Budsjett

Veivalsa

Forumet er livet
Himmelbarn
Snøfnuggene 2018
Febbisbebbis'18
Marshmallows2021
Noen her som lager månedlige budsjett og fører inn inntekt og utgifter?
Kunne tenke meg å få ting mer inn i system. Hvordan gjør dere det? Penn og papir? Dokument på data/excell eller kanskje en app? Må si at det sistnevnte virker veldig greit for enkelt å kunne legge inn ting underveis. Eventuelt må det bli en fysisk bok som kan ligge fremme. :rolleyes:

Jeg laget et måndtlig budsjett av regninger og slikt som kommer hver mnd og la inn gjennomsnittlig månedsutgift på kommunale avgifter og renovasjon og litt over gjennomsnitt på strømmen da vi lagde oss en regningskonto.

Jeg førte det inn i notater på tlf og la til det jeg evnt hadde glemt når regningen dukket opp i nettbanken. Fungerte fint for oss. Nå betaler regningene seg selv og vi har en del i pluss som vi etterhvert kan ta ut og hive på sparekonto :)

Ikke hver måned, men vi har egentlig et slags årsbudsjett der vi fordeler utgiftene utover 12 måneder, sånn at vi alltid har nok penger på regningskontoen. Setter inn en fast sum hver måned til den. Det samme gjør vi til matkonto (der vi har hvert vårt kort), til sparekonto osv. Alt ligger som faste trekk i nettbanken,også justerer vi hvis noe endrer seg. Jeg synes det er veldig behagelig, alt flyter av seg selv og jeg har kontroll uten at jeg må styre for mye med det i hverdagen.

Bruker Excel!

Vi har skrevet opp alle punktene som går under faste utgifter, vet da hva vi alltid må ut med i måneden, og hvor mye som er til overs til sparing/eget bruk osv.
Bare skrevet på notat på mobil, ikke noe mer fancy enn så lenge,
Men vi skal sette opp nytt budsjett nå når jeg får foreldrepenger. :)

Ikke hver måned, men vi har egentlig et slags årsbudsjett der vi fordeler utgiftene utover 12 måneder, sånn at vi alltid har nok penger på regningskontoen. Setter inn en fast sum hver måned til den. Det samme gjør vi til matkonto (der vi har hvert vårt kort), til sparekonto osv. Alt ligger som faste trekk i nettbanken,også justerer vi hvis noe endrer seg. Jeg synes det er veldig behagelig, alt flyter av seg selv og jeg har kontroll uten at jeg må styre for mye med det i hverdagen.

Bruker Excel!

Vi gjør omtrent det samme. Har årsbudsjett i Excel. Her har jeg økonomi ansvar, og mathandlings ansvar så samboer setter inn penger (auto trekk) til meg hver mnd for mat og faste utgifter. I slutten av hver mnd snakker vi sammen om det er noen ekstra ordinære utgifter neste mnd og deler på de. De faste utgiftene fordeles prosentvis på bakgrunn av inntekt.

Jeg bruker en app som jeg legger inn alle inntekter og utgifter i, samt kjøp som blir gjort. veldig enkelt å holde oversikt. Har også et Excel dokument jeg fører større oversikt i.
Appen heter monthly budget planner, er utrolig fornøyd med den.

Vi fører regnskap, i excel. Da kan man jo forsåvidt ha den på app, og føre inn underveis ganske lett.

Men vi bruker begge to kredittkort til alt, så da er det lett å bare sette seg ned med den regningen når den kommer, og føre alt for den måneden inn i en engang.

Sist jeg hadde budsjett skrev jeg det for hånd og hadde arket hengende på kjøleskapet. Det var for å kunne ha det lett tilgjengelig og sjekke summene for å se hvor mye jeg hadde «igjen» etter div kjøp. Det kan også være lurt å føre opp datoene for faste trekk slik at du alltid kan se når trekkene kommer på konto. Lettere med lapp på kjøleskapet enn å måtte logge inn div steder :happy:

Bruker Excel!
Det samme gjør vi. Sørger for å ha riktig sum penger på regningskontoen, feks trekker vi alltid eiendomsskatt og kommunale avgifter fra lønnskonto hver mnd selv om fakturaen kommer tre (?) ganger i året.

Oppdaterer budsjettet og trekkene noen ganger i året basert på faktisk forbruk eller varslede endringer.

Mange gode tips her - tusen takk :D

Jeg har forsøkt å ha det på data, men det ble for kronglete å føre inn kjøp i løpet av måneden. Så nå tror jeg faktisk vi skal prøve gammeldags lapp på kjøleskapet aller først, også evt føre inn på data eller i en app i tillegg.
Tror det blir lettere å få oversikt for både samboer og meg med en felles lapp hjemme (også fordi han må overtales og tvinges til å bruke nye apper, lol).
Det er hovedsaklig hva som går til mat vi behøver å få kontroll på, da vi har en felles utgiftskonto hvor vi setter inn penger begge to, og har trekk til regninger. Men da kan jeg også lettere føre inn de regningene som ikke er like hver gang, feks strøm.

Første gangs hær. Hva har dere på budsjett for bleier og div til babyen i mnd? Er det normalt med 2-3 bleiepakker i uka?

Første gangs hær. Hva har dere på budsjett for bleier og div til babyen i mnd? Er det normalt med 2-3 bleiepakker i uka?
Kommer ann på hvilken bleie type du bruker? Vi vi sparte ca 700 kr hver mnd på å bytte bleie merke. Så alt fra 1000 - 300 kr per mnd på bleie vil jeg tro.

når de var små brukte jeg ca 1000 kr i mnd til babyen inkl bleier og mme. Hvor mye dere bruker kommer helt ann på eks om du ammer eller gir mme, hvor mye klær du har (de vokser fort i begynnelsen), hvilke bleiemerke dere bruker (vi brukte billigmerke)

I starten brukte vi libero sine nyfødtbleier også gikk vi over til et billigere merke da babyen passet str 2. De fleste billige merker har ikke nyfødtbleier bare. Husker ikke hva vi brukte i kr dessverre. Nyfødte kan bæsje heeeele tiden også stabiliserer det seg etter hvert, så man bruker mer bleier i starten enn ved 3 mnd som regel.

Ellers blir det mer i bolker at babyen plutselig har vokst ut av klærne sine og man må kjøpe inn en ny størrelse, men det er bare å ta underveis. Feks kn 56 holde lenge også plutselig må du ha nye klær til den, men da er det 68 som er passe og ikke 62. De kan hoppe over størrelser. Men det veit man jo ikke på forhånd :p
Men jeg har ikke hatt en egen post på det i budsjettet. Med di kan jo sette av barnetrygden til det for eksempel :)

Du kan rekne 6 bleier i døgnet etter nyfødt perioden

Fører det inn på mobilen. Har alltid gjort det.
mobilen er jo alltid tilgjengelig og jeg liker å ha full kontroll så postene blir huket av etterhvert som en regning er betalt.
og jeg ser lett hva som blir igjen den måneden.

Back
Topp