Brystvegring?

Frk.F

Forelsket i forumet
Baby på 3mnd er blitt veldig urolig ved brystet etter kl er 18 på kvelden. Hyler når hun ser puppen.. det blir en ond sirkel siden hun er sulten og til slutt blir hun også overtrøtt fordi hun ikke vil legge seg når hun er sulten... noen som har tips? Er dette brystvegring? Det gjelder jo kun på kveld. Det gjelder uansett om baby har vært utsatt for mange inntrykk eller ei...

Da min var tre mnd hadde han enn uke han nesten ikke spiste :/ aner ikke hva det skyldtes, men det gikk over av seg selv. Jeg snakket med helsestasjonen, men de mente at fordi han lå litt over gjennomsnittet på vekt var det greit. Ringte ammehjelpen også, og de hadde noen tips. Hvis jeg satt alene i et mørkt rom spiste han litt. Men hos oss var det hele døgnet, ikke bare kvelden, altså. Håper det går over hos dere og at du får bedre råd her :) jeg måtte håndmelke for å opprettholde produksjonen i denne perioden.

Ja jeg tenkte kanskje høre med helsestasjonen men syns de ikke har hatt annet en gammeldagse råd til nå. Kanskje ammehjelpen er bedre....

Brystvegring er ganske vanlig i forbindelse med utviklingssprang, og mange har store ammekriser ved 3, 6 og ca 8 mnd alder.

Ammehjelpen har mange fine råd! Har fått god hjelp derfra for våre problemer :) HS her var det lite hjelp å få fra :(

Ting jeg vet har hjulpet mange er mørke, kjølige rom, andre ammestillinger, amming i søvne, amming i bæretøy, gående amming. Min var ikke ille, men i urolige perioder ammet vi mens jeg gikk rundt i huset, etterhvert også i bæretøy når jeg fikk til det :) Og så hendte det han måtte sove i en halvtimes tid før han ble i humør til å ta puppen :)

Her hjalp det å gå å legge meg sammen med hun yngste og rett og slett ta kvelden og amme i sengen de første timene av natten.

Ellers stod jeg å bysset og sang mens jeg ammet. Og å ha litt lengre avstand mellom måltidene, så tok hun puppen lettere.

Men om det kun er på kvelden kan det bare være økedøgn. Melken på kvelden er fetere og i mindre mengde og renner saktere. Kan være det hun blir irritert av. Bare behold roen og la baby ha tilgang til brystet. Blir hun for sulten kan du pumpe ut litt melk ila dagen og prøve å gi via hjelpebryst.

Har du hørt in "tremånederskrisen"? Hvis ikke så Google det:)

Det er et utviklingssprang ved 3 mnd hos baby, både kognitivt, motorisk, søvn og mat. Og kroppen din gjennomgår en hormonforandring og sammensetningen i melken endrer seg (ut fra endring i behovet for ernæring hos babyen). Mange opplever endring ved amming i denne perioden. Enten mer melk eller mindre melk, dårligere utdrivning osv

Hvor lenge varer dette utviklingsspranget ved 3 mnd da? Hun er 4 mnd om en uke. Jeg har prøvd å gå imens jeg ammer, bysse henne, la henne sove først, amme ofte så hun ikke blir hysterisk sulten, forskjellige stillinger, pause for å så prøve igjen, mørkt rolig rom- you name it. Jeg har også prøvd å legge meg sammen med henne for å prøve roe henne ned så kun tar pupp. Men nei. Samme hva jeg prøver så skriker hun med det samme hun ser puppen.. hun prøver ikke engang. Stritter imot og vrenger seg unna. Som om hun ikke vil ha mat egentlig! Jeg holdt ut i 6 timer en kveld med HYL skriking. Når hun da ikke hadde spist på så lang tid måtte jeg gi en flake. Hun slukte den og sovnet med det samme. Det er kun det siste måltidet før natta hun kun skal ha på flaske. Jeg har gitt etter i det siste og da går alt fint... forstår ikke hva som skjer. Noen kvelder innimellom går alt fint uten flaske også!

Her varte brystnekt i flere måneder. Aner ikke årsaken. Plutselig gikk det over. Hun tok ikke flaske så det var ikke en løsning. Men hun fikk jo i seg nok.

Det som hjalp best var å la det gå litt lengre tid mellom måltidene. Jeg begynte vel med faste mattider og sovetider ved 6 mnd alder. Jeg måtte få litt system på det (mest av alt for sovingens del) og det hjalp.

Jeg gadd til slutt ikke stresse noe med det. Tilbydde pupp og pakket bare vekk med en gang om hun ikke ville ha. Underholdt henne med andre ting og ga mye oppmerksomhet og kos. Husker jeg satt i sofaen med puppen ute og hun kunne ta tak som hun ville i tilbakelent amming. Sang og snakket og koste og puppen var tilgjengelig til hennes eget initiativ.

Da hun var enda mindre fant jeg ut at skrikingen på kvelden handlet om at hun var overstimulert og trøtt og jeg måtte legge henne tidligere. La oss sammen og ammet mens hun enda var i godt humør.

Her har vi hatt brystvegring flere ganger og lille er 14 uker gml. Eneste som funka for oss var at jeg pumpet og ga med flaske de kveldene vi ikke fikk til ammingen. Hos oss skjedde det typisk da lille var overtrøtt.

Last edited:
Tusen takk for svar alle. Jeg tror deg går bedre nå. Jeg ammer litt sjeldnere og har funnet ut det kanskje pleier gå bedre om hun har sovet mye på dagen. Jeg lurer egentlig på om det kan være tenner på vei som kan plage henne! ...

Back
Topp