Brystpumpe

Swim83 skrev:
Noen her inne som har erfaringer med brystpumpe? Elektrisk eller manuell? Hvilket merke er best?

Jeg har Dr.Brown sin manueller pumpe. Mange som sverger til den, men jeg fikk det aldri til...! Tungt arbeid, og jeg fikk ut tre dråper liksom... Men det er meg, vet andre har vært fornøyde :) Jeg hadde vel egentlig svæææært sjelden bruk for brystpumpe... Men dersom jeg skulle ha kjøpt nå, så hadde jeg valgt elektrisk. Det er kjempetungt arbeid i ugunstig stilling å pumpe manuelt..

min erfaring med bryst skjold ble at hele ammingen ble ødelagt :( han vendte seg til skjoldene og etter kort tid ville han ikke ha pupp :( så min første ble flaske baby pga skjold.. så jeg anbefaler IKKE det... har og hørt det har skjedd med andre.. da jeg fikk jentene brukte jeg albueskjell... de plukkes på stranden, kokes og er HELT fantastiske.. dagen etter jeg brukte de var jeg ikke sår mere.. jeg likte godt ammeinnleggene i ull da jeg skulle noe en plass det var kaldt.. livredd for bryst betennelse... :( det er VONDT:( så jeg brukte ull :) kommer til og bruke begge deler :)

IKKE begynn med skjold før det eventuelt er helt nødvendig og du har snakket med helsesøster/ammehjelpen. Dårlig uvane som er vanskelig å avvenne babyen med.
Ang ammeinnlegg så heter de på barnas hus Thermobaby og er samme som Medela sine. Kjempefornøyd med disse.

Ellers anbefaler jeg at du nytter tiden godt på barsel til å få råd om amming og tillegging for å unngå sårhet. http://www.ammehjelpen.no er også kjempebra for å få gode råd og tips.
 Så slipper du kanskje såre brystvorter og alle remediene en kan få kjøpt for å hjelpe på ;-)  Lufttørking er aller best er iallfall min erfaring.
Har prøvd både Ungumentum og andre kremer og gikk hele tiden tilbake til lufttørking sist.

Ellers måtte jeg pumpe endel med storebror og var veldig godt fornøyd med dobbelpumpen til ameda, lactaline tror jeg den heter.
MEN de fleste helsestasjoner og ammepoliklinikker leier ut pumper så jeg hadde sett an behovet før jeg investerte i en dyr pumpe selv...

Jeg ville også ha ventet til etter fødselen for å se om du trenger det.

Jeg kjøpte først en manuell en sist, men d var så vanskelig å få d til. Kjøpte en medela swing på finn ( delene koker man jo uansett...) Og var KJEMPE fornøyd med den.
Men d spørs jo hvor mye en skal pumpe. Jeg brukte denne bare av og til, og hadde med meg når jeg var på fest eller andre steder uten bebis..)

Jeg kjøpte min før fødselen, og glad er jeg for det. Hadde det ikke vært for det så hadde jeg nok ikke fått dra fra sykehuset før dagen etter. (For at jeg måtte ha det.)

Min lillegutt slet veldig med å ta puppen. I tillegg til at han var veldig slapp pga gulsott. Brystpumpa og flaskene reddet oss der. :) Bruker Tommee Tippee, og er så langt fornøyd med den.

trillefant skrev:

mollee skrev:

Endelig vår tur <3 skrev:
Brystvortesalve, hvilken anbefaler dere der? Om det er nødvendig, får man det mens man er på sykehuset eller er dette noe en bør ha med i fødebagen? Jeg er helt grønn på dette med amming... Hvor mange ammeinnlegg bør man ta med på sykehuset f.eks? Engangs eller ull? Brystskjold er dette noe en trenger uansett når man ammer eller venter man med sånt også? Håper virkelig jeg får til ammingen :-)

Unguentum heter den eg har brukt/kommer til å bruke ;-)  den trenger man ikkje vaske av før amming, og er feit og god. Slapp unna såre vorter :-) Fåes på apotek.

Råmelka som kommer er ganske seig, og det tar noen dager før det begynner å renne/lekke skikkelig. Så mange innlegg er ikkje nødvendig trur eg :)
Men blir du usikker, så tar det jo ikkje store plassen i baggen.
Sverger til engangsinnlegga som eg kjøper på BarnasHus, de viser ikkje gjennom klær, og føles ikkje våte ut. Kjempe behagelig, tynne, og passelig størrelse på :-) Kommer aldri til å bytte! ;-) Brukte ull og noen ganger, men følte dei flytta på seg, å synes generellt ikkje så mye om dei.
Brystskjold har eg aldri prøvd eller hatt, og veit egentlig ikkje om det er en sånn ting som en MÅ ha, anyone ? :-))

Hva heter de ammeinnleggene du kjøper på barnas hus? Har bare prøvd libero sine, og følte de satt litt fast på de allerede såre brystvortene :/ Så vil veldig gjerne prøve disse du snakker om :) Syntes heller ikke så mye om ull... De var ALTFOR store for mine bryster, klumpet seg, og lekket igjennom.

Beklager ventetiden! ;-D
Du burde absolutt prøve BarnasHus sine!!  legger ved bilde og link eg ;-)

http://www.barnashus.no/nettbutikk/detaljer/mamma/pigeon-ammeinnlegg.html

Det med brystpumpa , ha eller ikkje ha, så ville eg heller kjøpt!
Kjøpte tilfelle eg fekk bruk for, og VELDIG glad for at eg gjorde det!
Våknet opp en søndagsmorgen med brystbetennelse og skyhøge feber.
KA sku eg gjort uten pumpa :-P ¤phu¤

Back
Topp