Brystspreng

TsumTsum

Glad i forumet
Maiblomstene 2020
Novemberfnuggene 2023
Kom hjem fra sykehuset i går, og da hadde jeg allerede fått brystspreng. Den ble verre i natt. Puppene er helt harde, klumpete, store og Svært ømme. Jeg vet at man ikke skal pumpe eller håndmelke mellom ammingen, for da risikerer man overproduksjon og melkespreng. Men jeg er også redd for å få brystbetennelse av hele greia. Jeg føler ikke at det letter noe særlig på trykket etter å ha ammet.
Skal jeg bare la det være og vente til det går over? Hvor lenge hadde dere spreng?
 
Ja mitt varte fra dag 3 til dag 8, grusomt når det holder på. Jeg tok litt paracet, og ventet på at drt skulle stabilisere seg. Blir heldigvis bedre
 
Ja mitt varte fra dag 3 til dag 8, grusomt når det holder på. Jeg tok litt paracet, og ventet på at drt skulle stabilisere seg. Blir heldigvis bedre
Men følte du at det ble bedre etter en god ammeøkt, eller var det hardt og ømt hele tiden?
 
Kom hjem fra sykehuset i går, og da hadde jeg allerede fått brystspreng. Den ble verre i natt. Puppene er helt harde, klumpete, store og Svært ømme. Jeg vet at man ikke skal pumpe eller håndmelke mellom ammingen, for da risikerer man overproduksjon og melkespreng. Men jeg er også redd for å få brystbetennelse av hele greia. Jeg føler ikke at det letter noe særlig på trykket etter å ha ammet.
Skal jeg bare la det være og vente til det går over? Hvor lenge hadde dere spreng?
Jeg hadde melkespreng fra litt før hun var 1,5 døgn til ca 3,5 døgn. Overrasket meg egentlig litt å få så kraftig melkespreng, siden det ikke er så lenge siden jeg avsluttet ammingen av forrige unge. Det gjorde skikkelig vondt, og det føltes ikke som om det lettet nevneverdig på trykket å amme. Etter et halvt døgn med spreng pumpet jeg. Det føltes ikke som om det heller lettet nevneverdig, men litt hjalp det både å amme og pumpe og massere harde kuler. Jeg pumpet et par ganger til den tredje dagen mens jeg masserte på harde klumper og fjerde dagen var jeg smertefri. Overproduksjon er jeg ikke engstelig for. Puppene tilpasser seg etterspørselen hele tiden. Raske overganger er utfordrende for dem, men det er jo bare til å redusere gradvis.
 
Kom hjem fra sykehuset i går, og da hadde jeg allerede fått brystspreng. Den ble verre i natt. Puppene er helt harde, klumpete, store og Svært ømme. Jeg vet at man ikke skal pumpe eller håndmelke mellom ammingen, for da risikerer man overproduksjon og melkespreng. Men jeg er også redd for å få brystbetennelse av hele greia. Jeg føler ikke at det letter noe særlig på trykket etter å ha ammet.
Skal jeg bare la det være og vente til det går over? Hvor lenge hadde dere spreng?
Sniker men jeg hadde melkespreng tidlig med siste barnet, og måtte pumpe. Du får i utgangspunktet ikke overproduksjon av å pumpe en enkelt gang. Jeg valgte å pumpe for å tømme puppene, det ble mye bedre etterpå. Det er nemlig ikke alltid det er brystspreng, det kan være melkespreng som du risikerer å få tette melkeganger av. Brystspreng er jo vann i vevet, så vil tro det ikke girharde klumper i brystene, men der gjør melkespreng og begynnende tette melkeganger. Jeg ville ha tømt puppene ordentlig en gang, og sett om det da ble bedre av det.
 
Sniker men jeg hadde melkespreng tidlig med siste barnet, og måtte pumpe. Du får i utgangspunktet ikke overproduksjon av å pumpe en enkelt gang. Jeg valgte å pumpe for å tømme puppene, det ble mye bedre etterpå. Det er nemlig ikke alltid det er brystspreng, det kan være melkespreng som du risikerer å få tette melkeganger av. Brystspreng er jo vann i vevet, så vil tro det ikke girharde klumper i brystene, men der gjør melkespreng og begynnende tette melkeganger. Jeg ville ha tømt puppene ordentlig en gang, og sett om det da ble bedre av det.
Takk for tips :)
 
Sniker men jeg hadde melkespreng tidlig med siste barnet, og måtte pumpe. Du får i utgangspunktet ikke overproduksjon av å pumpe en enkelt gang. Jeg valgte å pumpe for å tømme puppene, det ble mye bedre etterpå. Det er nemlig ikke alltid det er brystspreng, det kan være melkespreng som du risikerer å få tette melkeganger av. Brystspreng er jo vann i vevet, så vil tro det ikke girharde klumper i brystene, men der gjør melkespreng og begynnende tette melkeganger. Jeg ville ha tømt puppene ordentlig en gang, og sett om det da ble bedre av det.
Takk for svar :)
 
Hvis du får kuler som blir ømme og harde er det alltid bedre og pumpe mye for å få det vekk, for å unngå brystbetennelse.
En eventuell overproduksjon kan du regulere senere :)
 
Kom hjem fra sykehuset i går, og da hadde jeg allerede fått brystspreng. Den ble verre i natt. Puppene er helt harde, klumpete, store og Svært ømme. Jeg vet at man ikke skal pumpe eller håndmelke mellom ammingen, for da risikerer man overproduksjon og melkespreng. Men jeg er også redd for å få brystbetennelse av hele greia. Jeg føler ikke at det letter noe særlig på trykket etter å ha ammet.
Skal jeg bare la det være og vente til det går over? Hvor lenge hadde dere spreng?
Sikker på at det er melkespreng og ikke brystspreng (som du jo selv først skriver)? Brystspreng er melkeproduksjon som kommer igang. Ikke det samme som melkespreng (for mye melk).

Ellers, om du får melkespreng, så pump eller håndmelk. Å forhindre brystbetennelse tar forrang over å ikke stimulere produksjonen. Dessuten kan du løse mye ved å pumpe/melke det værste. Det er ikke det samme å pumpe ut 20ml som å pumpe ut 120ml. Og det er forskjell på å gjøre det innimellom og å gjøre det hver dag over lengre tid.

Gjør det som er behagelig for deg selv, uansett. Får du overproduksjon, så kan du ta deg av det problemet når det kommer. Det er slett ikke sikkert du får overproduksjon av å håndmelke/pumpe.

https://ammehjelpen.no/brystspreng/
 
Bruk rådene og forklaringene på ammehjelpen!
Det er gull verdt!

Brystspreng var veldig ubehagelig (og noe jeg ikke var forberedt på!), jeg opplevde det 4. dagen og det varte 4-5 dager før det roet seg.
Det anbefales vel bare å amme i utgangspunktet, så vil det stabilisere seg etter hvert.
Jeg følte at de fortsatt var ømme etter amming, men litt bedre.
Dette er jo pga vann i brystene i oppstartsfasen.

Jeg synes det lindret veldig å ta en varm dusj. Så det ble noen dusjer ekstra de dagene, men det er oss vel undt!
 
Cottermansgrepet er supert ja! Lettere for barnet å ta til seg brystet når det er så hardt.
Lærte meg grepet via ammehjelpen en natt jeg hadde spreng og barnet kavet med å legge seg til og jeg ble frustrert.

Har brukt ammehjelpen.no veldig mye siden jeg kom hjem fra sylehuset.
 
Sniker fra Juligruppa: Jeg slet sist gang med brystspreng/klumpete bryst og begynte å bli rød, så var bekymret for begynnende brystbetennelse.
Det ENESTE som funket og var veldig effektivt var å dusje brystene i varm vann og massere de, ble allerede bedre samme kveld, gjorde det samme dagen etter og ble enda bedre og dag nr 3 var jeg helt fin og hadde ikke noe mere problemer.
 
Så mange gode tips!:) Det er vel ikke helt likt for alle. For meg fungerte det godt å ta en varm dusj og håndmelke litt etter amming. Da fikk jeg myknet opp brystet litt mer, og dagen etter ble de enda litt mykere etter amming. Jeg har fortsatt litt spreng, men den gir seg ganske godt etter amming nå. Så da er det vel på rett vei :) Blir en varm dusj igjen nå, også håndmelke litt mer i dag.
 
Som legen min sa til meg, får du klumper så pump de bort, ikke nøl med det. Konsekvens av pumping kan være litt overproduksjon i verste fall men legen mente at det var lite sansynlig i de fleste tilfeller om man kun pumpet til klumpene ble borte. å det kan i så tilfelle løses med å intervall amme. Konsekvens av å ikke gjøre noe er brystbetennelse og det er mye verre.:)
 
Back
Topp