Hei, du! Jeg er ikke vaksinemotstander i seg selv, men når jeg er gravid er jeg ekstra forsiktig og nøye med hva som skal inn i kroppen min.
Etter mye lesing har jeg likevel konkludert med at det blir influensavaksine på meg. Dette anbefaler myndighetene - og da naturligvis også legen min (han er smittevernlege).
Ikke bare er du mer mottakelig for virusinfeksjoner i svangerskapet, men influensa er i tillegg ikke særlig heldig for fosteret. Mulige konsekvenser kan du lese "overalt".
Hvis du har lest litt virologi, vil du være kjent med at vi utsettes for potensielt farlige virus "dagen lang", men immunsystemet tar seg stort sett av det meste så lenge det kjenner til viruset eller en lignende virusstamme (dvs.du har hatt lignende infeksjoner før)...
Her kan jeg fortsette å forklare hvorfor jeg ikke er redd for akkurat selve vaksinen for fosterets skyld, men bare hvis noen er interessert

(Trenger ikke å belære før noen vil belæres

)
Vi som skal føde på våren (altså litt etter influensasesongen) bør i alle fall søke opp prematur fødsel på forskning.no før vi eventuelt velger bort en vaksine. Å ta et bevisst valg rundt dette med influensavaksine er det minste vi kan gjøre for de kommende verdensborgerene i magene våre.
Jeg skal ta vaksinen når jeg er godt ut i andre trimester. Det er ikke anbefalt å ta den i første trimester (som alt annet).