Brystspreng

hmy

Forelsket i forumet
Novemberlykke 2020
Det er sikkert hundre tråder på dette, men dere er bedre enn google og søkefunksjon på forumet er ikke akkurat den beste.

Anyhow, etter å ha hatt et par dager hvor det ser ut som jeg egentlig ikke har vært på føden, men under kniven hos en plastisk kirurgi så trenger jeg noen tips. Hva gjør dere når de er så sprengte at melka bare spruter ut? Spesielt ved amming, om natta er jo senga gjennomvåt og vi begge våkner av det.

Har prøvd å gå med skjold for at det ikke skal bli så vanskelig for lille å koble seg på, men da spruter jo også melka ut. Kan ikke si at jeg var helt forberedt på denne sprengen, å føle seg som ei sprengt melkeku.

Men, hva var det som lindrer for deg?
Den ene sliter mer enn den andre, for tror ikke lille klarer å suge like godt der. Det er vanskelig å få ut noe tror jeg, hun har god suge teknikk, men er det noe jeg kan gjøre? Annet enn å mjuke opp?

Har forresten lest tips fra ammehjelpen o.l, men tenkte kanskje dere vet mer :D

Jeg bruker å ta cottermans grep (se ammehjelpen) og håndmelke samtidig som jeg masserer sprengen med den andre hånden. Det har hjulpet hver gang her, kobler seg fint på og blir der:)

Sniker fra desember.
Bruk gjerne varme omslag, cottermansgrep og evt håndmelk deg litt like før du skal legge babyen til. Vil råde deg til å droppe ammeskjoldet asap, fordi det gjør ofte at brystet blir dårlig stimulert/du ikke får tømt skikkelig = tilstoppede melkeganger eller worst case: brystbetennelse.

Håndmelking for å hente ut melk når du har så mye melkespreng er trygt når du i samme slengen skal amme. Unngå det mellom ammingene hvis du tenker "jeg bare MÅ lette litt på sprengen". Da får nemlig kroppen beskjed om å bare lage mer fordi du henter ut litt og litt melk.

Masser under varm dusj det hjalp meg mye, sammen med legge babyen ofte hun vil. Håper det går over raskt

Sniker fra desember.
Bruk gjerne varme omslag, cottermansgrep og evt håndmelk deg litt like før du skal legge babyen til. Vil råde deg til å droppe ammeskjoldet asap, fordi det gjør ofte at brystet blir dårlig stimulert/du ikke får tømt skikkelig = tilstoppede melkeganger eller worst case: brystbetennelse.

Håndmelking for å hente ut melk når du har så mye melkespreng er trygt når du i samme slengen skal amme. Unngå det mellom ammingene hvis du tenker "jeg bare MÅ lette litt på sprengen". Da får nemlig kroppen beskjed om å bare lage mer fordi du henter ut litt og litt melk.

Tusen takk, jeg kjente at skjoldet gjorde det mye verre og droppet det. Men tror jeg har fått det under kontroll nå. Med ullinnlegg og ullteppe knytt rundt for å holde det varmt og trekkfritt.

Ammer bare når lille vil ha mat og heldig som jeg er sover hun mellom slagene. Så hun spiser seg i hvert fall god og mett :happy:

Tusen takk, jeg kjente at skjoldet gjorde det mye verre og droppet det. Men tror jeg har fått det under kontroll nå. Med ullinnlegg og ullteppe knytt rundt for å holde det varmt og trekkfritt.

Ammer bare når lille vil ha mat og heldig som jeg er sover hun mellom slagene. Så hun spiser seg i hvert fall god og mett :happy:
Ammer du på begge brystene når hun spiser, og i så fall, får hun tømt dem skikkelig? :) det er en fordel at hun spiser seg ferdig på ett bryst, istedenfor litt på begge (blir litt som om du skulle håndmelket innimellom ammingene for å lette på trykket).

Ammer du på begge brystene når hun spiser, og i så fall, får hun tømt dem skikkelig? :) det er en fordel at hun spiser seg ferdig på ett bryst, istedenfor litt på begge (blir litt som om du skulle håndmelket innimellom ammingene for å lette på trykket).

Skjønner, ja, jeg ammer på begge. Men kanskje jeg skal prøve å la hun amme bare på det ene til det føles helt tømt ut?

Skjønner, ja, jeg ammer på begge. Men kanskje jeg skal prøve å la hun amme bare på det ene til det føles helt tømt ut?
Ja, det kan være lurt :-) hvor gammel er babyen?

Er det noen som vet hvorfor det er bedre å få tømt en pupp helt?
Jeg ble selv bedre fra mine puppeplager denne uka ved å gjøre det motsatte. :p Passe på at begge ble spist av til hvert måltid, mens han normalt får én pupp i slengen.

Hun er bare 4 dager gammel :happy:
Aha. Det blir bedre :) nå er det sikkert en kombo av bryst- og melkespreng. Bruk cottermans gjerne i 1-2 minutt, evt. bytt grep og hold enda litt lenger.

• Liker
Reactions: hmy
Er det noen som vet hvorfor det er bedre å få tømt en pupp helt?
Jeg ble selv bedre fra mine puppeplager denne uka ved å gjøre det motsatte. :p Passe på at begge ble spist av til hvert måltid, mens han normalt får én pupp i slengen.

Enig, da slipper man jo det sinnsyke sprenger som kommer hvis de står «ubrukt» i flere timer :)

Jeg så helt dust ut mellom dag 3-6, fordi brystene mine var så sprengte. Hjalp med håndmelking/massasje i dusjen, samt å massere puppene litt i retning brystvorta mens jeg ammet for å hjelpe melka ut :) Varneflaske hjalp også.

Når babyen er så liten, så skyldes spreng hovne bryst og ikke nødvendigvis overflod av melk. Du kan lese om brystspreng vs. melkespreng på ammehjelpen.

Ved brystspreng skal man f.eks. ikke pumpe.

Når babyen er så liten, så skyldes spreng hovne bryst og ikke nødvendigvis overflod av melk. Du kan lese om brystspreng vs. melkespreng på ammehjelpen.

Ved brystspreng skal man f.eks. ikke pumpe.

I helgen hadde jeg nok brystspreng ja, helt jævlig og med skjold som gjorde det verre fordi da gikk jeg konstant å melket økte jo sprengen. Trodde faktisk at huden skulle sprekke :wideyed: Men nå begynner det å gå ned!

Back
Topp