Bursdag

Sukkertopp

Forumet er livet
VIP
Har dere begynt å tenke på barnebursdag? Hvem inviterer dere fra barnehagen? Hvor mange? Jeg aner ikke hva som er vanlig, men Felix går i en alt for stor barnehage til at vi kan invitere alle. De er 24 barn fra 3-5år på avdelingen hans, og så har de gruppe for 4-åringene sammen med 4-åringene fra den andre 3-5års avdelingen. Vi kan umulig invitere alle 24 fra avdelingen? Og jeg forstår heller ikke hvor vi skal gjøre av 15 4-åringer fra 2008-gruppen? Jeg er veldig usikker på hvem han leker mest med, men det virker som om det kanskje er en 2007-gutt fra hans avdeling, en 2008-gutt fra den andre avdelingen, og en (januar) 2009-jente fra hans avdeling. Ikke akkurat noe som det er lett å invitere ut fra, og i tillegg kan det vel endre seg mye på to måneder.

Er det veldig nederlag å ha bursdag et annet sted enn hjemme? Hvor passer det i såfall å ha 4-årsdag?
 
Ungene på avdelingen til Teodor er delt inn i grupper etter årskull. 
Han har vært i bursdagen til alle de andre 08-ungene hittil i år og de er en kjempefin gjeng som kjenner hverandre godt og er veldig trygge på hverandre. 
Så vi kommer til å ha en feiring med den gjengen. 
Vi har ikke så stor leilighet, og med liten baby i tillegg, har vi bestemt oss for å leie barnehagen til dette. De har et stort kjøkken mellom to avdelinger med stort, nybygget fellesrom og alt som trengs av utstyr. 
Ei jente hadde bursdagen sin der, og det fungerte utrolig bra sidne ungene er kjent og trygge der. 
Ellers har vi jo feiret litt med venner med jevnaldrede barn før, pluss familieselskap. Så vi får se hvordan vi gjør det ellers, mulig vi bare har en "dropp-in-dag" med kaker og kaffe for de som ønsker
 
Det hørtes veldig greit ut å leie barnehagen. :) Hva serverer du av mat da? Hvor mange 2008 barn er det? 

Jeg tror kanskje vi må ha 3 selskaper i år, selv om jeg synes det er litt mye. Tror det er best at barnehagevennene som kjenner hverandre kommer en gang, og de andre vennene (der jeg og alle mødrene kjenner hverandre) kommer en annen gang. Vi har stor slekt, og de kommer for kaker alle som kan, så det går ikke at noen av barna kommer sammen med slekten i alle fall. Hele slekten min går i alle bursdager uansett om bursdagsbarnet er 1 år, 27 år eller 60 år. Vi går til gammletante på hennes 58-årsdag selv om vi var til gammelonkel i 61-årsdag en uke før, det er heller ikke akseptert å slå sammen bursdager. Det blir litt fullt i vår lille leilighet kan du si. 
 
Ja, jeg vil ikke "blande" barnegruppene hvertfall. 
De er ti stykker på gruppen =)

De fleste andre har severt pølser og lompe :p
Jeg har ikke så lyst til det, bare fordi jeg synes det er litt kjedelig at de får det samme hver gang. 
I fjor hadde vi pizzasnurrer/ minipizzaer i barneselskapet. 
I år lurte jeg på å lage wraps med kylling og grønnsaker/salat =)
 
Har begynt å tenke på det ja, siden det bare er 3,5 uke til Amelia har bursdag :)

Vi skal invitere alle 2008-barna i bhg, siden det bare er 6 stk inkl. Amelia.

4 jenter og 2 gutter :)

I tillegg blir det to søskenbarn og to barn av venninner i barneselskapet. Blir 10 tilsammen og det er nok passe :)

Blir nok hjemmelaget potetmos, gulrøtter, pølser og fiskepinner her....

Så blir det et familieselskap i tillegg :)

Sukkertopp: Om du synes det blir trangt kan dere ha det på et lekeland f.eks, eller ha utebursdag i en park eller noe?
 
På Almas avdeling er de mellom 16 og 18 stk, jeg har faktisk ikke helt oversikt, for innimellom er det noen som slutter og plutselig begynner det noen nye.
I dag spurte jeg henne om hun ville be alle jentene på avdelingen hit på bursdagsfeiring eller om hun ville vi skulle feire i (altså leie) barnehagen. Hun svarte følgende:
"I barnehagen, for da kan vi be alle guttene også."

Jeg og pappaen måtte småle litt, vi ble rett og slett imponert. Hun syntes ikke det var så gøy at vi lo, men det var ok når vi hadde forklart hvorfor.
Nå tenker jeg at hun har rett, og hvorfor det kunstige skillet mellom gutter og jenter. Hun leker med guttene også. Da blir det mest sannsynlig mellom 16 og 18 barn - i barnehagen. Vi må ta hensyn til at noen ikke spiser svinekjøtt og slikt, vet ikke enda hva slags mat det blir. Kanskje hjemmelaget pizza med hal-al-kjøtt, gryterett eller noe lignende. Også kaker, selvfølgelig:)
 
Vi har alltid gått litt imot strømmen med begge ungene, og ber kun de barna i barnehagen ungene selv vil invitere. Stort sett er det mellom 3-5 fra barnehagen de ønsker å be, fra to forskjellige avdelinger hvor det er 18 stk i hver. Vi har en del barn utenom barnehagen det også er naturlig å be, så for barna og meg vil det bli umulig å invitere over 25 barn til leiligheten her. Jeg ønsker heller ikke å begynne å leie lokaler til bursdager allerede i barnehagen, det får heller vente til ungene begynner på skolen. 
Noen av barna på avdelingen inviterer alle i avdelingen til leide lokaler, men det er gjerne fra 5 års-alderen. Vi er blant flere familier i barnehagen som velger å kun invitere de barna våre barn leker mest sammen med, og har fått takk fra personalet om at vi "tør å stå imot" de som inviterer alle. Uten at jeg synes det er feil at de som inviterer alle gjør det. Men vi vil bare ikke bruke ressurser på det enn så lenge, vi sparer det til de begynner på skolen. Og så lenge ungene er enige, ser jeg ikke noe problem med det. :-)
 
Må bare si at jeg synes det er ekstra vanskelig med søskenpar i barnehage.. Skal man invitere både storebror/storesøster og lillebror/lillesøster hvis de går på samme avdeling? Selv om barnet bare leker med en av de? Vi har stått ovenfor problemet, og valgte å kun invitere han som barnet lekte med, og ikke broren. Jeg har hørt at andre har gjort motsatt, og den kommende 4-åringen her har også blitt invitert i bursdag "kun" fordi storebror ble invitert.. 
Har noen av dere vært borti liknende situasjoner, og hva har dere gjort da?
 
Så bra at dere gjør akkurat som dere vil =) 
Og det er jo utrolig fint for ungene, må være kjedelig å ha masse unger der som de egentlig ikke leker så mye med!
Slik har det ikke vært med den 08-gruppen som har invitert hverandre her. De er veldig sammensveiset og leker masse med hverandre i barnehagen. Så for oss blir det naturlig å gjøre det slik. 
De gangene det har vært "invitere alle guttene på avdelingen"-bursdager har ikke Teodor hatt det så moro. Spesielt ikke i den første som var i januar/ februar. 
Noen av de eldste gutta er ganske voldsomme og ikke noen Teodor trekker mot i barnehagen i det hele tatt. 
Han og en gutt til fra 08-gruppen satt, nesten bortgjemt, på et rom for seg selv og hadde rolig lek under nesten hele bursdagen...
Han er bedt i en slik bursdag nå til uken, men jeg er litt usikker...
Han leker litt med selve bursdagsbarnet, men sammensetningen av alle de gutta er liksom ikke noe for han. 
Er det teit av meg å ikke la han dra? 
Ungene snakker sikkert om bursdagen i barnehagen, men jeg har ikke vist han invitasjonen eller sagt noe enda...
 
Back
Topp