brystskjold/ammeskjold??

hæppi28

Glad i forumet
noen andre som bruker det? erfaringer?
jeg endte til slutt opp med dette, men følte at ikke alle på sykehuset er så positive til dette. da de kom med brytskjold til meg fikk jeg samtidig en lapp om brystskjoldavvenning.....føler meg nesten litt mislykket som ikke får det helt til med "vanlig pupp". men hun gaper ikke godt nok, får ikke godt tak, tar to sterke sug, så slipper hun puppen. skriker febrilsk og veiver vilt med armene. slik kunne jeg sitte i flere timer på sykehuset, hun greide ikke feste seg, og det endte til slutt med tårer hos meg og.........

Jeg bruker det også, for har så små brystvorter. De kommer liksom ikke ordentlig ut.. Får se hva jeg gjør etterhvert..

ORIGINAL: MariSafari

Jeg bruker det også, for har så små brystvorter. De kommer liksom ikke ordentlig ut.. Får se hva jeg gjør etterhvert..

har små brystvorter jeg også.....stikker ikke så langt ut liksom. og så er puppen så rund i fasongen. litlå får rett og slett ikke tak.
vet mange er imot brystskjold, men hvor lenge skal man prøve og hekte på ungen på vanlig pupp når det rett og slett ikke går....???

ORIGINAL: hæppi28

noen andre som bruker det? erfaringer?
jeg endte til slutt opp med dette, men følte at ikke alle på sykehuset er så positive til dette. da de kom med brytskjold til meg fikk jeg samtidig en lapp om brystskjoldavvenning.....føler meg nesten litt mislykket som ikke får det helt til med "vanlig pupp". men hun gaper ikke godt nok, får ikke godt tak, tar to sterke sug, så slipper hun puppen. skriker febrilsk og veiver vilt med armene. slik kunne jeg sitte i flere timer på sykehuset, hun greide ikke feste seg, og det endte til slutt med tårer hos meg og.........

Det er jo ikke nødvendigvis et brystvorteproblem. Høres mer ut som om ungen får vondt av ammestillingen. Får henne sjekket for KISS/KID eller låsninger. Unger med disse problemene har ofte store sugeproblemer og problemer med å ligge i riktig ammestilling og blir feildiagnostisert med ammeproblemer.Brystskjold er noe man bør unngå å bruke så langt som mulig. Det kan også ta noen uker å lære riktig sugetak og teknikk. Øv og øv og øv.. Ikke la ungen suge med feil tak, da blir du sår.

Man trenger ikke å ha store utstikkende brystvorter for at ammining skal være mulig..

Min bestemor ammet sine 5 barn + nabodama sine 7 og hun hadde "innadvente" brystvorter, man så ikke vortene engang..

ORIGINAL: FRK John Deere

Man trenger ikke å ha store utstikkende brystvorter for at ammining skal være mulig..

Min bestemor ammet sine 5 barn + nabodama sine 7 og hun hadde "innadvente" brystvorter, man så ikke vortene engang..

Jepp, det er en myte. Brystets form eller størrelse har heller ingenting å si.

Jeg bruker ammeskjold på det ene brystet, men det er fordi det har begynt å blø.. Med min datter merker jeg at når hun har det travelt tar hun raskere og bedre tak om jeg legger henne i tvilling stilling..
Men det viktigste er at de fr i seg morsmelk[:)]
Lykke til med ammingen!! Det viktigste er at du har tro på deg selv!!!

....og hva er problemet med brystskjold, hvis det betyr at ungen får i seg nok mat. ?Jeg har drevet å pumpet meg i 4 uker, da han ikke klarte å få godt nok tak, nå etter at vi har startet med brystskjold får han bedre tak, ser ikke problemet om jeg må bruke brystskjold det neste året jeg[:)]

Jeg brukte det pga. små brystvorter, men Philip klarte ikke å suge på de heller. Fikk ikke tak på skjoldet.
Var sykehuset som anbefalte meg det. Fikk også med et annet skjold (mam) enn dem jeg hadde kjøpt (avent) for å se om det hjalp.
Mam er mindre i "knoppen" enn avent sine skjold, men mam selges ikke akkurat nå. Produksjonsstopp (mulig pga. mistanke om BPA). Sa dem på apoteket.

Jeg bruker også brystskjold, pga Isak bare gnagde på brystvortene mine. Ble så sår. Han suger også mye bedre på brystskjoldet og jeg ser ikke problemet med å bruke det så lenge han får i seg mat.

hu suge som bare det på brystskjoldet. melka flommer. prøver hver gang med pupp først. men hun vrir seg, sparker med beina, veiver med armene, griner. slik kan vi sitte i en time. jeg ender i hikstegråt til slutt. samboer må komme å trøste meg. finner jeg fram brystskjoldet , tar hum med en gang. og ammestillingen er den samme, så det kan ikke være at hun får vondt heller. ligger lenge og nyter det med brystskjold.
så hva ville dere valgt liksom....[8|]

ORIGINAL: hæppi28

hu suge som bare det på brystskjoldet. melka flommer. prøver hver gang med pupp først. men hun vrir seg, sparker med beina, veiver med armene, griner. slik kan vi sitte i en time. jeg ender i hikstegråt til slutt. samboer må komme å trøste meg. finner jeg fram brystskjoldet , tar hum med en gang. og ammestillingen er den samme, så det kan ikke være at hun får vondt heller. ligger lenge og nyter det med brystskjold.
så hva ville dere valgt liksom....[8|]

Hadde HELT KLART valgt med  brystskjold :)

Jeg brukte også skjold en periode med forrige, for han var også sånn at han gapte ikke godt nok. Tror jeg brukte skjold i 2/3 uker eller noe, men etter det var det ikke noe problem. Han hadde vel blitt vant til å gape litt mer da sikkert[:)]

Altså.. Mulig jeg er litt treig, men er det noe negativt med å bruke ammeskjold? Hvis ja, hva da? Altså.. Hvis alternativet er et utilpass barn som ikke får til å suge, så må vel ammeskjoldet være gull verdt.

Jeg bruker også skjold :-)
Er litt knotete når jeg ammer begge på en gang.. meeen.. var eneste måten å få i gang ammingen på.
De var så små og ble fort slitne og klarte dermed ikke å få godt nok tak uten skjoldet.

Har såvidt prøvd å venne dem av det nå, men føler det er mer stress enn å bare bruke skjold, såå tror nok jeg kommer til å bruke det hele veien..
Bruker Medela  brystskjold som er mindre enn de fleste andre :-)

ORIGINAL: TrineBallerine

Altså.. Mulig jeg er litt treig, men er det noe negativt med å bruke ammeskjold? Hvis ja, hva da? Altså.. Hvis alternativet er et utilpass barn som ikke får til å suge, så må vel ammeskjoldet være gull verdt.

kunne ikke vært mer enig. skjønner heller ikke problemet om det betyr at hun får i seg mat.
hun virker nå tilfreds og fornøyd. og ikke minst er mammen mer fornøyd og tilfreds

ammeskjoldet mitt er gull verdt. men finner ikke ut hvor de selger medela ammeskjold....har vært på 3 apotek til nå....det jeg har nå er det jeg "fikk" på sykehuset...

Det negative er at brystet som regel ikke tømmes godt nok ved bruk av skjold og faren er stor for at produksjonen går ned selv om man ammer ofte og alt det der..

Her er en artikkel om brystskjold: http://www.ammehjelpen.no/artikkel/67/Brystskjold
Her er en artikkel om avvenning fra brystskjold: http://www.ammehjelpen.no/artikkel/62/Avenning-fra-brystskjold

Jeg ble anbefalt av de på ammepol å pumpe meg noen ganger i døgnet etter å ha ammet med brystskjold, dette for å få tømt brystene skikkelig......

ORIGINAL: Sicily

Det negative er at brystet som regel ikke tømmes godt nok ved bruk av skjold og faren er stor for at produksjonen går ned selv om man ammer ofte og alt det der..

Her er en artikkel om brystskjold: http://www.ammehjelpen.no/artikkel/67/Brystskjold
Her er en artikkel om avvenning fra brystskjold: http://www.ammehjelpen.no/artikkel/62/Avenning-fra-brystskjold

ah ok! takk [:)] 

Back
Topp