Butikker med bra søvis :)

*lykkeligst*

Forumet er livet
Det er helt utrolig hva god sørvis i butikker (og andre steder forøvrlig) gjør med humøret!

Jeg var på jakt etter en spesiell type fremkalling i går. Var innom ett sted der de bare var frekke og trege. Ble i skrekkelig dårlig humør av hele greiene. Heldigvis gikk jeg til en annen plass (frista å gi opp hele fremkallinga) og der fikk jeg verdens beste sørvis. Plutselig ble alt flott igjen, og jeg plystra og lo resten av dagen.

Hva tror dere er grunnen til ulik sørvisnivå?
Jeg tror at om man liker jobben sin eller ikke teller inn mye.
Og mestringsnivået.
Og personlighet selvfølgelig.

jeg har også funnet ut at det kommer an på hvor i landet man er..... vokst opp i Bergen og har også bodd i Trondheim... det er det mye bedre service i de vanlige kjedene enn i småbyer som Steinkjer, hvor jeg bor nå... jeg føler det kan være fordi at her er det et stort kjøpesenter med masse butikker, og det er dermed ikke vanskelig å få seg jobb.... så folk står her og sløver og ikke gidder å gjøre en god jobb eller yte service... mens i store byer blir man rett og slett byttet ut hvis man ikke gjør det bra nok, og det er gjerne flere intervjurunder bare for å få en jobb på Bikbok...

dette gjelder derimot ikke private butikker og slikt som er avhengig av å selge bra for å overleve, de har gjerne veldig god service her :)

jeg har jobbet i masse forskjellige butikker og jobber i tillegg som Mystery Shopper, og jeg føler det har masse med ledelsen å gjøre :)

Det har med vilje og engasjement å gjøre. Så er det opp til ledelse å motivere medarbeiderne til å ønske å gjøre en god jobb, og samtidig vise at slinger i valsen ikke aksepteres. I større byer er det alltid noen som har mer lyst på jobben, og man presses til å yte det lille ekstra for å vise at man er verd lønna si. Småsteder har ikke det samme utvalget i arbeidskraft og heller ikke det samme konkurransepresset og man har lettere for å akseptere middelmådighet eller verre - kundene kommer jo uansett, hvor skal de ellers gå?

Back
Topp