Bygge hus?

xCamillax

Gift med forumet
Hei, jeg bare lurte på om noen har noe kjennskap til å bygge hus?
Vi har kjøpt ett hus som vi bor i nå, men vi har veldig lyst til å bygge eget. Jeg lurer bare på om noen vet hvordan det fungerer angående lån til tomt og hus, for vi har jo lån på det huset vi har nå, og vi må jo låne en hel del til for å få råd til tomt og nytt hus. Hvordan får man råd til å bygge mens man fremdeles har lån på eget hus? Noen som kjenner til dette?

Jeg tviler på at vi får noe lån til verken tomt eller nytt hus. Blæh, dumme Norge [:'(]

Da vi overtok det huset vi bor i nå, var det en uke til vi skulle gi fra oss leiligheten og da trengte vi et overgangslån for det som lå mellom der.
Lurer på om det kanskje er sånn når man skal bygge også?
Bare at overgangslånet er litt lenger?

Mens dere bygger så får dere et byggelån som går over til huslån når huset er ferdig. Det er hvertfall sånn vi har det nå. Vi har i tillegg lån på leiligheten vi bor i så det blir trangt frem til vi skal selge den.[&o]
Man kan evt få avdragsfrihet de første årene slik at man bare betaler renter på lånet. Spørs jo helt hvor dere tenker å kjøpe tomt, er jo enorme prisforskjeller rundt om kring. Er slitsomt mens det står på med husbygging, men gud som jeg gleder meg til det står ferdig til påske![:)]

Ok. Vi har jo selvsagt tenkt å gå i banken å spørre hvordan det fungerer, men tenkte bare å høre me andre først [:D]

Off ja, det er nok slitsomt, og tida går nok seint. Men fytti det blir gøy me EGET hus liksom.

Back
Topp