bukplastikk og amming

Jantala

Betatt av forumet
Er det noen her som har fått utført bukplastikk mens de fremdeles ammet?

Fikk det utfør i juli 2009 og var gravid på slutten av august 2009, men det er en annen historie.

Tviler på at legen vil utføre bukplastikk veldig raskt etter en fødsel, hud og vev må få trekke seg sammen. Utfører du det privat kan du også høre om magemusklene er så delte at de kan/må syes sammen.

Men av erfaring er en rimelig mørbanket etter en sånn op.
De legger et snitt nede ved bikinilinjen, løsner all hud fra underlaget helt opp til ribbeina og trekker ned, kutter vekk overflødig og syr sammen. Alt etter hvor mye løshud du har, flytter de også navlen.
Tror neppe du har lyst å legge til ungen den første tiden nei.
Du kan/skal ikke gå/stå helt oppreist de første ukene pga drag i såret og arret kan bli stygt. Du skal ikke bære for mye fordi det da kan sprette opp. Har du sydd magemuskler skal det være veldig smertefullt i den første tide etter. Du må sittesove i sengen de første ukene.

Og av erfaring vet jeg du kan få infeksjon og må tilbringe en del dager på sykehus med div medisiner som ikke er forenelig med amming.
(Blant annet e-colie i såret, 4-dobble doser penecilin intravanøst + antibiotika på toppen og 14 netter på sykehus)

Takk for svar!  Jeg var på konsultasjon i går, så jeg vet jo en del..
Legen sa at det var forsvarlig å operere når jeg fremdeles ammer litt, og tilbød meg time nå i begynnelsen av September.
Han sa også at det beste var om jeg var ferdig å amme og det hadde gått fire fem uker siden jeg sluttet..
Vi satt opp time 12 Oktober, og så sa han at jeg kunne ringe å fremskynde det om jeg ville.

Jeg er litt i tvil om hva jeg skal..
Sønnen min blir 16 mnd nå, og jeg vil igrunn slutte å amme, så det er ikke noe spørsmål.

Jeg tenker bare at "forsvarlig" ikke helt er bra nok..
Men så har jeg jo lyst til å bare bli ferdig med det og..
Legen sa at "det er jo ikke puppene du skal opperere".

Noen synspunkter?

Babbs:  Hørtes ikke ut som du har hatt sånn superbra erfaring med opperasjonen=/ 
Hvordan ble det etter svangerskapet? (om du gjennomførte det da)

dytt

ORIGINAL: Jantala

Babbs:  Hørtes ikke ut som du har hatt sånn superbra erfaring med opperasjonen=/ 
Hvordan ble det etter svangerskapet? (om du gjennomførte det da)

Dette er mitt første svangerskap.
Fikk for ca 8 år siden beskjed at du har ca 0% sjangse for å bli gravid uten hjelp (diagnose PCOS)
For 1 år siden ble jeg sammen med kjærsten og siden jeg hadde fått den beskjeden, passet vi ikke helt på til å begynne med. Gikk til legen og fikk resept på diana p-pillen og hentet første esken, så var det bare å vente på første dag i neste mens.
Venter ennå.........
Hehe, undfangelsen sjedde ca 10 dager etter vi møttes for første gang, etter å ha chatta på nett i ett års tid.
Ringte til legen som sto for op. og spurte hvordan dette ville gå. Ble opperert 1. juli og ble gravid på slutten av august.
Han sa at et svangerskap tar som oftest 9 mnd. ikke noe problem.
Fikk aldri den vanlige babykulen nede på magen, bar høyt og langt inne. Ikke ble magen eller beibsen så stor heller. (3286 gram igangsatt 2 uker på overtid)
Eneste nye strekkmerkene jeg har fått er 4 stykk som stråler et par cm rett ut fra den flytta navlen.

Obs. masse ekkle detaljer, leses kun hvis du orker
Op'en ble utført på SUS (Stavanger Universitets Sykehust), de har rykte på seg for å ikke være så flinke har jeg funnet ut i ettertid. For meg stemte det.
Gikk ned ca 50 kg fra sept -07 , brukte ca 1 år og fikk innvilget bukplastikk og dette ble utført juli-09.
Ble ikke fornøyd men op. men den gikk fint, 3 netter på sykehus etterpå, fjerna 3,4 kg hud og fett (offentlig sykehus fettsuger ikke)
Sitter med et 75 cm lang arr, fra under ribbeina et stykke, ned i bikinilinjen og opp på andre siden.
Mistet 9 dl blod under op'en
Reiste hjem og fikk raskt feber, inn for sjekk, fant ikke noe mer enn lett forøyet cp, men ble satt en natt på intravanøs penicilin, hjem med penicilin, feberen fortsatte.
Noen dager etter, en fredag, begynte det pluttselig å dryppe rødt på gulvet, hadde noen hull i sammensyingen nederst. Det rant ut rød væske, så rød og tyktflytende at en kunne ta det for rent blod. Ringte inn og fikk beskjed av ei sure kontorsøster at det var jo bare bra med det som kom ut og jeg gikk jo på penicelin.
Måtte bruke håndklær for å stoppe strømmen, mange til dagen.
Så på mandagen ringte jeg igjen og legen kunne aller nådigst ta meg inn igjen og se på. Sjekka det som kom ut, stakk hull langs arrkanten med en trepinnesak og sjekka det som kom ut der.
"ja, du får komme på onsdag, så legger vi deg i narkose og spyler ut, du får reise hjem samme dag"
Hadde jo fremdeles feber, reiste inn på onsdagen og hadde jo ikke med noe, skulle jo hjem samme dag.
Mistet 3 dl blod.
Nå bruker jeg skrekkelig lang tid på å få narkosen ut av kroppen og var ikke våken før på kvelden. En av bivirkningene av op. i magen er at ofte sliter en med å få tisse etterpå, så måtte katetiseres og søster sa, nei du får nok bli her i natt.
Neste morgen våkna jeg og satt i sengen, litt groggen i form men skulle jo hjem [:D]
Så tar dem runden og sjekker.
"du ser varm ut, skal sjekke tempen på alle i dag" (4 mannsrom)
39,3
Gikk vel 2 min før legen og søster sto over meg og rev av all bandasje og tape på såren og sjekket, det så heldivis ikke så ille ut.
Endte opp med nye 9 netter på sykehuset med intravnøst penicilin.
De dyrket prøvene fra utvaskingen og fant tilslutt e-colien og fikk gitt rett medisin som virket. På det tidspunktet var jeg langt nede og hadde mistet all apetitt, fremdels feber.
Reiste inn og ut av sykehuset flere ganger i uken for sårsjekk i etterkant.
Første arret opp langs sidene er ganske ok, det nede langs bikinikanten der de åpnet igjen er ikke så fint. Først ble det jo sydd med fine innvendige sting, etter utspylingen ble det stiftet [&:] sammen.
Ble ikke fornøyd med hvordan magen så ut under ribbeina og ble lovet fettsuging osv der rundt juletider -09, har ennå ikke fått brev med innkallelse. Har jo ikke akkura ringt og mast om det siden jeg ble gravid.

Åj shit!  Det høres jo helt forferdelig ut!! Stakars deg!!
e-coli hørtes skummelt ut. Og alt blodet=/  huff!
Tusen takk for utfyllende svar.

Det var jo ihvertfall veldig godt at svangerskapet gikk så bra!
Håper du får fettsugingen dekket.  Det må jo bli greit å få formet magen ordentlig når du først har vert gjennom den omfattende operasjonen.

Takk for svar=)

Back
Topp