Bryter du bunadsregler?

Jeg bruker heller ikke lua... Men resten følger jeg.
liker ikke at man fester 17. mai sløyfe på bunaden, det er det veldig mange som gjør.
 
Men resten følger jeg.
liker ikke at man fester 17. mai sløyfe på bunaden, det er det veldig mange som gjør.

Det liker ikke jeg heller. Bunaden er jo et eneste stort nasjonalsymbol, så skjønner ikke vitsen med sløyfe på den.

Ellers så bruker jeg nylonstrømper, men det er det ingen som ser siden stakken er litt lenger enn den bør være i følge reglene her.

Koneskaut har jeg ikke. Svært få av dem som har samme bunad som meg bruker det. Har kun sett det en gang:)
 
Last edited:
Jeg bruker ikke riktige søljer.. Jeg har arvesøljer som ligger i familien :) men ellers følger jeg reglene ganske bra. Liker heller ikke at man fester 17.mai sløyfe på..
 
Jeg har ikke lua da bunaden ble laget til min søster og hun ville ikke ha den. Men ellers så følger jeg resten. Ikke fester jeg i bunaden heller..
 
Jeg har ikke lue og bruker solbriller når sola er fremme:)
 
Bruker aldri lua, kler meg ikke :p samt at jeg stryker på det med strømpebuksa :p
 
Jeg har ikke lue, men ønsker meg d. Ønsker meg cape også. Men nå er jeg for tjukk for bunaden min. Håper på å komme inn i den til neste år :)

Tenker også at d må være grenser for begrensninger da. Syns folk skal være glad i bunaden sin og bruke den. That's it!
 
Jeg bruker ikke riktige søljer.. Jeg har arvesøljer som ligger i familien :) men ellers følger jeg reglene ganske bra. Liker heller ikke at man fester 17.mai sløyfe på..

Har hørt at arvesølv "trumfer" det som hører til, altså at det aldri blir feil :)

Selv følger jeg reglene, til og med konelua som jeg egentlig ikke syntes var så pen, men da mannen min sa han likte at jeg ville bruke den pga symbolikken ble det litt bedre :p
 
Jeg visste ikke at det fantes hode tilbehør til alle bunader før i dag;) Så da bryter jeg i så fall to regler; jeg har solbriller hvis været tillater det også mangler jeg hodeplagg.
 
Jeg visste ikke at det fantes holdeplagg til min bunad, det har jeg ikke. Og så er nok min bunad litt lenger enn den bør være, bare fordi Jeg syns det er finere. Ellers følger jeg reglene
 
Jeg visste ikke at det fantes holdeplagg til min bunad, det har jeg ikke. Og så er nok min bunad litt lenger enn den bør være, bare fordi Jeg syns det er finere. Ellers følger jeg reglene
Men jeg har sølvbelte selv om jeg ikke er gift, er visst ikke før man er gift at det er lov
 
Bruker ikke lua, men heller ikke solbriller uansett om det er sol. Synes ikke det passer seg til bunaden.
 
Bruker ikke lua, men heller ikke solbriller uansett om det er sol. Synes ikke det passer seg til bunaden.

Nei, vakkert er det definitivt ikke! For min del brukes det fordi jeg er veldig lysømfintlig og får vondt i både hode og øyne dersom lyset er for skarpt. Dårlig unnskyldning, men...

Jeg legger også merke til det dersom det ikke blir brukt bunadsko til. Selvsagt kan noen ha sine grunner til at de bruker joggesko e.l., men når det for eksempel er snakk om pumps til bunad synes jeg det er spesielt å velge det - bunadsko er liksom en del av antrekket (sier jeg som ikke bruker hodeplagget :p).
 
Jeg gjør som jeg føler for så lenge jeg ser ordentlig ut ;) holder meg unna 17 mai sløyfa da :)
 
Jeg brukte bunad for første gang i dag. Brukte lue. Hadde vanlig strømpebukse siden stakken er litt for lang også støvletter siden bunadsko passer ikke foten min.
 
Bruker ikke kysa nei! Og den er ikke kort nok tydeligvis, men det bryr meg midt i fui. :p
Bruker selvfølgelig ikke pumps til bunad. Bruker arvesølv, aner ikke om det er det som egentlig hører til. Bruker ikke solbriller, syns det ser rart ut.
 
Jeg bruker ikke luen som hører til. Har riktig sølv, veske og ørepynt, men bruker klokke og solbriller til :)
 
Back
Topp