Brystvorter jenter!

lilyofthevaley

Glad i forumet
Her kommer ett hett tips som hjalp meg VELDIG med lillesnuppa mi.. 

Når jeg var ca halveis forrige gang (nesten som nu) var det ei veninne som tipsa meg om å begynne å herde brystvortene. Mulig dette høres flåsete ut.. men amming tar på huden rundt og i brystvortene.. sammen med knipeøvelser for underlivsmuskelen,  er "gnikking" og lett klyping i brystvortene effektivt for å gjøre brystvortene klare for ammingen.. 

TIPS nummer to....... når jeg gjorde dette kom melken piplene frem før jeg fødte... hvis jeg klemte på den kom det blanke dråper (som hjelper mot såre bryster) når jeg fødte var melken allerede hvit og jeg fikk det KJEMPE enkelt i forhold til ammingen... 

:) 

Har født 2 ganger tidligere, og har begge gangene hadd hvit melk etter fødselen. Utan at jeg har gjort noe.

Så bra... aldri hatt såre bryster etter amming heller???:) det er nemlig det det hjelper mot da.. ikke alle trenger det.. men noen sliter KRAFTIG med vonde nippels i ammeperioden... så jeg gjør det jeg kan for å slippe det... :) 

den første melken som kommer heter rå melk og kommer etter man har født så da hjelper det ikke om man har skvist ut litt fra før av.  og må være forsiktig med å skvise ut melk på den måten for man kan ødelegge melkekanalene.

såre brystvorter får man av at babyen suger skjevt så det hjelper ikke å "herde" brystvortene så mye da for suger babyen riktig blir man ikke sår. 

LadyOnHeels skrev:
den første melken som kommer heter rå melk og kommer etter man har født så da hjelper det ikke om man har skvist ut litt fra før av.  og må være forsiktig med å skvise ut melk på den måten for man kan ødelegge melkekanalene.

såre brystvorter får man av at babyen suger skjevt så det hjelper ikke å "herde" brystvortene så mye da for suger babyen riktig blir man ikke sår. 

det er verken eller som beviser at det ikke hjelper... 
jeg hadde null problemer med melkekanaler ihvertfall.. donerte til og med melk til sykehuset sist.. masse melk under hele perioden:) men det er jo som med mange andre ting.. veldig lite som er bevist. spis ditt og ikke datt.. knip slik og husk datt... dette er et tips jeg har fått.. brukt og vert fornøyd med... 

for meg er det ravende likegyldig om hvem som gjør eller ikke gjør.. 

men det er ingenting som dokumenterer at det er farlig, uhensiktsmessig eller ikke gjør det litt lettere i den første perioden med amming:) 

Ja og forresten.. 

Igangsetter fødselen gjorde det IHVERTFALL ikke på meg:) 

jeg hadde termin 3. januar og fikk ikke snuppa mi før 21. januar!!! hehe... etter MØE stimuli;)

Kjempefint med gode tips og råd!
Man velger jo selv hvilke tips man følger eller ikke....

Slettet innlegget mitt jeg:-) leste over det nå etterpå, og skjønner godt du følte deg "truffet" noe jeg på ingen måte mente:-) Var virkelig ikke meningen å anklage noen for noe som helst:-) Forumet er jo trossalt her for å utveksle erfaringer og tips, noe du gjorde:-) Mente ikke å virke kvass eller noe, så det beklager jeg:-)

huff.. jeg ser det blir en litt het diskusjon her nå..Det var jo ikke mitt ønske.. forummet må jo fungere som en kanal for alle. hvis man leser et tips som man ikke velger å ta til seg så gå videre med verden:) det er ihvertfall ikke nødvendig å høvle på med argumenter imot noe som ikke er bevist farlig eller i det hele tatt ureelt:) 

ok,  avklaring: 
1. Jeg klemmer ikke ut masse "melk" råmelken kommer ikke før fødsel uanz, har jeg fått beskjed om. men jeg hadde melk når snuppa ble født.. velger å tro at det jeg valgte var riktig.. for meg

2. Jeg herder ikke sånn at det blir vondt...har lest om flere som bruker neglebørster og gjør vonde ting, jeg er ikke der. Jeg har trykka noe på brystvortene forrige og dette svangerskap.. for meg funker det.. ferdig diskutert 

3. Jeg har under INGEN omstendigheter kommentert hva jeg mener er viktig i forhold til amming eller morsmelk erstatning.. Alle føler på det de ønsker (eller det blir slik det blir rett å slett) og det som skjer med seg selv.. Har fullammet men kun fordi det var sånn det ble for meg.. hadde det ikke funket så hadde jeg ikke vert lei meg fordeom.. erstatning er nok like bra:) det blir jo mennesker av alle, uanz:)

siden det ikke er mulig å slette innlegg på forummet ser jeg dette for avsluttet:)

Anitata skrev:

godt og diplomatisk sagt:)

Anitata skrev:

godt og diplomatisk sagt:)

lilyofthevaley skrev:
huff.. jeg ser det blir en litt het diskusjon her nå..Det var jo ikke mitt ønske.. forummet må jo fungere som en kanal for alle. hvis man leser et tips som man ikke velger å ta til seg så gå videre med verden:) det er ihvertfall ikke nødvendig å høvle på med argumenter imot noe som ikke er bevist farlig eller i det hele tatt ureelt:) 

ok,  avklaring: 
1. Jeg klemmer ikke ut masse "melk" råmelken kommer ikke før fødsel uanz, har jeg fått beskjed om. men jeg hadde melk når snuppa ble født.. velger å tro at det jeg valgte var riktig.. for meg

2. Jeg herder ikke sånn at det blir vondt...har lest om flere som bruker neglebørster og gjør vonde ting, jeg er ikke der. Jeg har trykka noe på brystvortene forrige og dette svangerskap.. for meg funker det.. ferdig diskutert 

3. Jeg har under INGEN omstendigheter kommentert hva jeg mener er viktig i forhold til amming eller morsmelk erstatning.. Alle føler på det de ønsker (eller det blir slik det blir rett å slett) og det som skjer med seg selv.. Har fullammet men kun fordi det var sånn det ble for meg.. hadde det ikke funket så hadde jeg ikke vert lei meg fordeom.. erstatning er nok like bra:) det blir jo mennesker av alle, uanz:)

siden det ikke er mulig å slette innlegg på forummet ser jeg dette for avsluttet:)

Håper det ikke var mitt innlegg du siktet til nå?!
Mente for ingenting i verden å starte en diskusjon - jeg bare ville komme med mine erfaringer omkring saken =)

Man må finne ut hva som er rett for seg selv og for sitt barn =) Det er jo litt med det å bli mamma <3

Anitata skrev:

enig 

Back
Topp