Burde vi ta influensavaksinen?

Bittalittabøtteknott

Forelsket i forumet
Svigers hadde sett på nyhetene på søndag at gravide var i den anbefalte gruppen. Man burde ifølge dem vaksinere seg i løpet av november. Noen andre som har hørt noe? Tenker jeg skal ringe jordmor og høre hva hun sier også.

Hei, du! Jeg er ikke vaksinemotstander i seg selv, men når jeg er gravid er jeg ekstra forsiktig og nøye med hva som skal inn i kroppen min.
Etter mye lesing har jeg likevel konkludert med at det blir influensavaksine på meg. Dette anbefaler myndighetene - og da naturligvis også legen min (han er smittevernlege).

Ikke bare er du mer mottakelig for virusinfeksjoner i svangerskapet, men influensa er i tillegg ikke særlig heldig for fosteret. Mulige konsekvenser kan du lese "overalt".

Hvis du har lest litt virologi, vil du være kjent med at vi utsettes for potensielt farlige virus "dagen lang", men immunsystemet tar seg stort sett av det meste så lenge det kjenner til viruset eller en lignende virusstamme (dvs.du har hatt lignende infeksjoner før)...
Her kan jeg fortsette å forklare hvorfor jeg ikke er redd for akkurat selve vaksinen for fosterets skyld, men bare hvis noen er interessert :talk030 (Trenger ikke å belære før noen vil belæres :laughing002)

Vi som skal føde på våren (altså litt etter influensasesongen) bør i alle fall søke opp prematur fødsel på forskning.no før vi eventuelt velger bort en vaksine. Å ta et bevisst valg rundt dette med influensavaksine er det minste vi kan gjøre for de kommende verdensborgerene i magene våre. :Heartred

Jeg skal ta vaksinen når jeg er godt ut i andre trimester. Det er ikke anbefalt å ta den i første trimester (som alt annet).

Ja!! Det er en grunn til at gravide er i risikogruppa hvis vi blir syke.. Gravide har dårligere immunforsvar enn det vi normalt har når vi ikke er gravide.

Alvorlige komplikasjoner, følgesykdommer som lungebetennelse oppstår lettere hos gravide. Det kan igjen føre til for tidlig fødsel (prematurt og det ganske mye om vi er uheldige og får influensa rundt juletider...), og i verste fall dødfødsel.

Greit, vaksinen gir ikke 100 prosent beskyttelse, men det er beskyttelse mot tre av virusstammene som det er regnet med at dukker opp. Men litt er bedre enn ingenting, ikke sant? I tillegg er det sagt at den kan gi barnet beskyttelse også når det kommer ut i noen måneder.

Og dette er IKKE det samme som den svineinfluensavaksinen fra 2009. Dette er same type som er blitt gitt i mange mange år til riskikopasienter, bare at de forskjellige virusene er forskjellige.

Jeg skal uten tvil ta den! Ser ingen grunn til å la være. Også selv om jeg ikke pleier å bli influensasyk - det er jo egentlig helt irrelevant siden man har et dårligere immunforsvar som gravid enn normalt. Skremmehistorier finner man om alt, og det er ofte dem det skrikes opp om. Det er mange mange ganger flere historier hvor man ikke får alvorlige bivirkninger av vaksinen, men selvfølgelig hører man ikke så ofte om dem. Hvis det hadde vært så stor risiko å ta vaksinen, hadde den ikke vært anbefalt. Såpass stoler jeg på helsevesenet vårt.

Jeg kan få vaksine på jobben neste onsdag. Da er jeg 14+4. Ble litt usikker på om det er litt tidlig. Noen som vet?

Har lest følgende på FHI:
"Influensavaksine anbefales spesielt for: Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko kan vurderes for vaksinasjon"

Lurer på hvor info om at man burde ta det sent i 2. trimester kommer fra? Noen som har referanse, link e lign?

Jeg er litt i tvil. Har forhørt meg litt rundt og det virker som om veldig få i min omgangskrets har tatt den mens de var gravide. Har heller ikke hørt noe om at jeg må ta den fra verken lege eller jordmor. Får vel høre hva de sier på neste kontroll :)

Jeg tok den i dag. Ble anbefalt av fastlege å gjøre det. Har mistet 2 ganger tidligere i uke 17 og 18 pga. komplikasjoner, så legen min hadde ikke anbefalt det med mindre det ansees som trygt å ta den. Er i uke 13 nå.

Har lest følgende på FHI:
"Influensavaksine anbefales spesielt for: Gravide etter 12. svangerskapsuke (2. og 3. trimester). Gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko kan vurderes for vaksinasjon"

Lurer på hvor info om at man burde ta det sent i 2. trimester kommer fra? Noen som har referanse, link e lign?

Nja, det jeg vet er at vaksinen virker omtrent én uke etter du har tatt den og har størst effekt de to påfølgende månedene. Influensasesongen er mellom desember og april, tror jeg. Jeg er blitt satt opp til time for å ta vaksinen når jeg er 18+1.

Jeg har ikke hørt at det er anbefalt å være lenger på vei enn at du må ha passert første trimester. Du kan jo høre med legen din.

Tok den samme dag jeg startet på uke 13 jeg! Er ikke farlig å ta den før det heller, men grunnen til at man sier etter uke 12 er pga abortfaren er drastisk redusert. Og det er to grunner til at man da kan ta den:
- Hvis alle som var gravide tok den før uke 12 ville mange vaksiner blitt "kastet bort" (i mangel på et bedre utrykk) på gravide som uansett hadde mistet.

- Og dersom man mister etter å ha tatt vaksinen ville det kunne skapt hysteri slik at ingen tok vaksinen i utgangspunktet!

I USA tar man den med en gang man har positiv test, uavhengig av trimester :-)

Jeg tok den fordi jeg uansett var på legekontoret den dagen:) Fikk ingen bivirkninger!

Jeg skal også ta den :) må bare finne tid til å komme meg til legen kan man ta den hos jordmor)

Noen som har tatt den før og reagert på den? Altså blitt småsyk og slapp?
Jeg skal ta den altså, bare greit å vite om man regne med en dag på sofaen etterpå ;)

Har tatt den. Var da 15+0

Noen som har tatt den før og reagert på den? Altså blitt småsyk og slapp?
Jeg skal ta den altså, bare greit å vite om man regne med en dag på sofaen etterpå ;)

Jeg ble ikke noe dårlig. Men jeg har aldri reagert på vaksiner før heller.

Jeg ble litt hoven, rød og øm akkurat rundt stikket, men det var borte noen få dager etterpå.

Back
Topp