Byggrynssuppe

Magda Green

Elsker forumet
Ja, det lager jeg idag [;)] Har fått tips av en kollega at det er bra mot løs mage som tøtta fortsatt har, så gryna har ligget i vann i natt, og nå er det kokt.

Har dere prøvd før?

Skal suppa siles av korna etterpå?

Det skulle være masse rosiner i oppskrifta jeg fant, men jeg tok bare opp i en liten håndfull for sødmen, og enten plukker de ut, eller siler all "sausen" av.

Føler meg som en skikkelig naiv-husmor-wanna-be og har ikke peiling på hva jeg holder på med [;)][;)][8D]

ORIGINAL: Katin

Ja, det lager jeg idag [;)] Har fått tips av en kollega at det er bra mot løs mage som tøtta fortsatt har, så gryna har ligget i vann i natt, og nå er det kokt.

Har dere prøvd før?

Det skulle være masse rosiner i oppskrifta jeg fant, men jeg tok bare opp i en liten håndfull for sødmen, og enten plukker de ut, eller siler all "sausen" av.

Føler meg som en skikkelig naiv-husmor-wanna-be og har ikke peiling på hva jeg holder på med [;)][;)][8D]

Aldri hørt om...[8|] Jaja, bare mobb meg da!
Er den grovere enn havregrynsgrøt da?
Spent på utfallet jeg. gi en lyd om hvordan den smaker[:D]

ORIGINAL: Tjukkaaa

Har dere prøvd før?

Aldri hørt om...[8|] Jaja, bare mobb meg da!
Er den grovere enn havregrynsgrøt da?
Spent på utfallet jeg. gi en lyd om hvordan den smaker[:D]

Jeg mobber ikke, og vet ikke om det er grovere. Skulle være bittelitt potetsmel i også, så det binder vel bra for magen da kanskje, siden det blir en slags stivelse?? tror jeg...

Da er det testet. Smakte ganske søtt (hadde sukker i som var ganske så innkokt). Hun spiste noen skjeer til lunsj, men etter det var det ikke snakk om. Matlysten synker definitivt utover kvelden.

Men det skal visst hjelpe godt på magen, så er verdt å prøve på syke mager, folkens [:)]

Jeg tok utgangspunkt i denne:

-----------------------------------------
OPPSKRIFT
Lagt inn den 30.11.2003
Sendt inn av Magnús Þór Magnússson

Byggrynssuppe med rosiner

1 1/2 liter vann
100 g rosiner
100 g helgryn
1 ss potetmel
sukker

Kok opp byggrynene til de er myke. Tilsett rosiner og sukker og kok suppen i 10 minutter. Rør potetmelet ut i litt kaldt vann eller saft, ha det i suppen og rør godt.
Ved servering kan man legge en skje med fløtekrem i hver tallerken.

Publisert med tillatelse fra ABC Matoppskrifter.

-------------------------------------------------------------------------

Men la grynene i kokt avkjølt vann over natten først. Lagde ca halve oppskriften.

Kokte så i nytt vann - ca 30-45 min. Tok noen korn på benken og skviset de under en skje innimellom for å se om de var blitt myke (som nevnt har jeg jo aldri gjort dette før, og gjorde bare det jeg trodde var lurt).

Tok bare littegrann rosiner i - siden min har diare - og rosiner gir fart på magen. tenkte det gav litt sødme uansett - selvom hun nødvendigvis skulle spise de.

Spedde i med litt ekstra vann underveis hvis det ble litt for grøtete - men var redd for å ta for mye for å vanne ut effekten/smaken.

Smakte til med sukker.

Også prøvde vi litt avkjølt suppe/grøt til lunsj.

Når det endelig ble ferdig silte jeg den ikke, men gav det med gryn.

Fortell gjerne hva du syns om dette hvis du prøver. Og om andre har gjort det før, kom gjerne med innspill [:)]

Jeg tok utgangspunkt i denne:

-----------------------------------------
OPPSKRIFT
Lagt inn den 30.11.2003
Sendt inn av Magnús Þór Magnússson

Byggrynssuppe med rosiner

1 1/2 liter vann
100 g rosiner
100 g helgryn
1 ss potetmel
sukker

Kok opp byggrynene til de er myke. Tilsett rosiner og sukker og kok suppen i 10 minutter. Rør potetmelet ut i litt kaldt vann eller saft, ha det i suppen og rør godt.
Ved servering kan man legge en skje med fløtekrem i hver tallerken.

Publisert med tillatelse fra ABC Matoppskrifter.

-------------------------------------------------------------------------

Men la grynene i kokt avkjølt vann over natten først. Lagde ca halve oppskriften.

Kokte så i nytt vann - ca 30-45 min. Tok noen korn på benken og skviset de under en skje innimellom for å se om de var blitt myke (som nevnt har jeg jo aldri gjort dette før, og gjorde bare det jeg trodde var lurt).

Tok bare littegrann rosiner i - siden min har diare - og rosiner gir fart på magen. tenkte det gav litt sødme uansett - selvom hun nødvendigvis skulle spise de.

Spedde i med litt ekstra vann underveis hvis det ble litt for grøtete - men var redd for å ta for mye for å vanne ut effekten/smaken.

Smakte til med sukker.

Også prøvde vi litt avkjølt suppe/grøt til lunsj.

Når det endelig ble ferdig silte jeg den ikke, men gav det med gryn.

Fortell gjerne hva du syns om dette hvis du prøver. Og om andre har gjort det før, kom gjerne med innspill [:)]

Hahahah oppskriften er lagt ut av en islending!!![8D] Takk for den[:D]. Kommer garantert til å prøve denne neste gang vi får løs mage[:)]

Back
Topp