Burka-bot..

Link til noen bilder på Flicr: http://www.flickr.com/photos/23168191@N00/1251117180/in/photostream/

ORIGINAL: Mrs Lutz

ja det synes jeg. Hadde det vært at menn også "skal" dekke seg til like mye så hadde det vært greit.
Synes det blir å objektivisere kvinner når man skjuler ansiktet deres. Og legger en demper på kommunikasjon og samspill mellom mennesker.
Folk bør få gå slik de selv vil - men ikke fordi en eller annen mener man skal kle seg slik eller slik. 

For de som bruker det, er denne "en eller annen" Gud, og han er høyere enn alle oss mennesker.

Jeg bruker Hijab også for den samme "en eller annen", altså Gud, så da bør hijab også forbys?

hvis man skal kunne bøtelegger TILDEKTE kvinner, bør man jaggu også kunne bøtelegge LETTKLEDDE kvinner.. [;)]

ja det synes jeg. Hadde det vært at menn også "skal" dekke seg til like mye så hadde det vært greit.
Synes det blir å objektivisere kvinner når man skjuler ansiktet deres. Og legger en demper på kommunikasjon og samspill mellom mennesker.
Folk bør få gå slik de selv vil - men ikke fordi en eller annen mener man skal kle seg slik eller slik. 

Jeg tror de går sånn fordi de vil gjøre det som guden deres vil... ikke fordi gubben truer med pisken dersom de ikke gjør det.

trykka samma for meg.. men skjønner ikke hvorfor folk vil gjemme seg helt bort.. dessuten er det litt upraktisk med tanke på å kjenne igjen folk.. eller hvis noe kriminelt har skjedd.. hmmm

Jeg er prinsippielt imot å skjule sin identitet, det være seg med niqab, burka eller Finnlandshette..

ORIGINAL: *Meya*

Om de bøtelegger niqab her, tror jeg at jeg hadde begynt med det på trass.

Jeg husker en annen tråd hvor man skrev om friheten til å kle seg som man vil, uten at noen skal røre en... Skal det ikke gjelde den andre veien?

veldig mye av at jeg kan gå slik jeg vil, men når andre vil gå anderledes bestemer jeg at de ikke får lov holdninger

ORIGINAL: Tøsa^^

Jeg tror de går sånn fordi de vil gjøre det som guden deres vil... ikke fordi gubben truer med pisken dersom de ikke gjør det.

Åh du skulle bare visst hva gubben truer med [8D]

Neida. Her hjemme er det jo ingen hemmelighet at mannen min mener det er obligatorisk, og ikke noe særlig mer å diskutere hehe, mens jeg mener det er anbefalt, men noe man kan la være dersom situasjonen tilsier det.

ORIGINAL: *Meya*

For de som bruker det, er denne "en eller annen" Gud, og han er høyere enn alle oss mennesker.

Jeg bruker Hijab også for den samme "en eller annen", altså Gud, så da bør hijab også forbys?
Jeg synes ikke Hijab er ille - det blir det samme som lue og skjerf. Og lets face it, blir utrolig dumt å forby det her i kalde norge[8D] Det er forbudt med finnlandshette i det offentlige rom - da bør det være det med burka og niqab også.

Jeg synes man skal kle seg etter hva man selv ønsker å ha på seg ut fra komfort eller utseende e.l. Synes ingen gud har lov å bestemme over mennesker, vi bør ha fri vilje. Jeg synes rett og slett det er skummelt med mennesker som ikke tenker selv og har egne vurderinger/refleksjoner, men gjør ting uten en annen grunn enn at "gud har bestemt det" (generelt levemåte ikke bare klesplagg), minner meg om hjernevasking. Om gud har en grunn for hvorfor man skal dekke seg til og man er enig i den grunnen så er det greit, men ikke bare "fordi han har sagt det".

helt ærlig så synes jeg det er helt greit jeg[:)] her er det snakk om plagg som dekker ansikt og eller øyne.. vanlig hodeplagg kan alle bruke.. Ser ikke poenget med å dekke hele ansiktet jeg da, religion, kultur, vane eller hva som helst.. så ja, synes det er helt ok! 

Back
Topp