Brystspreng

Sommerstjerne

Glad i forumet
Julikulene 2020
Smånissene 2022
Andre som har eller har hatt brystspreng?
Baby er 3 dager, og brystene er nå doble i størrelse, steinharde og vonde :facepalm: Klarer ikke legge armene inntil kroppen, og det sprenger helt opp til kragebeina. Husker ikke at det var så ille som dette sist gang.

Bruker cottermansgrep for å mykgjøre litt før baby skal die, sånn at hun får tak. Prøver nå med kald klut, men føler ikle det har sånn veldig effekt.

Så noen som har tips/råd? Og hvor lenge varte det eventuelt for dere andre?

Jepp! Var helt forferdelig! Men gikk over etter ca ei uke eller kanskje litt over. Nå er det gått over i melkspreng vist det går for lang tid mellom måltider. Eneste tips, hold ut det blir bedre :)

Ja, hadde dette med min første. Syns det var så forferdelig vondt at jeg gikk på senteret i full ammetåke på dag 4 etter fødsel for å kjøpe en brystpumpe.

Jeg pumpet ikke mye, kun for å ta unna det verste trykket når det stod på som verst og jeg hadde god erfaring med det. Mener å huske at det stabiliserte seg litt etter noen uker.

Baby er 3 dager, og brystene er nå doble i størrelse, steinharde og vonde :facepalm: Klarer ikke legge armene inntil kroppen, og det sprenger helt opp til kragebeina. Husker ikke at det var så ille som dette sist gang.

Bruker cottermansgrep for å mykgjøre litt før baby skal die, sånn at hun får tak. Prøver nå med kald klut, men føler ikle det har sånn veldig effekt.

Jeg har hatt overproduksjon og konstant brystspreng og betennelse med de andre og det hjalp veldig på å gå i dusjen å håndmelke ut det verste. Spruten sto når jeg kom borti puppen og baby ble sprayet ned, stakkars :hilarious:

Før var det varm klut som ble anbefalt, tror det er endret til kald nå nettopp. Så bare å prøve seg litt frem. For meg hjalp det med varm klut og melke ut i den også.

Før meg hjalp det mye å håndmelke i dusjen sist. Samt å bruke vakuum brystpumpe på brystet jeg ikke ammet på.

Cottermanns OG håndmelking før amming, kald klut for å redusere ødem (som det jo er) mellom ammingene og eventuelt varm klut like før amming for å hjelpe utdrivningen var tipsene jeg fikk ved brystspreng nå. Jordmødrene på barsel, kommunal jordmor og helsesykepleier var samstemte. Det jeg også måtte gjøre var å skifte type amme-BH til det noen produsenter kaller for natt-BH (type wrap-ammeBH) ettersom den stroppen på siden klemte av melkegangene mine, som igjen forårsaket betennelse. Det er jo helt forferdelig smertefullt med brystspreng, så jeg gikk først et døgn uten klær, men det bidro til at niplene lufttørket og sprakk ytterligere. :rolleyes: For meg varte det aller verste brystsprenget i fire dager før det gikk ned og over til melkespreng. Men det er mer håndterbart. Hold ut, det blir bedre:Heartred

Takk for alle svarene jeg fikk! Glemte å svare dere!

Men jeg håndmelket i dusjen, og prøvde å flytte litt på væsken de verste stedene. Det ble litt bedre, noe som i alle fall gjorde at smertene var til å holde ut. Kjølte ned på sidene under armen for å unngå at hevelsen økte der, da det var mest smertefullt der.

I dag er det myyyyye bedre. Fortsatt litt harde og spente, men ikke i nærheten av sånn som det var i går :D

Back
Topp