Bunadsspørsmål

*Tøtta81*

Forumet er livet
Jeg har en oldemor fra Vega, å en tipp oldemor fra Dønna. Begge plassene er i nordland, å har fortsatt fjerne slekninger boende der.
Ofoten ligger lengre nord, men fortsatt i nordland. Jeg liker ofotbunaden kjempe masse,å nordlansbunaden synes jeg bare er ok.
Kan jeg ha Ofoten bunaden?
Skal begynne å spare tenke jeg, har lundebydrakten fra før da, passer ikke, den er over 50 år og har blitt sydd inn å ut så mye at den ikke lengre er noe fin.
Jeg låner kystdrakten til svigermor innimellom, men vil ha noe eget.

dytt

ORIGINAL: Dollface

ja hvorfor skal du ikke kunne det?
Nei vet ikke jeg, har vel noe med det berømte bunadspolitet å gjøre,, hehe,,,

JEG mener man burde slekte ifra der man har bunaden sin, men det er jo ikke noen regel[:)]

Eldste datteren min får sunnmørs bunad, siden både jeg og faren kommer fra sunnmøre, selv om de bor i stavanger nå..
De to yngste får litt mer valg siden jeg kommer fra sunnmøre, faren fra østlandet og vi bor i Molde... hehe

ORIGINAL: Zera

JEG mener man burde slekte ifra der man har bunaden sin, men det er jo ikke noen regel[:)]

Eldste datteren min får sunnmørs bunad, siden både jeg og faren kommer fra sunnmøre, selv om de bor i stavanger nå..
De to yngste får litt mer valg siden jeg kommer fra sunnmøre, faren fra østlandet og vi bor i Molde... hehe
jeg har jo slekt fra nordland, å ofoten ligger jo i nordland..

Du kan velge å ha hva slags bunad du vil, det er bare det at mange mener man skal ha bunad som viser hvor man kommer fra. Men som du skriver, kan vi ha flere muligheter. Jeg kunne ha hatt sunnhordalansbunad, Hardangerbunad og Rogalandsbunad. Jeg har valgt den første. Både litt for mamma og søsteren min har den og fordi det var den jeg likte best [:)]

jeg har forresten valgt beltestakk fra telemark - mannen min er fra vest-telemark og farmor er fra øst-telemark.. jeg er selv vokst opp i oslo, finnmark og vestfold.. og bor i vest-agder.. [8D]

Back
Topp