Du bruker en utdatert nettleser. Det kan hende den ikke viser dette eller andre nettsteder riktig. Du bør oppgradere eller bruke et alternativ nettleser.
Sitronsyrevann. Er veldig greit hvis der er litt møkkete. Jeg har fått låne mamma sin bunad og hu hadde da ikke brukt den på flere år. Det som tok mest var sitronsyre. Men jeg må nok krype til korset og levere det til en gullsmed neste gang. Får ikke brukt den i år uansett.
Lever det til bestemor og hent det skinnende blankt tilbake hahah aldri pussa noe i hele mitt liv. Eldste jenta skulle ha på bunad nå. Hadde ikkje tenkt og pusse det. Men det ordna bestemor
Sølvpuss eller legg løse deler i en bolle med varmt vann og litt salt og en bit aluminiumsfolie. La ligge noen minutter så pusse over med en klut for å få det tørt. Hater å pusse sølvet som sitter fast på bunaden, for er så redd for å komme borti stoffet.
Siden det som helst trenger en puss henger fast i bunaden og capen, blir det hengene en liten stund til. Må rense bunaden og da leverer jeg sølvet til gullsmed og henter det rent og pent etterpå
Zalo, lunket/varmt vann og salmiakk! Legg sølvet neddi i 30 min, skyll godt og tørk det med hårføner Aldri hatt blankere sølv! (husk å ikke ha det i vasken, men en plastbolle)