BUNADER!! *vil se bilder av noen*

ORIGINAL: Oppdrag Nemo

ORIGINAL: Tea29

den fineste bunaden e jo sef nordlandsbunaden.....hvis dattra di skal få den så e det jo ikke nå å tenke på engang...[;)]
dessuten e nordlandsbunaden kåra te norges fineste bunad[;)][:D]

Av et lite panel som består av under 0,1% av Norges befolkning? [8D]

Selv synes jeg ikke Nordlandsbunaden er noe fin. Overdelen synes jeg er formløs og rar.
Synes Østfoldbunaden er utrolig mye flottere, men det hjelper jo ikke, så lenge du ikke liker den [8D]

haha.. nei.. men syns den er fin på andre. Men jeg kler virkelig ingen av fargene den er laget i..... Men lite broderier da... så kunne jo brodert denna selv[8D]

da æ fikk bunad te min konfirmasjon så fikk æ velge mellom lofotbunad og kystdrakten.....æ valgte kystdrakten,pga av at æ e fra kysten og hele min familie e det.....og dessuten så e æ ikke så gla i lofotbunaden[&:]

Hva med den krem hvite løken bunad da? Den er jo bare heelt nydelig [:D] <3
Og det er nesten ingen som har den! *Jeg vil sååå gjerne ha den, hehe* Har svart løken bunad nå [:)]

Jeg har Lundebydrakten. Jeg er fra Kongsvinger, og er stort sett denne som brukes der og ellers rundt omkring[:)] Selv om det er mange ulike bunader i det området...

Hentet bilde fra ei nettside om bunader:

Jeg ville hatt bunad som hører til der du er fra. Synes det er rart å skulle velge en annen. Men meg om det.. Selv om mange har vestfoldbunaden her, så velger jo folk den forde. De skaffer seg ikke en fra andre siden av landet av den grunn.. Den skal jo liksom vise hvem du er og hvor du hører hjemme.[:)] Ikke meninga å være kjip..

jeg hadde nordlandsbunad på meg igår...er selv fra vestlandet...men er halvt nordlenning...
var spesielt for meg å kle på meg nordlandsbunaden igår...den brukte mamma da hun levde...ikke gått i noe klær etter henne før nå... synes den er ganske fin da...

ORIGINAL: Tiini

Jeg har blå trønderbunad;

Har veldig lyst på Frostabunad, da jeg kommer der i fra.

Har også hatt grønn trønderbunad.. har også lyst på en bunad som søskenbarnet mitt fra oppdal hadde da hun ble komfirmert, men finner ikke igjen den :s

PS: bildene er fra google.
regner med søskenbarnet ditt hadde Oppdalsbunaden:

synes den er finere live enn på bildet der - men google hadde ikke så bra utvalg[8D]

jeg har selv denne, og søstra mi, og mamman min....synes den er kjempeflott og bærer den men stolthet!

ORIGINAL: Tea29

da æ fikk bunad te min konfirmasjon så fikk æ velge mellom lofotbunad og kystdrakten.....æ valgte kystdrakten,pga av at æ e fra kysten og hele min familie e det.....og dessuten så e æ ikke så gla i lofotbunaden[&:]

Fin den. Har den i familien så Tiril skal få bruke den når hun blir større.
Men jeg vil ha bunad.. og ikke drakt[:)]

ORIGINAL: Sunnipunni

Jeg ville hatt bunad som hører til der du er fra. Synes det er rart å skulle velge en annen. Men meg om det.. Selv om mange har vestfoldbunaden her, så velger jo folk den forde. De skaffer seg ikke en fra andre siden av landet av den grunn.. Den skal jo liksom vise hvem du er og hvor du hører hjemme.[:)] Ikke meninga å være kjip..

Regelen er vel fra gammelt av at man skal ta fra mors slekta... min slekt er ikke fra Østfold.
Så syns ikke du er kjip... men jeg vil ha en bunad som sier litt mer om meg... og Østfoldbunaden liker jeg ikke. ... så da må jeg finne noe anna.

ORIGINAL: Sunnipunni

ORIGINAL: TonjeJenta

Jeg har alltid ønsket meg bunad... snart 30 og enda ikke kommet dit. Vimser rundt i min festdrakt og er vanvittig misunnelig på alle som har bunad[;)]. Så å si alle i familien har bunad også.

Men nå har jeg kommet frem til at jeg i de åra det trengs.. så skal jeg ønske meg penger på en sperra konto til bunad. Fyller jo 30 snart..... og jul og bursdag.. bare sambo vil vel klare å få inn litt penger der vel[:D][8D].

Men så... vet enda ikke hva slags bunad jeg skal gå for, og har veldig lyst til å bestemme meg for no kjenner jeg.. hehe. Og derfor vil jeg ha hjelp av dere, kjære BV-Damer!

Bunader selv helt annerledes i bruk på virkelige mennesker enn i bøker og på modeller. Så vil veldig gjerne at dere som har bunader som er aktuelle for meg... kanskje kunne vist meg bilder av den i bruk av dere, og om dere kanskje forteller hva dere syns om de... ulemper og fordeler o.l.

Her listen over aktuelle bunader:

- Ringeriksbunaden (pappa er derfra)
- Hedmarksbunaden (gjerne 55 eller 85 modellen..... eller andre bunader som sokner til Kongsvinger, Solør og deromkring)
- Finnmarksbunad (Jeg skal gifte meg inn i Finnmarksslekt)
- Blå Nordlandsbunad.... (gifter meg inn i slekta ja.. men mannfolket er vokst opp i Nordland.....
forsåvidt er da også Lofotbunaden og innafor der..... Men syns Nordlandsbunaden er finere
.
(for kunne jo kanskje tenke meg samme bunad som dattra mi skal få da ho blir stor....)

Disse trenger jeg egentlig ikke bilder av:

- Løken kan jeg ha... men over halve byen har den, og da vil ikke jeg ha den.
- Østfoldbunaden syns jeg ikke er noe fin

Takk for hjelpen[:)]

Han er vel fra selve Lofoten..? Her oppe er "de" ganske strikse på at om en skal velge pga tilknytningen hit så MÅ en velge Lofotbunad og ikke blå Nordlandsbunad (selv om den er MYYYYE finere ja).. Jeg skal nå drite i hva "de" sier og bytte min lofotbunad i en nordlandsbunad [:D]

ORIGINAL: Froskegele

Jeg har alltid ønsket meg bunad... snart 30 og enda ikke kommet dit. Vimser rundt i min festdrakt og er vanvittig misunnelig på alle som har bunad[;)]. Så å si alle i familien har bunad også.

Men nå har jeg kommet frem til at jeg i de åra det trengs.. så skal jeg ønske meg penger på en sperra konto til bunad. Fyller jo 30 snart..... og jul og bursdag.. bare sambo vil vel klare å få inn litt penger der vel[:D][8D].

Men så... vet enda ikke hva slags bunad jeg skal gå for, og har veldig lyst til å bestemme meg for no kjenner jeg.. hehe. Og derfor vil jeg ha hjelp av dere, kjære BV-Damer!

Bunader selv helt annerledes i bruk på virkelige mennesker enn i bøker og på modeller. Så vil veldig gjerne at dere som har bunader som er aktuelle for meg... kanskje kunne vist meg bilder av den i bruk av dere, og om dere kanskje forteller hva dere syns om de... ulemper og fordeler o.l.

- Hedmarksbunaden (gjerne 55 eller 85 modellen..... eller andre bunader som sokner til Kongsvinger, Solør og deromkring)
- Blå Nordlandsbunad.... (gifter meg inn i slekta ja.. men mannfolket er vokst opp i Nordland.....
forsåvidt er da også Lofotbunaden og innafor der..... Men syns Nordlandsbunaden er finere
.
(for kunne jo kanskje tenke meg samme bunad som dattra mi skal få da ho blir stor....)

Han er vel fra selve Lofoten..? Her oppe er "de" ganske strikse på at om en skal velge pga tilknytningen hit så MÅ en velge Lofotbunad og ikke blå Nordlandsbunad (selv om den er MYYYYE finere ja).. Jeg skal nå drite i hva "de" sier og bytte min lofotbunad i en nordlandsbunad [:D]

Jepp... selve Lofoten[8D]
Gravdal har han vel bodd mest tenker jeg. Men Lofotbunaden er ganske fin den og..... men syns blåfargen er litt mørk i forhold til det jeg har lyst på til meg selv og til Tiril... og slekta er jo fra Finnmark og.... og da syns jeg egentlig Nordlandsbunaden er litt mer dekkende... litt flere områder liksom... og litt mer svevende[8D].
Enig med deg[;)], den er mye finere.

ORIGINAL: Niceday

ORIGINAL: Tiini

Jeg har blå trønderbunad;

Har veldig lyst på Frostabunad, da jeg kommer der i fra.

Har også hatt grønn trønderbunad.. har også lyst på en bunad som søskenbarnet mitt fra oppdal hadde da hun ble komfirmert, men finner ikke igjen den :s

PS: bildene er fra google.
regner med søskenbarnet ditt hadde Oppdalsbunaden:

synes den er finere live enn på bildet der - men google hadde ikke så bra utvalg[8D]

jeg har selv denne, og søstra mi, og mamman min....synes den er kjempeflott og bærer den men stolthet!

Der vettu! :D Der var den, bare at hun hadde den i grønn da! :D Skikkelig fin er den i allefall, mye finere live også :p

Har Grafferbunad med blått liv. Fineste bunaden selvfølgelig[:)]
Har ikke bilder nå av hele bunaden.

ORIGINAL: lmk88

Jepp.. fin den lmk88[:D]
Hele familien min har den. Men jeg kommer muligens til å arve den om 10-30år.... med alt utstyr... så har ikke akuratt tenkt til å skaffe meg den... og når jeg gikk rundt i Fr.stad og hver tredje person hadde den.... men jeg ikke hadde lyst til å ligne på alle andre her nede.... da....... blir det nok ikke den jeg vil skaffe meg. Men fin er den altså... for all del.. bare ikke på meg[:)].

Velg den bunaden du selv føler for snuppa[:D] Mange fine bunader i Norge[:D] Du kommer til å bli smellvakker uansett hvilken bunad du velger[:D]

ojj... dagens ego-boost[8D]
takk[:)]

Bare sannheten. Du har en kropp som passer i en bunad[;)]

ORIGINAL: Froskegele

.

Jepp... selve Lofoten[8D]
Gravdal har han vel bodd mest tenker jeg. Men Lofotbunaden er ganske fin den og..... men syns blåfargen er litt mørk i forhold til det jeg har lyst på til meg selv og til Tiril... og slekta er jo fra Finnmark og.... og da syns jeg egentlig Nordlandsbunaden er litt mer dekkende... litt flere områder liksom... og litt mer svevende[8D].
Enig med deg[;)], den er mye finere.

jeg vet, vi har gått på skolen ilag [:D]

Back
Topp