Burde jeg bli stressa?

Mari_helle

Flørter med forumet
Leser flere tråder om vekt og str på babyen underveis i svangerskapet. Jeg er førstegangs og naturlig nok nysgjerrig på all info og alt er nytt. Ser det er så mange som stadig sjekker vekt på barnet, selv har jeg kun vært på den ene ordinære ultralyden der alt var normalt. Ellers er jeg selvfølgelig på vanlige kontroller og alt har vært bra hele veien med blodtrykk, symfysemål og vektøkningen min er nå på 8,5 kg i uke 32. Nå har jeg begynt å bekymre meg om babyen kommer til å bli stor, selvfølgelig bekymring helt uten grunn. Mye rart man tenker på ja! Det hadde vel blitt fulgt opp om noen resultater eller målinger var unormale, men likevel..

Jeg eg fulgt opp ekstra og har fått vite vekta på babyen fordi jeg har et risikosvangerskap som fører til at babyen av den grunn kan få veldig lav eller høy fødselsvekt.

Men så lenge du ikke er i en risikogruppe er det vell ikke normalt å bli sjekket mer en du nevner - så jeg ville ikke blitt bekymret :)
De følger med på magemålet og om det ikke stemmer sender de deg nok videre :)

Leser flere tråder om vekt og str på babyen underveis i svangerskapet. Jeg er førstegangs og naturlig nok nysgjerrig på all info og alt er nytt. Ser det er så mange som stadig sjekker vekt på barnet, selv har jeg kun vært på den ene ordinære ultralyden der alt var normalt. Ellers er jeg selvfølgelig på vanlige kontroller og alt har vært bra hele veien med blodtrykk, symfysemål og vektøkningen min er nå på 8,5 kg i uke 32. Nå har jeg begynt å bekymre meg om babyen kommer til å bli stor, selvfølgelig bekymring helt uten grunn. Mye rart man tenker på ja! Det hadde vel blitt fulgt opp om noen resultater eller målinger var unormale, men likevel..

Jeg har også kun vært på den ordinære ultralyden men jeg har gått opp betraktelig mer enn deg i vekt og jeg skal ærlig innrømme at jeg er litt bekymret for at den lille i magen vil bli like stor som sin far da han ble født..... Han veide 5,1 kg og det har jeg absolutt ikke lyst til å presse ut ;) Veldig spent på neste kontroll hos jordmor 4/8 og om hun kan si noe om babyens vekt da.

Jeg har ikke fått vite noe om vekt på barnet når jeg har vært på ultralyd! Kun på den ekstra 3D ultralyden vi hadde at han nevnte vekten! De har ingen garanti for å si hvor stort barnet er før det kommer ut.. Det er kun ca beregninger utifra lengde og bredde.. Men de målingene kan også være feil!

Du blir nok fulgt opp ekstra hvis det er noen unormale prøver og hvis symfysemålet ditt plutselig blir høyt/lavt:)

Det er ingenting å bekymre seg for!! Jeg har er høyt S/F mål, har lagt på meg ca 7 kg- er i uke 31 og har fått beskjed om at baby er liten, faktisk på 20 persentil. Det er ikke bare baby som gjør at vi legger på oss, det er minst baby og mest annet. Så jeg ser ingen grunn til å bekymre seg ❤️

Jeg er i uke 33 og har lagt på meg 15 kg. Babyen har akkurat den størrelsen som hun skal ha selv om jeg har lagt på meg ganske mye. Tror ikke du trenger å bekymre deg så mye :)

Jeg har også et såkalt risikosvangerskap og blir dermed fulgt ekstra opp. Fikk vite fra starten av at hun blir nok litt mindre enn gjennomsnittet pga medisiner som jeg går på, så det er derfor jeg har fått sjekket vekt ol på henne. Alt er nok i skjønneste orden med deg om mageburket :)

Her er det ekstra kontroller pga høy BMI, vanskelig å få tatt symfysemål på meg, derfor tilvekstkontroll ved UL i stedet. For å sjekke at barnet ikke blir for stort (pga svangerskapsdiabetes bl.a)

Som de andre sier, skulle jm eller lege oppdage avvik, så får du nok oppfølgingen du trenger. :)

Du e ikke aleina om di tankan! Æ e førstegangsfødende, å e akkurat passert uke 33 :) alt va normalt på den oul, men man har jo sine domme tanka for d. Vurdere du en privat ul, eller klare du vente til lille kommer til værden?

Takk for svar alle sammen! Jeg ble litt beroliget nå :happy: har ikke behov for flere ultralyder egentlig, føler jo at alt er greit, er jo litt spent på hvordan han ser ut men vi får vente til han kommer ut :happy:

Jeg er 2 gangs, med hlyt synfysemål, stor gutt sist, men har foreløpig bare hatt ordinær ul :) skal inn om et par uker for å sjekke str pp babyen for å se om jeg blir satt igang til termin eller ikke, ellers bare vanlige kontroller :)

Man blir sendt til vekstkontroll ved behov :-) Trodde ikke jeg skulle det, men sf-målet flatet ut og dermed sendte hun henvisning. Dog i kombinasjon med flere faktorer (lite barn sist + fødte en uke før termin).

Back
Topp