Bursdagsgaver til egne barn?

Agnete

Forumet er livet
Bursdagsgaver til våre barn begynner å ta litt av nå, vi må faktisk ta til fornuft nå. Vi har tre barn og det er nye sykler, mobiler, spillkonsoller osv
De har egentlig kun dyre ønsker, men det går ikke lenger. Så hva er vanlig? Er det vanlig å gi sånne dyre gaver som dette eller hva gir dere i gaver til barna?

Det varierer nok fra familie til familie det PG utfra hvor mange barn, økonomi osv.
Vi gir fra 1500-4500, i år blir det nok 5000

Vi har tre unger og gir stort sett ikke så mye over tusenlappen.
. De har fått sin første mobil til en bursdag da, men nye har de til nå fått etter behov (dvs, de to eldste er på sin andre, de har knust en hver. Minstemor er bare 5 og har ikke telefon enda)

Vi går nok høyere noen ganger, for de har fått nettbrett også ja. Og et par spillkonsoller, på deling.

Men dersom det ikke er noe spesielt, så gir vi ikke så mye. Men, vi kjørt dem sykler, ski og skøyter og telefoner stort sett utenom da. Så de trenger ikke så mye, sånn egentlig.

Det heter seg at vi holder oss til 1500kr pr barn, men det er sjeldent vi faktisk gjør det.. Mellomste fikk lekehus nå (til ute) for 3000 og eldste fikk el sparkesykkel til nærmere 4000. Eldste har også fått iPad en gang. Men tenker litt sånn at våre barn får ikke disse tingene utenom, så det er jo billigere å gi dem det til bursdagen, enn å gi det utenom + 1500kr til bursdag :rolleyes:

Det heter seg at vi holder oss til 1500kr pr barn, men det er sjeldent vi faktisk gjør det.. Mellomste fikk lekehus nå (til ute) for 3000 og eldste fikk el sparkesykkel til nærmere 4000. Eldste har også fått iPad en gang. Men tenker litt sånn at våre barn får ikke disse tingene utenom, så det er jo billigere å gi dem det til bursdagen, enn å gi det utenom + 1500kr til bursdag :rolleyes:
Vi tenker litt det samme, sykkel,ski og en del andre ting ønsker vi at de skal ha. Å gi det til bursdag eller jul er ikke så dumt, de føler de får en veldig fin gave me vi ville ordnet det til dem likevel. Større barn vil ofte bety dyrere gaver, som nettbrett, spillekonsoll mm. Så må vi jo se hva vi føler vi har råd til etterhvert, og også finne balansepunktet i dette som gjelder hva de skal ha og ikke ha, og hvor dyrt det skal være.

vi tenker også sånn. Heller dyrere gave hvis det er noe de må ha uansett, enn noe ekstra bare fordi de må få gave.

Prøver å ligge rundt 1000 lappen da jeg synes det blir alt for heftig å blese av tusenvis av kroner på gaver,, uansett hvem det er til. Hvis det er noe spesielt ungene ønsker seg allierer jeg meg gjerne med besteforeldre slik at de kan gi målrettet pengegave eller lignende. Jeg kan gi dyrere, men velger å være nøktern rundt det hele slik at det ikke skal ta helt av. Har forøvrig barn på 1,5 år og 13,5 år.

Enn så lenge ganske billige gaver her. Han er bare 4, så det han ønsker seg er ikke så fryktelig dyrt.
Tenker rundt 1000-1500 maks når han blir eldre

Her er de såpass små ennå, så holder oss til rundt en 1000 lapp +/-. Gravid med nr 4, så å gi gaver til flere 1000 kr til hver blir ikke aktuelt. Da får vi i så fall alliere oss med besteforeldre.

Husker selv jeg og broren min fikk gaver til rundt 1000-1200 kr da vi vokste opp. Ønsket vi oss dyrere ting, gikk enten foreldrene mine sammen med besteforeldre, ellers fikk vi gavekort i den aktuelle butikken hvor vi kunne kjøpe det vi ønsket oss, så måtte vi spytte i resten av summen selv. Vi lærte tidlig at gaver til flere tusen betydde enten færre gaver fordi foreldrene mine spleiset med øvrige familie, eller vi måtte legge i noe selv av summen. Og foreldrene mine hadde ikke dårlig råd, men ville lære oss at vi ikke kunne forvente å få alt vi ønsket oss uansett sum, men at alt faktisk koster penger og at selv om foreldrene mine hadde penger til å kjøpe det så måtte vi lære å enten være med å betale eller at flere delte på prisen om vi ønsket oss dyre ting

I begynte med ski og syklet til jul og bursdag vi også. Men det ble liksom feil at eldste får ski til jul, og mellomste arver hans og minstemor arver de forrige hans.

Vår yngste har sykkelen både broren og søsteren har brukt før henne, ski, skisko og skøyter går vi bare i boden og finner rett størrelse, rulleskøyter (justerbar størrelse) mellomste fikk i bursdagsgave fra tante og onkel for noen år siden overtok nå minstemor, og mellomste fikk nye.

Det føles litt feil at en får som gave og de andre arver det. Så da gir vi heller nedtonede gaver og heller disse tingene ved behov. Eldste får ny sykkel hver gang. Søstrene har stort sett arvet inntil mellomste nå skulle opp på samme størrelse som ham før han vokste fra den, da fikk hun sin første nye sykkel, 10,5 år gammel. Utfra behov, det er lenge til jul og enda lenger til bursdag i februar. Men den forrige var kombinert ødelagt og for liten. Vi vil forsøke å få den reparert til minstemor vokser i den, men hun har nettopp arvet den i str mindre

Har 5 barn. De får gaver i forskjellig verdi. Men sjelden mer enn 1000kr. Nye mobiler må de spare seg opp til selv.

Vi har foreløpig små barn, så gir ikke for mer en maks 500,-. De får det når de trenger det gjennom året. MEN fremover og når de blir større, så blir det å ønske seg sykler, ski osv til jul og bursdager. De store tingene som koster mye må legges til da, for da kan også andre bidra på den store gaven. Vi har ikke all verden med penger, men de skal jo ha utstyr de trenger…. Dette må som sagt bli gaver til bursdagen, for på den måten slipper vi å bruke alt for mye penger på ting til ungene :)

Vi har bare et barn, men vi gir etter ønsker og behov. I år ble det ny trampoline på forskudd (den gamle fikk skader under flytting :banghead:) og lego og nerf som var høyst ønsket på selve bursdagen.
Vi ser an økonomi, ønsker og pris og går utifra det.

Mine er små så foreløpig får de ikke bursdagsgave av oss. De får mer enn nok av resten av familien. Selv om vi har god økonomi så vil vi nok ligge på ca 1000 kr i bursdagsgaver og ting som ski, sykkel o.l blir gitt som gaver. Tenker at det er mye læring i det å både vente til bursdag/jul på ting de ønsker seg og det å måtte spare.

Har kun et barn og hun er 3,5 år. Hun har bursdag i januar, så tenker at når hun blir eldre vil hun få kombinert jul/bursdagsgave hvis hun ønsker seg noe dyrere og at hun evt. må spare opp til deler av det selv. Foreløpig har ønskene hennes vært rosa gitar (som hun fikk av julenissen), lego, og til neste jul/bursdag ønsker hun seg en mikrofon. Så ønskene så langt er ikke akkurat av det dyreste slaget. Hun ønsker seg trampoline i den nye huset vi nettopp har flyttet inn i, og da har jeg sagt at da må vi selge noen av "babytingene" hennes slik at vi har penger til en trampoline. Det har hun vært veldig med på, og var bla med på å vaske vognen slik at vi kunne selge den.

Har bare to barn men pleier å holde oss på 1500, meeeen gjør som mange andre her kjøper dyrere ting til bursdag hvis det trengs noe det ofte gjør. 9 åringen fikk telefon til sin bursdag pluss div Anna som jeg allerede hadde kjøpt når jeg fant ut hun trengte telefon. Ho som blir 12 får også telefon. De årene de ikke trenger eller ønsker seg noe får de gave til 1500 ca.

Blir litt dyre gaver her også. Yngste arver alt av storebror da, så litt forskjellsbehandling er det enda. Eldste har bursdag på litt dumt tidspunkt( desember), så blir en dyr sommergave hvert år også. På begge altså, ikke bare den ene;)

For noen år siden leste jeg om noen som brukte å gi fire gaver hver bursdag og jul:

Noe de trenger
Noe de kan lese
Noe de kan ha på seg
Noe de ønsker seg

Min gutt som snart blir to skal få:

Liten tursekk (noe han trenger)
Ei bok om fugler som spiller av fuglelydene (noe han kan lese)
Nytt regntøy (noe han kan ha på seg)
Fe kostyme med tryllestav (noe han ønsker seg)

Syns det lager en fornuftig ramme rundt det å gi gaver slik at man ikke tar helt av :) Det gjør også at man får gitt dem noe i gave som de faktisk trenger, så slipper man å måtte bruke enda mer penger på det etterpå.

Back
Topp