Brystreduksjon *amming*

Juras

Forelsket i forumet
tok en brystreduskjon i 2010. Og nå er jeg litt smånervøs for hvordan dette vil påvirke ammingen...?

Noen her som har fått det til med operasjon?

EDIT; tilleggspørsmål : Måtte du ligge lengre, eller fikk ekstra oppfølging for å følge med vektoppgang?

Jeg opererte i 2008 og fikk min sønn i 2010. Fikk fortalt før operasjonen at jeg mest sannsynlig ikke kunne amme siden brystvortene ble flyttet på (au!)

Men jeg ville prøve, og det kom melk. Men dessverre ikke nok. La han til brystet hver gang før han fikk mme...Gav meg etter 8 uker da han ble helt hysterisk siden det ikke kom nok/eller fort nok. Prøvde alle kjerringråd for å få mer melk, men det fungerte ikke.

Jeg var forberedt på at det ikke gikk, så derfor var det ikke kjempestort nederlag. Men er glad for de få dråpene han fikk i seg!

Ønsker deg lykke til:)

Her "virket" de desverre ikke. Det kom noen dråper, og puppene var fyllt - men den kom ikke ut.. Var forberedt på dette, så jeg tok det ikke spesiellt tungt :)

Sånn jeg har forstått det så kan det gå begge veier - lykke til!!

å :( Ingen solskinnshistorier? Har jo så lyst til å amme!! ::(:( 

Det kommer helt ann på operasjonsteknikken. Har du gjort en Orlando så går det ikke å amme. Har du gjort en Robbin, så kan det gå. Det kommer bare ann på hvor mye brystvev som er igjen.

Jeg gjorde en brystreduksjon i 2009 og fikk en gutt i jan i år. Ammet han de første 10 dagene. Da var han ikke gått nok opp i vekt og jeg begynte å pumpe. Hadde svært lite melk. Fikk økt produksjonen til 80-110 ml ca hver 3 time. Gir han det på flaske blandet med NAN. Legger han til og han tar det jeg har av og til, men det kommer ikke fort nok til at han vil ha når han er kjempesulten.

Men det finnes solskinns historier. Jobber på nyfødt intensiv og for ikke lenge siden hadde vi ei tvillingmamma som ammet begge sine barn. Og hun hadde gjort en brystreduksjon, så det kan gå.

Klarte dessverre aldri å få nok melk, så ammingen var ingen positiv opplevelse. Ville så veldig gjerne få det til. Hadde altfor lite melk og fikk gjentatte brystbetennelser selv om jeg hele tiden brukte Syntocinon nesespray (nesespray som hjelper på utdrivning av melk). Gutten min gikk ikke opp i vekt, så måtte begynne med mme ganske tidlig, ja.

dere som har tatt reduksjon, måtte dere bli på sykehuset en dag esktra el, for å faktisk se at det ikke var vektoppgang?

Jm er veeeldig positiv og det er jeg også, men vil jo være litt forberedt uansett...

Venninnen min kunne heller ikke amme pga brystreduksjon, hun holdt på å bli ganske deprimert pga dette, og alt ammesnakket, og hvor bra det var å amme....

Bare husk det at uansett om du får det til eller ikke så er du en like god mor,du har jo vertfall prøvd, noen kan andre ikke.........

Lå på barsel fem dager etter fødsel, men ikke for å få igang ammingen. Det var grunnet sykdom hos meg. Gutten min ble kontrollveid før/etter måltid på sykehuset disse dagene, samt at han ble kontrollveid oftere på helsestasjonen når jeg fikk mast meg til det. Gå på med friskt mot, men vær forberedt på at det muligens ikke går. Fikk det knalltøft psykisk når det viste seg at jeg ikke hadde sjanse til å gi gutten min nok melk..... Hadde en hs som presset på med ammingen tross vektnedgang hos gutten min. Ingen god opplevelse!

jeg går inn for å klare det, men jeg har jo lest litt om dette. Og snakket med kirurgen, så det virker ikke så veldig realistisk. Jeg tenker bare å være åpen for at jeg faktisk får et flaskebarn. Og jeg håper JM finner seg i det også om det skulle være utfallet. 
Det mest ideelle, det jeg ønsker er jo å amme, som sist. Men får bare handle inn litt Dr.Browns, og finne den beste MME 

Jeg blir jo ingen dårliger mor av den grunn, men vil barnet få det dårligere for at jeg ikke ammer? Det er tankene jeg vil sitte med, og selv om jeg tenker og er reflektert og positivt over å få flaskebarn, så kommer det til å stikke og bringe frem barseltårer.

Takk for svar alle

Knerten07 skrev:
Klarte dessverre aldri å få nok melk, så ammingen var ingen positiv opplevelse. Ville så veldig gjerne få det til. Hadde altfor lite melk og fikk gjentatte brystbetennelser selv om jeg hele tiden brukte Syntocinon nesespray (nesespray som hjelper på utdrivning av melk). Gutten min gikk ikke opp i vekt, så måtte begynne med mme ganske tidlig, ja.

Samma her..... prøvde iherdig å få til ammingen. Syntocinon nesespray, pumping, håndmelking og amme-te. Var inne på barselpoliklinikken også for å få hjelp og veiledning.... Men måtte gi opp etter 5dager. Lillegutt fikk ikke nok melk!  Gikk ned mer enn 10% av fødselsvekten. Det var et nederlag der og da. Men i ettertid synes jeg det er heilt topp med flaskebarn. Godt at andre kan hjelpe til med matingen :)

Kjenner også til ei som har fått 2 barn etter brystreduksjon, det kom dessverre ikke melk nok til å mette barna tiltross for iherdig prøving.. så der i gården ble det morsmelkerstatning.. Håper det går bra for deg da :) 

kommer ann på om du har fjernet mye brystvev og melkekanaler eller for det meste hud... selv om man flytter brystvorta så kan det funke fint. ei venninne av meg har ammet tvillingene sine, men hun fjernet mest hud og ikke så mye "puppeinnhold", hun flyttet brystvorten.

Brystreduksjon/ Reduksjonsplastikk

De fleste kvinner som har fått utført reduksjonsplastikk (forminsket brystene) er operert med ammebevarende teknikk. Det som konkret blir gjort ved reduksjonsplastikk er at store deler av brystvevet på undersiden av brystet og inn mot underarmene blir fjernet. Det legges et snitt rundt brystknoppen og hele veien ned langs en ”stilk”. Brystknoppen blir så ”trukket” høyere opp på brystet enn der den var (ellers hadde den havnet helt på undersiden av brystet).

Når brystet så syes sammen igjen syes det en innvendig søm rundt hele areola. Dette medfører at opptil 50 % av melkegangene samt en del av nervebanene til brystknoppen dessverre kan være skadet. Dette, i tillegg til at man har noe mindre brystvev, er hovedårsaken til at noen kvinner får problemer. 

Brystene er dessverre såpass mye påvirket hos de som har gjennomført brystreduksjon, at det for de fleste vil være behov for tilleggsernæring, ihvertfall i perioder. Kanskje delamming kan være et alternativ for deg? Litt morsmelk med vikige antistoffer er jo bedre enn ingen!

http://ammehjelpen.no/artikkel/66/Brystopererte-kvinner

Jeg opererte meg i 2007. Jeg fikk masse melk, men måtte bruke nesespray for å få den ut. Fikk ikke nok melk ut.. Baby ble utålmodig ved puppen og jeg fikk brystbetennelse. Ammet i 14 dager med mme på kvelden. Pumpet og ammet om hverandre og ble helt sprø. Gav opp til slutt.

På sykehuset var de innstilt på at jeg ikke kunne amme, men jeg sa selv at jeg ville prøve...Fikk med et skjema over hvor mye mme han trengte de første dagene, sånn at jeg visste hva jeg skulle gi hvis jeg merket at han ikke fikk nok melk. (Og det merket jeg fort!)

Fødte han kl 23.25 fredagskveld og hjem igjen søndag kl 14...(Pga mistrivsel og lite oppfølging valgte jeg å reise hjem tidlig!) Var mitt første barn.

Lykke til, og håper du får det til:)

Back
Topp