BSU

Gollemor

Forumet er livet
VIP
Da jeg var yngre hadde jeg BSU. Ikke mye, men rundt 15.000.
Så fikk jeg kjempeproblemer, og fikk ikke hjelp.

Økonomisk, ja. Slet fælt, men kom meg ut av det på egenhånd.
Måtte gå til sosialkontoret. De kunne ikke hjelpe meg, siden jeg hadde penger på bok.

Klarte å holde meg fra den kontoen lenge, men tilslutt måtte jeg gjøre den om til en depositumskonto [:@][:(]

Og da jeg ikke "trengte" depositumspengene, ville jeg jo gjøre om kontoen til BSU igjen. Men det gikk ikke banken med på.

Mange år etter ringer en av bankfolka og vil tilby meg ditt og datt. Forsikringer og you name it. Og sier blant annet. jeg ser du ikke har BSU, hva med å opprette det? Vi avtaler at jeg skal ringe tilbake etter noen dager, men da setter fødselen i gang, og jeg glemmer helt av det.

Til nå.

Jeg bruker nesten ikke den banken lenger (kun en bortgjemt sparekonto), men er det mulig å få bsu i andre banker når man alt har hatt en bsu i en annen bank? Selv om man aldri fikk brukt fordelene?

Nei, sånn jeg har skjønt det er det kun en BSU per person. Og har du hatt en BSU og brukt den, selv på noe som ikke har med hus å gjøre, så får man ikke ny[&o] Desverre...

nei man kan ikke det. Man får det bare 1 gang. Om man bytter bank får man ta bsu over til den banken man bytter til. Om man tar ut bsu pengene må man bevise at man bruker de til hus, oppussing, nye møbler osv fordi man får skatte trekk for det. Ellers får man smell om skatteetaten sjekker opp i d

BSU skal ikke ha noe å si når man søker sosialhjel, så merkelig du ikke fikk hjelp den første gangen...[:-]

ORIGINAL: Qualitas

BSU skal ikke ha noe å si når man søker sosialhjel, så merkelig du ikke fikk hjelp den første gangen...[:-]

Det hadde tydeligvis det for 10 år siden.

-men altså, min sosialkurator sa dette på mitt spørsmål om jeg som 18 åring skulle begynne å selge meg på gata:
"Ja, det er jo de som har gjort det før deg, med og uten hell", så at hun føkka med bsu'en min også forundrer meg ikke i det hele tatt.

Jo det har noe å si.. Jeg fikk hjelp i 09 til etablering og da fikk jeg beskjed om at det ikke kunne være mer enn 4000kr på den kontoen..
Jeg hadde 2500 på den og det har jeg enda. I dag måtte jeg svelle stoltheten min å kontakte sosialen igjen. Søke penger til tannlege. aua tannen[>:]
Hun damen som satt der i dag sa at det kunne være det ble ett problem med at jeg hadde 2500 på den kontoen[>:] Sist jeg var der sa de at det gikk greit om det var under 4000 og i dag sa de at jeg kanskje må ut med pengene[&o]
Så jo, de har nok noe å si. Ihvertfall om man har såpass som 15000

ORIGINAL: Stita

Jo det har noe å si.. Jeg fikk hjelp i 09 til etablering og da fikk jeg beskjed om at det ikke kunne være mer enn 4000kr på den kontoen..
Jeg hadde 2500 på den og det har jeg enda. I dag måtte jeg svelle stoltheten min å kontakte sosialen igjen. Søke penger til tannlege. aua tannen[>:]
Hun damen som satt der i dag sa at det kunne være det ble ett problem med at jeg hadde 2500 på den kontoen[>:] Sist jeg var der sa de at det gikk greit om det var under 4000 og i dag sa de at jeg kanskje må ut med pengene[&o]
Så jo, de har nok noe å si. Ihvertfall om man har såpass som 15000

De skal bruke skjønn, og har faktisk ikke lov til å føkke med bsu'en. Bare huske å argumentere med den sinnsyke skattesmellen du får ved å bruke de pengene, og da skjønner de at det ikke har noe for seg om du skal ta en sum og så få skattesmell på hele sulamitten i tillegg.

ORIGINAL: rico

Du kan skaffe deg bsu i en annen bank. har ikke noe å si.
Dette har nemlig noen jeg kjenner gjort. før hadde han bsu i lokal sparebank. så byttet han bank siden flyttet til en annen kant av landet. og da til større bank. og har nå bsu konto.

Det skal jo ikke være mulig! Man kan flytte eksisterende konto, men ikke opprette ny etter at en er brukt opp.. Da har banken rett og slett bare gjort en feil.

ORIGINAL: Pijah

Du kan skaffe deg bsu i en annen bank. har ikke noe å si.
Dette har nemlig noen jeg kjenner gjort. før hadde han bsu i lokal sparebank. så byttet han bank siden flyttet til en annen kant av landet. og da til større bank. og har nå bsu konto.

Det skal jo ikke være mulig! Man kan flytte eksisterende konto, men ikke opprette ny etter at en er brukt opp.. Da har banken rett og slett bare gjort en feil.

Skal da og sies at han brukte den bsu som han hadde til å kjøpe bolig da. Om det har noe å si vet jeg ikke

Nei, det har ingenting å si. Sikker på at det ikke er oppretta i navn til samboeren eller noe? For man får ikke laget ny, når BSU allerede er brukt opp.

Back
Topp