Brystvorter

Linnis

Glad i forumet
Høyre brystvorte har seriøst sprukket i 2 og den svir som inni......de heles ganske raskt, men har det noe å si om jeg lar være å amme på den puppen til i morgen heller, bortsett fra mere spreng sikkert da men :) har mere enn nok melk i brystene men tørr seriøst ikke å bruke den høyre nå :/

Pumpe/håndmelke den bør du gjøre, både for produksjonen og ikke minst innmari spreng som medfører risiko for tette melkekjertler og påfølgende betennelse om du er sikkelig uheldig. Om du ikke ammer fra den, tøm den likevel.

Og hør med lege ang behandling av den brystvorta om det ikke heles skikkelig fort og bra altså!

Godt å lese løsning her på hva jeg kan gjøre for å lette såre brystvorte. Tenkte ikke tanken at det er mulig å få gitt brystvorten en "pause" ved å håndmelke den :)
En ting jeg lurer også på.. Jeg kan ikke se å ha fått melk enda.. Har vært veldig flink til å amme med begge bryst hver 2-3 time og det til hun er fornøyd og slipper selv. Hvor lang tid kan det ta til og fra til det kommer?
Jeg hadde T-skjorte med v-hals på meg i går og da sa den ene jordmoren at hun kunne se noe var på gang og at jeg sikkert kom til å få melkespreng om noen timer. Har ikke fått noe i natt..

Tar litt tid før de blir herdet:/ smør ofte med purelan, ikke la den tørke inn. Selv må jeg sove med bh og ammeinnlegg for å holde knoppen fuktig med krem. Tørker den helt blir jeg lettere sår. Håndmelk i dusjen samt melk litt før babyen setter seg på for da blir ikke utrivningen så smertefull!

Godt å lese løsning her på hva jeg kan gjøre for å lette såre brystvorte. Tenkte ikke tanken at det er mulig å få gitt brystvorten en "pause" ved å håndmelke den :)
En ting jeg lurer også på.. Jeg kan ikke se å ha fått melk enda.. Har vært veldig flink til å amme med begge bryst hver 2-3 time og det til hun er fornøyd og slipper selv. Hvor lang tid kan det ta til og fra til det kommer?
Jeg hadde T-skjorte med v-hals på meg i går og da sa den ene jordmoren at hun kunne se noe var på gang og at jeg sikkert kom til å få melkespreng om noen timer. Har ikke fått noe i natt..
Det kan plutselig komme. Bare fortsett å legge til og plutselig sitter du med spreng. Husk å drikke mye væske :)

Det kan plutselig komme. Bare fortsett å legge til og plutselig sitter du med spreng. Husk å drikke mye væske :)
I følge jordmor trodde hun at jeg hadde begynt å få melk da hun veide 16gr mer etter litt amming :) har ikke kjent noe spreng enda, men regner med det kommer ja!

Tar litt tid før de blir herdet:/ smør ofte med purelan, ikke la den tørke inn. Selv må jeg sove med bh og ammeinnlegg for å holde knoppen fuktig med krem. Tørker den helt blir jeg lettere sår. Håndmelk i dusjen samt melk litt før babyen setter seg på for da blir ikke utrivningen så smertefull!
Jeg kjøpte den kremen de anbefalte her som begynner på U... Husker ikke helt.. Men er purelan bedre?

Jeg kjøpte den kremen de anbefalte her som begynner på U... Husker ikke helt.. Men er purelan bedre?

Jeg fikk purelan på sykehuset, likte den ikke. Men når jeg kom å fikk brukt den litt så har den reddet mine såre og skorpebelagte brystvorter på 1 dag bare med hyppig vasking og smøring :) ikke prøvd noe annet så om den er bedre vet jeg ikke :)

Vet ikke hvilken salve på U du mener, eneste brystvortesalven jeg kjenner til er purelan

Vet ikke hvilken salve på U du mener, eneste brystvortesalven jeg kjenner til er purelan

Men det viktigste er at det gror, hvordan går det i dag?

Last edited:
Smør og håndmelk! Å ikke melke når man har masse melk er sikker oppskrift på jurbetennelse ;)

Unguentum hetter den visst :) de bruker den på sykehuset her i Stavanger. Ble og anbefalt å smøre inn med morsmelken etter hver amming og la det lufttørke inn, også ellers smøre med salven i mellomtiden ett tynt strøk.

Fikk også god bekreftelse på at melken har kommet! Hun la på seg 16gr etter en kort amming og det var de fornøyd med. Hun har og bare gått ned 168gr på dag 2 også 4gr til på dag 3 :) spiser godt. Hadde da også hatt bæsjebleier før. I dag fikk vi vår aller første virkelige bæsjebleie! Skiftet før vi kjørte fra sykehuset, halvtime senere når vi kom hjem var den veldig full!

Smør og håndmelk! Å ikke melke når man har masse melk er sikker oppskrift på jurbetennelse ;)
Men igjen så sa de til meg at du må være forsiktig med det og da du generer at det kan bli for mye melkeproduksjon av det og?

aldri hørt om, men funker det så er det helt iorden det.

Jeg har lagt på slik kompress fra multi mam som har reparert ganske effektivt, prøver også å smøre med purelan kremen. Prøvde meg på å amme med skjold på den siden det gikk bedre i dag, har brukt den andre puppen på de to forrige måltid så får vi prøve på igjen nå med skjold å håpe det gror seg til :)

Men igjen så sa de til meg at du må være forsiktig med det og da du generer at det kan bli for mye melkeproduksjon av det og?

Dersom du ammer fra en og pumper/melker den andre så øker du produkjsonen ja. Men å pumpe/melke så mye at det ikke er spreng er et must. Så får du evt ta grep for å redusere produkjsonen etterpå dersom det er nødvendig, men betennelse vil du ikke ha.

Jeg har lagt på slik kompress fra multi mam som har reparert ganske effektivt, prøver også å smøre med purelan kremen. Prøvde meg på å amme med skjold på den siden det gikk bedre i dag, har brukt den andre puppen på de to forrige måltid så får vi prøve på igjen nå med skjold å håpe det gror seg til :)
Hvordan fungerer multi mam kompress? :)

Back
Topp