Budsjett og middag

Elisabeth1981

Betatt av forumet
Har funnet ut (for 100. gang...) at vi bruker for mye penger, og vil prøve å sette opp ett budsjett for å spare litt...

I den sammenheng vil jeg begynne å handle en gang i uken igjen. Men da, må jeg jo ha middagslister...

Så da lurte jeg på om noen har gode middagsforslag??
Trenger en el forslag med poteter, og middager som kanskje er litt rimelige. Men ikke kun det... :)

Hjemmelaga kjøttkaker m/ poteter, brun saus og erterstuing
hjemmelaga karbonader m/potetstappe
pølse og potetstappe
fiskekaker m/poteter, raspa gulrot og stekt løk
kjøttdeig og spaghetti
kjøttdeig og potetstappe
fiskegrateng m/poteter
fiskepudding m/poteter og hvit saus
fylt fisk m/poteter og raspa gulrot
Pølse i hvit saus m/poteter

Det er ting vi pleier ha til middag... vi bruker 1000 kr i uka på mat og husholdningsartikler [:)] (da er det meg, mannen og Martine... Martine kjøper vi jo bleier, våtservietter, grøt og yoghurt til.. så går litt i henne også.. men det meste går vel i ting til meg og mannen..)

Som jeg skulle skrevet det selv...[8D] Var akkurat på butikken og kom hjem med INGEN middag! Er matlei og ikke så glad i å lage det heller...
Her i huset er det mannen som lager middag hver dag, men han jobber masse og renoverer vår nye leilighet og siden jeg er sykemeldt tenkte jeg at kanskje jeg burde bidra litt mer på den fronten... MEN finner jo ingenting å ha til middag[:'(]

En venninne av meg handler inn hver mandag og det blir alltid rundt 1000,- Da har de mat hele uken og bruker kun 4000,- i måneden. De er 2 voksne og 1 barn + en liten baby. Med en gang vi har flyttet inn skal jeg prøve å følge hennes eksempel[:)]

hjemmelaga kjøttkaker m/potet og grønnsaker
pølse og makaronigrateng
hjemmelaga fiskeboller i hvitsaus
kjøttdeig og spagetti
karbonade m/hjemmelaga potetmos
pølse og kålerabistappe
wok
lapkaus/kjøttsuppe
koteletter
salat

bare noen middagsforslag[:)]

åå, nå ble jeg sulten[:D]

huff.. samme her.. bruker for mye penger på mat!
men har begynt med middagsliste nå[:)] skla til sverige å handle inn litt i morgen. selvom det nesten ikke lønner seg lenger å handle der.. hehe:)
men er jo koselig med tur[:)]

Jeg har laget en liste med middag i nesten 6 uker. Vi følger ukene og gjør da handlingen raskt,vi slipper å bruke tid på å krangle om hva vi vil ha! Skal legge den inn når jeg kommer hjem så kan dere få noen middagstips der.

Vi bruker også mye penger på mat føler jeg (uten å ha regna). Bør sette opp liste jeg også, men så plutselig er mannen på reise, jobber overtid, jeg er ikke noe middagsmenneske, og alt blir bare rot.

Skal prøve å skjerpe meg, men det blir vel først når permisjonen starter [8D]

Kjøper du f.eks. koteletter får man jo lett mat til en hel familie for 30 kr. om man kjøper de frosne. Det er jo godt. Man kan ha poteter og grønnsaker til. Saus er lurt å lage selv, det er ikke vanskelig og posene er jo kjempedyre om man skal ha det ofte.

Ellers er kjøttdeig billig.

Frossen kyllingfilet koster vel rundt 70-100 kr for 1. kg.

Rema har jo alltids sånne kampanjer med middag for under 100-lappen. Der er det mange tips. Men man kan bli litt lei tex-mex (som de har nå).

Ikke middagstips: Men hvis man har tid anbefaler jeg å bake brød selv. Brød i butikken koster jo ofte 30 kr. stk og varer 1-2 dager. Når man baker selv vet man også hva som er oppi.

forskjellig fisk med poteter, laks, torsk, fiskepudding, fiskebolla...
spaghetti med poteter til, ej e veldig vant til det, å syns det er godt=)
pølesgrateng, pølse i kvit sos, potete i skiver å bacon, ost på toppen å inn i ovnen. (kansje ikke sunneste)
svinefilee med potete, å brunsos, gjerne rødkål til, namnam (kjøpe på tilbud, så er det ikke så dyrt)
kylling med ris å salat, taco, pizza.....

Her kommer min middagsliste:

Uke 1
Mandag: Kyllinglår, ris og saus
Tirsdag: kjøttkaker, saus, poteter og grønnsaker
Onsdag: fiskepinner med poteter eler pommes frits
Torsdag: lapskaus
Fredag: lapskaus
lørdag: lasagne, salat, baguetter
søndag: stekte middagspølser m/potetmos

Uke 2
Mandag: fiskepudding, mykstekt løk, poteter, hvit saus
Tirsdag: joikakaker med poteter
Onsdag: blomkålsuppe
Torsdag: stekte karbonader med poteter og saus
Fredag: risotto
lørdag: pizza
søndag: koteletter, bakte grønnsaker, saus

Uke 3
Mandag: fiskeboller og kjøttboller i hvit saus
Tirsdag: spagetti
Onsdag: pastasalat
Torsdag: kjøttpudding, fløtesaus og poteter
Fredag: kyllingfile, ris og bretagnesaus
lørdag: pølseform
søndag: fiskegrateng

uke 4
Mandag: Pasta, pastasaus og bacon
Tirsdag: wok
Onsdag: fiskesuppe m brød
Torsdag: amrikansk gryte med baguetter
Fredag: jegergryte
lørdag: taco
søndag: kjøtt og suppe, poteter og løk saus

uke 5
Mandag: rester fra søndag uke 4
Tirsdag: hamburger og pommes frits
Onsdag: grønnsakssuppe
Torsdag: kjøttkaker, poteter og saus
Fredag: grøt
lørdag: fylte svinefile, ris og bearnesaus
søndag: kjøttsausform med potetmos

Uke 6
Mandag: crispy chicken med pommes frits
Tirsdag:
Onsdag: bretagne kyllinggyte
Torsdag:
Fredag: bakt potet med mais, bacon, dressing osv.
lørdag: biff
søndag:

Hvis det noen dager er slik at min mann er ute på jobb, eller vi er invitert på middag flytter vi dagen over til neste uke. Noen ganger endrer vi listen hvis det er noe vi plutselig kommer på at vi har lyst på (gå ut og spise, fastfood el.l). Jeg endrer også litt på maten når jeg er hjemme alene, da blir det ofte suppe, salat eller gryterett av et slag for det er raskt å lage. synes det er kjedelig å lage mat til bare meg.

Men det hjalp på vår økonomi å ha en handleliste å gå ut i fra, slik at vi viste hva vi skulle ha....

Kjøttdeig med tacokrydder, lager små kjøttboller... Stappe med grønnsaker oppi ved siden av. NYDELIG!!
Tikka masala (toro pakke) med svinekjøtt (billig kjøtt fra Nordfjord på Rema)
Kylling-/svinestrimler med wokgrønnsaker og ris.
Pannekaker.
Seibiff med løk, poteter, rømme.
Fiskekaker m/tilbehør
Baill (fiskebaill) med potet, gulrot, kålrabi og bacon.... (litt mer vanlig for oss i M&R kanksje)

Rema 1000 har billig kjøttdeig/karbonadedeig fra Nordfjord, som er veldig godt. Likedan med strimlet svinekjøtt. Ellers har vi også kjøpt ca. 1 kg med kylling for rundt 120 kr eller noe....

Back
Topp