehage - utenom at den er helt full så det betyr jo at det går mange barn der hver dag som har det bra. Det finnes jo mer enn én barnehage som er bra, ikke sant? :hilarious:

Men tips til overgangen, bøker eller filmer vi kan se med eldste? Tror den minste faller raskere på plass når hun blir kjent med de voksne - hun har jo ikke vennskapsbånd til andre barn slik som 5-åringen. Jeg skal jobbe mindre så de får kort dager hele den første måneden, og snakker såklart ikke om at jeg gruer meg til dette overfor barna, bare så det er sagt.
 
Skjønner godt du gruer deg, det er en omveltning. Har ikke prøvd å bytte bhg på ungene, men har opplevd at eldste har mistet venner på flytting og også omfordeling av barn på ulike avdelinger i bhg. Det tar tid å komme inn i sporet igjen for hans del, og tror at det er viktig å akseptere at ungene er lei seg over slike ting.

Jeg tror det er lettere å være den som flytter og kommer til noe nytt mange ganger. Det er jo spennende med ny leilighet, nytt rom, nye venner. Samtidig skjønner nok gutten din at han ikke blir å se så mye til de vennene han har nå. Det er viktig at han tenker at det er mange nye barn å bli kjent med, at det kanskje er spennende.

Er det mulig å holde kontakt med noen av barna han kjenner? Besøk feks? Eller å sende dem tegninger osv?

Og så tror jeg årstid vil hjelpe. Han begynner snart kanskje? Da blir det å bli litt kjent først, men så kommer sommer. De fleste barnehager har åpent hele sommeren, men redusert drift pga at det er færre barn. Avdelinger slås sammen, og siden de er færre ser jeg på særlig gutten vår som er like gammel som din at det er en fin plass å få nye venner. De har ofte trivdes ekstremt godt om sommeren tross at de mest kjente ansiktene kanskje ikke er der. Når tiden får gå så ordner det seg nok.


Det går seg nok til, men skjønner veldig godt den følelsen du har. Tror du har rett at eldste vil reagere mest, for han er stor nok til å skjønne hva det betyr at dere flytter.
 
Eldste vår har byttet barnehage to ganger, når hun var nesten 2 og nesten 3, det gikk smertefritt begge gangene, og etter et par uker var det som om det alltid hadde vært de. Første gang var hun såpass lita at hun ikke hadde ordentlige vennskap i den gamle barnehagen (+ korona nedstengning) så det var ikke noe problem, neste år var vi mer spent, men også der tok hun det på strak arm og hun var raskt en del av gjengen.

Nå er hun kanskje ganske tilpasningsdyktig og sosial av seg så det hjelper, men hun er sjenert i starten, men ble raskt trygg i den nye barnehagen og da var det full fart som vanlig :)

I høst fikk de noen nye på gruppa hennes og jeg spurte noe om "den nye gutten", men det var den andre uka han var der så da var han ikke ny lenger i følge henne. Barn har et annet perspektiv på tid og integrering så jeg tror de lettere inkluderer nye. De synes jo også det er spennende med nye barn så dine blir nok også tatt godt i mot og får nok raskt venner.

Jeg har nok ikke noe gode tips annet enn å besøke barnehagen før oppstart så de kan bli litt fortroelig med omgivelsene. Hvis dere flytter før de flytter barnehage kanskje se om det er noen fra den nye barnehagen i området som de kan leke litt med og bli kjent.

Og som B sier over så kan nok eldste kanskje holde kontakt med vennene, avtale lekedate, det blir nok stas å vise frem nytt rom osv. Det vil jo sannsynligvis miste kontakten etter hvert som nye vennskap og skole tar over, men i overgangen er jo det en trygghet å ha.

Jeg kan i hvert fall bekrefte at det finnes flere fine gode barnehager og de som jobber på barnehage er flink til å ta i mot og inkludere nye barn er min erfaring :)
 
Brukte ikke så mye bøker o.l når mine byttet barnehage, men var på besøk der flere ganger før oppstart. Da kunne vi ha samtaler hjemme om de nye barna og personalet. Gikk veldig bra.
 
Min var både tilpasningsdyktig og sosial, vi besøkte bhg flere ganger men det gikk skikkelig dårlig likevel.
Man må jo bare stå i det og hjelpe de underveis ol det blir vanskelig
 
Godt å høre det har gått seg til for mange.
Vi har vært på besøk der i for noen dager side , og må si ar inntrykket jeg fikk på telefon og Mail fra ny bhg var bra - men ikke fysisk besøk :( dette er ikke er sted jeg tror jeg kan overlate ungene mine til i mange timer. Det er jo bare oppbevaring av barn og kaos overalt. Innser at vi har vært utrolig heldige med bhg vi har hatt til nå. Vet ikke helt hva vi gjør nå - den gamle barnehagen ligger i et område vi ikke ønsker/har råd til å etablere oss i, og vi vil jo virkelig flytte til det nye stedet som jeg tror blir bra for oss. Men nå er alt kaos og jeg vet ikke hva vi gjør. Vi har sagt opp den gamle barnehagen, og den er også for langt unna der vi flytter. Men nå føles alt bare feil, og jeg angrer på at vi sa opp plassen. Men det er for sent - plassene er allerede gitt videre til nye barn:(
Er det vanlig? At man får en SÅ dårlig følelse i ny bhg? Klarer ikke å skille på hvor mye som er at jeg gruer meg til at barna blir revet vekk fra venner og kjente omsorgspersoner og hvor mye som er at det ikke kjennes ut som et trygt og positivt sted å sende barna mine..
 
Så trist å høre at inntrykket var dårlig :( jeg har ikke noen gode råd, håper det er bedre enn inntrykket ga. Hva synes barna om den nye bhg? ingen andre barnehager i området du kan søke til i steder?
 
Så trist å høre at inntrykket var dårlig :( jeg har ikke noen gode råd, håper det er bedre enn inntrykket ga. Hva synes barna om den nye bhg? ingen andre barnehager i området du kan søke til i steder?

Masse andre barnehager i området, men vi vil ikke få plass noe annet sted før i august, fordi de er fulle... og vil man bytte barnehage, kommer man bak alle andre i køen om man allerede har en barnehageplass, så det er ikke sikkert vi får plass noe nytt sted.
Jeg vet ikke helt hva barna synes, tror sønnen min svarer at han likte det fordi han tror vi vil at han svarer det, han har ingen glede eller entusiasme i stemmen når han snakker om det liksom (men vi har jo snakket veldig positivt om å flytte og ny barnehage).
 
Så leit å høre. Tenker at man virkelig skal lytte til mammahjerte og magefølelsen. Hadde barna tidligere i en dårlig barnehage og det var ikke noe bra for verken små eller store. Er det noe mulighet å bruke dagmamma frem til august når du kan få plass i en annen barnehage? Pluttselig så slutter noen og så det kan jo hende at det blir ledig plass før august også
 
Altså det kan jo bli bedre ved neste besøk, for øyeblikket er det mye sykdom og vikarer rundt i bhg og mange slitne mennesker, kanskje kom du på en dårlig dag fett og slett
 
Back
Topp