BV sin terminkalkulator vs jordmor..

_Bella_

Flørter med forumet
Noen som vet om det finnes forskjellig utregningsmetode på beregning av termin? (Ut fra siste mens)

Ut i fra BV sin terminkalkulator er jeg 16+5 i dag, mens på 1.jordmorkontroll i dag sa hun at jeg var akkurat 17 i dag. Er jo bare snakk om to dager, men noen som vet hvorfor? Har BV en annen utregningsmetode?
Har oppgitt lik dato for siste mens..

vet jo at noe noen regner 40+2 og andre 40+3, men det stemmer vel uansett ikke. Jeg har to, i følge ul-jm er jeg 18+5, mens i følge bv er jeg 18+4 i dag....

min jordmor regner helt andereldes, og legen anderledes enn det igjen, så det kommer jeg aldri til å bli klok på..hehehe

Det er tre regnemåter... 40, 40+2 og 40+3...

Vat at iallefall legene på barsel regner med 40 uker... og så varierer det litt med de andre utregningene... men BV tar vel utgangspkt i 40+2

dette tok jeg opp med jordmor på privat UL. Hun sier at de jordmødrene og legene har to forskjellige hjul som de regner med, de skiller med en dag, hun visste ikke åssen babyverden regna, å det blåste hun i også, for vi skulle følge det jordmor sier :-)
(Hun var ikke akkurat fan av mammanettsider heller:P)

Jeg har ihvertfall bestemt meg for å følge jordmor sin måte å regne på :-) Men det er jo bare snakk om to dager :P

Ifølge jm er jeg 16+6 idag, og ifølge babyverden er jeg 16+2... Men tror jeg leste en plass at nå reknes ett svangerskap som 41+0 og ikke 40+3.... Kanskje dette har noe me saken å gjøre? At babyverden ikke er oppdatert eller noe?

Da jeg var hos jordmor på mandag var jeg ifølge bv 20+1, mens jordmor sa 20+3. Forholder meg til ca uker jeg da, er ikke så opptatt denne gangen som første gang på akkurat dager. ;)

Heldige dere jenter!! Som det bare skiller noen dager på!

I følge legen skulle terminen vært 8.juli (han regner med 28dagers mens syklus). I følge BV som jeg regnet med (siden mens syklusen har vært lik i 1år) ble termin dato 10.juli. Så kommer jeg på UL så sier legen 17. juli som termin dato!!!

Det er jo faktisk en hel uke i forskjell, hva da hvis datoen 10. juli er mest rett så vil jeg alt være en uke på overtid 17. juli, så værst tenkelige tanke hos meg akkuratt nå er at jeg kan alt være 2 uker på overtid før de setter ting igang!

Noen med lik erfaring???

men si, her vet jeg nøyaktig dagen det må ha skjedd at jeg ble gravid, altså en mandag, da skal man jo da i grunn være to uker på vei den dagen barnet blir unnfanget, dermed "bytter" jeg uke hver mandag, noe som stemmer med babyverden, når jeg så på det hjulet som jordmora har og brukte det på den måten jeg ville trodd det skulle brukes på, så stemte babyverden og den nøyaktig. Jordmora derimot har satt termin min før, men av og til er jeg kortere på vei, og av og til lengre selv om jeg alltid er hos lege eller jordmor på mandager (eneste dag jeg har fri).. Så tror det er litt med hvordan di har lært seg å bruke den saken og, og ikke om hvor langt svangerskapet er, uansett skiter jeg litt i det, gikk 8 dager over ul termin sist (fikk 2 dager over menstermin) så babyen kommer når den kommer den :) Og jeg kommer aldri til å komme til bunns i hvorfor jordmor, lege, og alle andre kalkulatorer jeg finner regner alle på forskjellige måter hehehe :)

BabyHaga skrev:

I følge legen skulle terminen vært 8.juli (han regner med 28dagers mens syklus). I følge BV som jeg regnet med (siden mens syklusen har vært lik i 1år) ble termin dato 10.juli. Så kommer jeg på UL så sier legen 17. juli som termin dato!!!

Det er jo faktisk en hel uke i forskjell, hva da hvis datoen 10. juli er mest rett så vil jeg alt være en uke på overtid 17. juli, så værst tenkelige tanke hos meg akkuratt nå er at jeg kan alt være 2 uker på overtid før de setter ting igang!

Noen med lik erfaring???

For det første så kommer babyen når den er klar uansett ;) Jeg ble satt en uke tilbake forrige gang, fra 8 mai til 16 mai, men den lille mannen kom jammen meg 12. april... Du får heller be de følge ekstra med dersom det skulle vise seg at lille ikke er kommet en ukes tid etter termin :))

BabyHaga skrev:

Noen med lik erfaring???

Jeg hadde menstermin 4.juni med førstemann og ul-termin 17.juni, så kom han ikke før 28.juni :O Hadde jeg gått 2 dager til hadde det vært 9 mnd siden jeg såg positiv test! Laaaaaangt svangerskap og en stor gutt.. Heldigvis går jeg maks 7 dager over termin denne gang, så håper på en litt mindre baby denne gang ;)

BabyHaga skrev:

Noen med lik erfaring???

Jeg hadde menstermin 4.juni med førstemann og ul-termin 17.juni, så kom han ikke før 28.juni :O Hadde jeg gått 2 dager til hadde det vært 9 mnd siden jeg såg positiv test! Laaaaaangt svangerskap og en stor gutt.. Heldigvis går jeg maks 7 dager over termin denne gang, så håper på en litt mindre baby denne gang ;)

Takk for mange svar dere! :) Babyen kommer helt klart når den kommer den ;)

Jordmor regnet visst ut fra 40+3, noe hun sa at sykehuset også gjør.
Bv regner 40+2? Da skjønner jeg likevel ikke hvorfor jeg får 3 dagers forskjell av BV og jordmor..meeen meeen. :) Er det standard og regne ut fra en 28 dagers syklus? Dette spurte jeg ikke jordmor om..

Sist jeg fødte, fødte jeg en stor jentebaby 11 dager på overtid..så vil være litt ekstra obs på det meste denne gangen, selv om jeg ikke hadde noen dårlige opplevelser sånn sett, og babyen var frisk og herlig. :)

Back
Topp