Brystpumpe

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
Er det et must? Venter førstemann og kan null og niks om amming!

Har lest litt rundt på forumet og virker som om mye av bruken går på at baby spiser fra den ene puppen, og så pumper man andre "i samme slengen"/rett etterpå. For å få likevekt (i mangel på bedre ord, haha) da eller?

Har også lest at man pumper for så å gi i flaske hvis amming ikke går helt som planlagt.
Men sånn generelt sett; hvorfor/når skal man bruke pumpe?

Lurer så på om dette er noe man bør ha kjøpt inn på forhånd, eller om det er noe man kjøper hvis man ser man får behovet for det. Koster jo en del, så greit å se etter tilbud hvis det må kjøpes ;)

Jeg hadde en pumpe fordi jeg arvet den. Hadde jo nok melk så var ingen behov i forhold til produksjonen. Pumpet litt for å ha i bakhånd og tenkte ungen kunne ha barnevakt da, lutt avlasting. Men så tok ikke barnet vårt verken flaske eller smokk, så da la jeg bare vekk pumpa.

Jeg kjøpte på vei hjem fra sykehuset fordi ammingen ikke gikk supert... Måtte gi opp ammingen etter noen dager, så da pumpet jeg og ga lille 50/50 mm og mme :) Hadde jeg ikke sett på sykehuset at ammingen sannsynligvis ikke kom til å gå hadde jeg ikke kjøpt pumpe da jeg gjorde :)

Vil anbefale å kjøpe etter fødsel evt før, men sette byttelapp på. Bortkastede penger muligens. Jeg venter og ser ann :)

Takk for svar alle sammen :)
Ser ut som det blir samme plan som for ammepute; se an om jeg trenger det eller ikke ;)

Kjøpte når jeg så behovet var der, hadde litt lite melk så pumpa for å få opp produksjon. Da jeg 2 dager senere fikk brystbetennelse var jeg sjeleglad for at jeg hadde kjøpt den.

Jeg kjøpte ikke brystpumpe med nr 1 og ammingen gikk fint. Kommer ikke til å kjøpe nå heller, ikke før jeg ser om jeg trenger det.

Kjøpte ikke før etter han var født sist :) Måtte pumpe ut en del melk før første måltid etter natta fordi han ble mett før han kom til den tykke melken, hadde overproduksjon. Kjøpte da manuel, men kjøpte senere elektrisk når han begynte å dra på overnatting, pumpa da og sendte med han melk på flaske :)

Jeg hadde en som jeg fikk av venninnen min, men jeg tror strengt tatt du kan se det an. Du får låne pumpe på sykehuset dersom du trenger mens du er der, så kan du bare kjøpe på vei hjem hvis det fortsatt er behov. Jeg fullpumpet i noen uker sist gang når ammingen gikk skeis etter to uker, kjøpte da en dobbel pumpe fra medela. Funket dårlig med den jeg hadde fått da. Det er sikkert lurt å vente også for å se hvor avansert pumpe du evt. skulle trenge.

Tingen med brystpumpe er at jo mer du stimulerer melkeproduksjonen de første dagene/uken jo mer melk vil man kunne produsere også seinere. Endel unger er rett etter fødsel kvalm og vil ikke ha noe særlig melk og da kan det være hjelpsomt å ha en liten håndpumpe å hjelpe seg med (men noe elektrisk trenger man ikke før man eventuelt ser dette er noe man skal gjøre regelmessig), selvfølgelig noen unger henger i puppen hele tiden og da trenger man det ikke, men vist man har en unge i startet bare tømmer et bryst og ikke spiser oftere en hver 3 time går det da plutselig 6 timer til tømming av det andre brystet noe som vil føre til brystspreng om produksjonen er i gang eller at produksjonen ikke blir så god. Man kan greie seg med å håndpumpe melk ut, men dette syns jeg var svært vanskelig og tok lang tid før jeg fikk til skikkelig. MEN de har pumper på sykehuset om man ender opp med at pumping er nødvendig.

Så rådet mitt var : kjøp en håndpumpe ;)

Vent og se! Hvis amminga går greit og du bare vil pumpe litt av og til for å ha i fryseren, greier du deg fint med en enkel håndpumpe. Men hvis babyen f.eks. suger dårlig av brystet, må man pumpe til hvert eneste måltid, og da er det best med en elektrisk (ellers får du senebetennelse i hånda). Jeg for min del fikk aldri noe særlig ut med pumpe og ble bare frustrert og oppgitt og lei av å prøve, så den ble bare liggende og støve ned ... ☺

Tingen med brystpumpe er at jo mer du stimulerer melkeproduksjonen de første dagene/uken jo mer melk vil man kunne produsere også seinere. Endel unger er rett etter fødsel kvalm og vil ikke ha noe særlig melk og da kan det være hjelpsomt å ha en liten håndpumpe å hjelpe seg med (men noe elektrisk trenger man ikke før man eventuelt ser dette er noe man skal gjøre regelmessig), selvfølgelig noen unger henger i puppen hele tiden og da trenger man det ikke, men vist man har en unge i startet bare tømmer et bryst og ikke spiser oftere en hver 3 time går det da plutselig 6 timer til tømming av det andre brystet noe som vil føre til brystspreng om produksjonen er i gang eller at produksjonen ikke blir så god. Man kan greie seg med å håndpumpe melk ut, men dette syns jeg var svært vanskelig og tok lang tid før jeg fikk til skikkelig. MEN de har pumper på sykehuset om man ender opp med at pumping er nødvendig.

Signerer denne! Håndpumpe er greit, koster ikke så mye heller. Og serxdu at du trenger det, så kan man heller kjøpe en elektrisk :)

Det kommer an på behovet. Trøbbel i starten kan gjøre at man må avlaste med pumpe innimellom. Er ikke bare bare å få til ammingen med en gang med førstemann heller. Både sykehus og helsestasjon skal ha til utlån om man er usikker i starten

Nå fødte jeg i romjula sist, å fikk amme trøbbel. Så var kjempe glad for at jeg hadde ei pumpe til det gikk Ann å få kjøpt ei elektrisk :) så jeg ville helt klart hatt en Manuel i det minste ;) greit å ha om man skal pumpe for å ha litt melk på lager om man skal ut noen timer el.

Jeg har aldri ammet/kombinert med begge brystene etter at produksjonen kommer i gang. Jeg har mer enn nok melk, og det ville skapt en enorm overproduksjon om de skulle tømt begge ved hver amming. I tillegg tar det null niks å øke produksjonen ved økedøgn også (tror aldri vi har hatt et helt økedøgn heller før produksjonen har tatt seg opp etter behovet) Etter et par-tre dager har vi gått for en pupp for hver amming og det har fungert supert for oss.

Back
Topp