Bygge hus...

Nøttelita

Gift med forumet
Julegavene 2019
Vårspirene 2021
Stjerneskuddene 2024
Skuddårsspirene 2024
Noen her som har bygd hus/holder på å bygge hus?

Kunne vært greit med noen tips på diverse ting[;)]

Lurer på tusen ting![8D] Men noen av de er:

Åpent til kjøkken fra stua, eller lukket? Hva er greiest?

Skal dere ha både stort spisebord og lite kjøkkenbord/spisebord på kjøkkenet? Vi lurer på om vi skal ha åpen løsning og bare ha stort spisebord ved kjøkkenet i stua, og spise måltidene der. Dyrt spisebord, derfor litt usikker. Men da blir det jo brukt og ikke bare til pynt ihvertfall...

Hvor skal dere ha varmtvannstanken?

Det blir 2 bad, et i første etasje og et i andre etasje. Hvilket bad er lurest å ha vaskemaskinen i ? Oppe eller nede? Dusj oppe eller nede? Badekar oppe eller nede?

Hva slags og hvor høye/store vinduer skal dere ha? Vil ha høye vindu i stua, men hvor høye? Og vil helst at alle vinduer på samme vegg er like store...

Hvor stor grunnflate skal dere ha?

Vi bygde for snart 3år siden.et must jeg hadde var at det var minimum 2doer og at den ene lå rett ved siden av inngangsdøra=)men MASSE annet som er lurt også..hva trenger du tips til?

Vi "bygger" hus :)
Det vil si at vi har ribbet et gammelt hus, så vi har delt inn rom på nytt. Alt inne og ute er nytt, men selve skjelettet på huset er gammelt.

Vi skal bygge i år, i de indre bygder på sørlandet[:D]

Lurer på tusen ting![8D] Men noen av de er:

Først og fremst lurer vi på om vi skal bruke penger på å bygge større grunnflate, eller om vi heller skal bygge i høyden. Ved å bygge i høyden får vi to fulle etasjer, og dermed ingen skråtak på soverommene. I tillegg får vi to ekstra skråtak-rom på øverste loftet, og en god bod. Ulempen er at grunnflata blir "bare" på rundt 90, og dermed er jeg redd stua nede blir litt smal. Med større grunnflate vil stua bli større (mest stua jeg er bekymret for skal føles for liten), men skråtak oppe og mindre soverom, og ingen ekstra rom som det ville blitt på øverste loftet ved å bygge i høyden.
Uff, frustrerende å bygge hus altså, vil ha, vil ha men det blir for dyrt, så noe må jo kuttes ut! [8D]

Skal dere ha både stort spisebord og lite kjøkkenbord/spisebord på kjøkkenet? Vi lurer på om vi bare skal ha stort spisebord ved kjøkkenet i stua (åpen løsning), og spise måltidene der. Dyrt spisebord, derfor litt usikker. Men da blir det jo brukt og ikke bare til pynt ihvertfall...

Hvor skal dere ha varmtvannstanken?

Det blir 2 bad, et i første etasje og et i andre etasje. Hvilket bad er lurest å ha vaskemaskinen i ? Oppe eller nede? Dusj oppe eller nede? Badekar oppe eller nede?

Hvor høye/store vinduer skal dere ha? Vil ha høye vindu i stua, men hvor høye? Og vil helst at alle vinduer på samme vegg er like store...

Bod til klær/sko eller garderobeskap i ganga?

Sniker litt jeg, driver også og planlegger hus[:)] Hva slags hus skal dere bygge fra da?

Vi skal ha 1 1/2 etasjes hus, der grunnflata er 90 kvm! Vi skal ha åpen løsning mellom kjøkken og stue, dermed kun spise bord innme kjøkkenet[:)] Ville nok anbefalt og ha vaskemaskin og sånt nede, også badekar på det største badet. Skal dere ha soverom og sånn i 1 etasje også eller? Vil anbefale det mtp at det da blir generasjonsbolig, dermed kan dere søke lån hos husbanken, det skal vi [:)] vi får skråtak oppe, har 3 soverom oppe og 1 nede. Driver selv og tenker litt på det med vindu i stua, men har funnet ut at jeg mest sannsynlig ikke vil ha noen kjempestore glass som går ned til gulvet omtrent.. Blir da litt vanskelig og plassere sofa o.l.. Vi får kun 1 liten bod inne, men skal ha stooor garasje med god bodplass der! [:)]

Og så er det jo sååå mye forskjellig velge i hva en skal ha her, og hva en skal ha der.. Blir rett å slett litt slitsomt finne ut hva som passer sammen osv.. Lysbrytere, dører, trapper, lister.. Ja you name it, men gleder meg til å komme igang da [:)] Lykke til med husbygging! [:)]

Vi skal også renovere og bygge på huset [:)]

Har tegningene ca. klare, så vet hva vi vil ha, men akkurat nå er mannen arbeidsledig. Så vi må vente og se....

Ang. vaskemaskin så ville jeg hatt vaskerom til å ha den i. Det ville jeg plassert nede, så det er lett og sette på en maskin imens man f.eks lager middag. Det skal vi ha [:)]

Vi skal også ha garasje i huset, med inngang gjennom vaskerommet....

Vi skal ha både kjøkkenbord og spisestuebord. Setter veldig pris på å ha begge deler nå. Da spiser vi på kjøkkenet når det er barn tilstede, og i stua ellers... Blir så mye klin på teppet under spisestuebordet av barna. Hvis man har det da...

Vi skal ha en mellomting mellom 1,5 etg og 2 etg [:)] Liker ikke så godt å ha det så veldig lavt oppe, og heller ikke de små kottene det blir langs kantene om man ikke bruker plassen helt ut....

Vi skal da ha 1, 2 m i knevegg og har også plass til noen små vinduer på de små veggene [:)]

Vi har sett litt på dette huset som inspirasjon: http://www.myresjohus.se/Vara-hus/Forhojt-vaggliv/Klockargarden-196--m.aspx

Vil i så fall ha baksiden foran, med inngangsparti. Og garasje i samme bygg da, som en forlengelse av huset [:D]

ORIGINAL: Cathrine_86

Sniker litt jeg, driver også og planlegger hus[:)] Hva slags hus skal dere bygge fra da?

Vi skal ha 1 1/2 etasjes hus, der grunnflata er 90 kvm! Vi skal ha åpen løsning mellom kjøkken og stue, dermed kun spise bord innme kjøkkenet[:)] Ville nok anbefalt og ha vaskemaskin og sånt nede, også badekar på det største badet. Skal dere ha soverom og sånn i 1 etasje også eller? Vil anbefale det mtp at det da blir generasjonsbolig, dermed kan dere søke lån hos husbanken, det skal vi [:)] vi får skråtak oppe, har 3 soverom oppe og 1 nede. Driver selv og tenker litt på det med vindu i stua, men har funnet ut at jeg mest sannsynlig ikke vil ha noen kjempestore glass som går ned til gulvet omtrent.. Blir da litt vanskelig og plassere sofa o.l.. Vi får kun 1 liten bod inne, men skal ha stooor garasje med god bodplass der! [:)]

Og så er det jo sååå mye forskjellig velge i hva en skal ha her, og hva en skal ha der.. Blir rett å slett litt slitsomt finne ut hva som passer sammen osv.. Lysbrytere, dører, trapper, lister.. Ja you name it, men gleder meg til å komme igang da [:)] Lykke til med husbygging! [:)]

Helt i orden at du sniker[;)]
Vi skal også søke om husbanklån. Trenger ikke ha soverom i 1.etasje for å få hsubanklån, bare det er mulig å få det i framtida hvis man skulle ha behov for det (At man kan dele av stua så en del av den blir soverom). Så vi skal ha alle soverommene opp, 4 stk.

Ja, det er akkurat det med høye vinduer, det er så fint men gjør det så vanskelig med møbleringen...
Hvor stor bod skal dere ha inne da?

Skal dere begynne i vår?

ORIGINAL: *trinemor*

Har tegningene ca. klare, så vet hva vi vil ha, men akkurat nå er mannen arbeidsledig. Så vi må vente og se....

Ang. vaskemaskin så ville jeg hatt vaskerom til å ha den i. Det ville jeg plassert nede, så det er lett og sette på en maskin imens man f.eks lager middag. Det skal vi ha [:)]

Vi skal ha både kjøkkenbord og spisestuebord. Setter veldig pris på å ha begge deler nå. Da spiser vi på kjøkkenet når det er barn tilstede, og i stua ellers... Blir så mye klin på teppet under spisestuebordet av barna. Hvis man har det da...

Vi skal ha en mellomting mellom 1,5 etg og 2 etg [:)] Liker ikke så godt å ha det så veldig lavt oppe, og heller ikke de små kottene det blir langs kantene om man ikke bruker plassen helt ut....

Vi skal da ha 1, 2 m i knevegg og har også plass til noen små vinduer på de små veggene [:)]

Vi har sett litt på dette huset som inspirasjon: http://www.myresjohus.se/Vara-hus/Forhojt-vaggliv/Klockargarden-196--m.aspx

Vil i så fall ha baksiden foran, med inngangsparti. Og garasje i samme bygg da, som en forlengelse av huset [:D]

Tror ikke vi har plass til både vaskerom og bad nede, da ville badet blitt så bittelite. Så tror vaskemaskinen må stå på et av badene...
Så smart med den mellomtingen mellom 1,5 og 2 etg da. Godt med noen små vindu på sidene oppe[:)]
Hvor stor blir grunnflata?

ORIGINAL: tippetue

Vi bygde for snart 3år siden.et must jeg hadde var at det var minimum 2doer og at den ene lå rett ved siden av inngangsdøra=)men MASSE annet som er lurt også..hva trenger du tips til?

Er det noen ting dere angrer på i ettertid at dere gjorde/ikke gjorde? Noe dere savner? Noen rom dere syns er feil størrelse osv?

ORIGINAL: MammaOgVictoria

Vi driver å planlegger å bygge hus nå :) skal på "visning" på sen hus modellen vi har lyst til å bygge, i morgen :) vi skal ha hus fra setskog hus. Hvor skal dere ha hus fra? Og hvor skal dere bygge?

Å, så gøy å kunne gå på visning å se huset i virkeligheten! Da vil dere virkelig få romfølelse. Vi sliter med å tenke på hvor stort et rom på så og så mange kvadrat er osv...
Vi skal kanskje ha fra konsmohus. Har fått tomt på siden av mine foreldres gård, så det blir koselig[:)]

ORIGINAL: Habby

Dere som bygger/bygget.. Hvor mye har det kostet dere? Tomta, huset og all jobben osv.?

Kan svare på den når vi er ferdige[;)]

Dytter[;)]

ORIGINAL: Nøttelita

ORIGINAL: *trinemor*

Tror ikke vi har plass til både vaskerom og bad nede, da ville badet blitt så bittelite. Så tror vaskemaskinen må stå på et av badene...
Så smart med den mellomtingen mellom 1,5 og 2 etg da. Godt med noen små vindu på sidene oppe[:)]
Hvor stor blir grunnflata?

Dere kan jo ha en egen avd. på badet nede til vaskemaskin/ tørketrommel da? En liten krok med skillevegg eller noe...

Grunnflata blir nærmere 100 kvm på husdelen og 60 på garasjedelen. Blir jo det samme oppe, men med lavere takhøyde noen steder da [:D]

Og så blir det mulighet for rom over garasjedelen også, men der er det ikke full takhøyde pga at vi skal ha god takhøyde i garasjen....

Akkurat nå er planene lagt på is, siden mannen er arbeidsledig. Men håper å få begynt byggingen om et års tid. Må sjekke litt mer pris og sånn også, før vi bestemmer oss helt [:)]

Veldig spennende prosess da [:)]

Back
Topp