Byebye fredagstaco

August16spire

Elsker forumet
Lille har ikke vært plaget med magen hittil men ikveld har han vært urolig, sove lite og skrek en del. Hadde heldigvis en venninne på besøk som har hatt et kolikk barn som viste meg gode bære teknikker. Så tipper det var salsaen elr krydderet. Så det blir jeg ikke tørre spise med det første. Noen som har merket mageknip etter spesiell mat?

Her har det vært mageknip i hele dag, men skjønner ikke hva grunnen kan være:( Evt brownie jeg spiste i går?

Jeg spiste pepperbiff fra kinarestaurant. Det var IKKE populært, sikkert løken :o

Her ble det reagert når jeg spiste tacosuppe, den var litt vel krydret, men det var nok min feil :p maiskolbe var og litt i overkant, det var 6 bleier på rappen dagen etterpå :p

Tror kanskje det er løkpulver oppi krydderet. Mulig det går an å lage en mildere krydderblanding og salsa selv, men da blir det kanskje ikke helt "tacotaco" :(

Her hadde jeg en skivebom med blomkålsuppe :( Tenkte meg ikke om, og fikk en liten tass ned mageknip hele natten/

Storebror reagerte hvis jeg drakk noe med kullsyre og på taco krydder.. Prøvde taco i går, det gikk heldigvis bra! Men kullsyre tørr jeg ikke prøve :p

Reagerer på tacokrydderet hun her også, gitt..

Forrige reagerte på løken i taco. Kutta den, og da gikk det smertefritt Sikkert lurt å ikke ha for mye salsa og.

Storebror reagerte hvis jeg drakk noe med kullsyre og på taco krydder.. Prøvde taco i går, det gikk heldigvis bra! Men kullsyre tørr jeg ikke prøve :p
Heldigvis virker det som kullsyre går fint her, går på drikker det meste hele dagen føles det ut som :hilarious:

Her var løk helt grusomt for lille de 2-3 første mnd sist så denne gangen holder vi oss unna alt med løk fra dag 1 - nå før hun kommer spiser vi masse løk hver dag da vi vet hva vi har i vente

Prøv å lag tacokrydder og salsa selv, da har dere litt mer kontroll ☺️ samboern min tåler ikke løk/hvitløk etc, så her lages alt selv uten løk osv. Bare gi et vink om dere vil ha oppskrift ☺️

Lille har ikke vært plaget med magen hittil men ikveld har han vært urolig, sove lite og skrek en del. Hadde heldigvis en venninne på besøk som har hatt et kolikk barn som viste meg gode bære teknikker. Så tipper det var salsaen elr krydderet. Så det blir jeg ikke tørre spise med det første. Noen som har merket mageknip etter spesiell mat?
Sniker fra en annen termingruppe. Her var det òg reaksjon på tacokrydder. Holdt meg unna forskjellig løksorter fra før av, men fant ut at tacokrydder ikke var noe særlig :/

Prøv å lag tacokrydder og salsa selv, da har dere litt mer kontroll ☺️ samboern min tåler ikke løk/hvitløk etc, så her lages alt selv uten løk osv. Bare gi et vink om dere vil ha oppskrift ☺️

*vink vink* ;-). Etter å ha spist mandagstaco i går, innser jeg også at det blir en stund til neste gang. Så vil gjerne ha forslag til oppskrift på krydder og salsa :-)

Dagen før spiste vi pizza med pepperoni og biff, heller ikke så lurt tydeligvis for de to siste nettene har vært tunge.....

*vink vink* ;-). Etter å ha spist mandagstaco i går, innser jeg også at det blir en stund til neste gang. Så vil gjerne ha forslag til oppskrift på krydder og salsa :-)

Dagen før spiste vi pizza med pepperoni og biff, heller ikke så lurt tydeligvis for de to siste nettene har vært tunge.....

Salsa
• 1 boks hakkede tomater
• 1/2 rød paprika
• 1 rød chili med frø
• vårløk (kun grønt) eller ramsløk
• Hakket koriander
• Saften av 1 lime
• 1 ss olivenolje
• 1-2 ts spisskummin
• salt & pepper
Bland hakkede tomater, paprika og chilli i en blender/stavmikser, sil ut litt av væsken så blir den litt tykkere. Rør inn resten. Holder ei uke i kjøkeskap i tett boks.

Tacokrydder

4 ts spisskummin
1 ts malt koriander
2 ts paprikapulver
(1-2 ts chilipulver)
2 ts salt
0.5 ts pepper
0.5 ts tørket koriander
0.5 ts tørket oregano

Jeg bruker 2-3 ss krydder til 400 g karbonadedeig/kyllingkjøttdeig/biffstrimler/kyllingfilet, tilsetter litt vann også som får koke inn.
Lag gjerne dobbel eller trippel porsjon av krydderet og oppbevar i tett boks, så slipper du å lage nytt for hver gang!

Vi er blitt så vant til dette at det smaker bedre enn santa maria/old el paso :-) men taco er jo litt vanesak ;-)

Back
Topp