Brystpumpe

Swim83

Blir kjent med forumet
Noen her inne som har erfaringer med brystpumpe? Elektrisk eller manuell? Hvilket merke er best?

Jeg ville ventet til du har prøvd å amme litt. Litt dumt å kjøpe inn masse dyrt utstyr som du ikke vil bruke. Elektrisk eller manuelt er jo en smakssak da. Spørs også litt på hvor store mengder du vil kunne produsere. Har man masse melk kan det sikkert være kjekt med elektrisk, men kanskje enklere med manuell dersom det ikke tar så lang tid å tømme brystet.

Jeg brukte en manuell fra Avent i starten, men jeg fikk problemer med betennelse og ble bedre først når jeg sluttet å pumpe og lot sønnen min bestemme produksjonen istedet. En fare ved å pumpe kan jo bli at du produserer "for mye" og må opprettholde pumpingen for å ta unna sprenget.

Men som sagt, dette er helt individuelt, derfor kan det være greit å se litt an hvilket behov du får når melken kommer.

Jeg ville ventet til du har prøvd å amme litt. Litt dumt å kjøpe inn masse dyrt utstyr som du ikke vil bruke. Elektrisk eller manuelt er jo en smakssak da. Spørs også litt på hvor store mengder du vil kunne produsere. Har man masse melk kan det sikkert være kjekt med elektrisk, men kanskje enklere med manuell dersom det ikke tar så lang tid å tømme brystet.

Jeg brukte en manuell fra Avent i starten, men jeg fikk problemer med betennelse og ble bedre først når jeg sluttet å pumpe og lot sønnen min bestemme produksjonen istedet. En fare ved å pumpe kan jo bli at du produserer "for mye" og må opprettholde pumpingen for å ta unna sprenget.

Men som sagt, dette er helt individuelt, derfor kan det være greit å se litt an hvilket behov du får når melken kommer.

Oki.
Takk for svar :-)

jeg har brukt avent til mine 4 første barn :) veeldig fornøyd... trengte ikke elektrisk da jeg hadde mye melk... jeg er glad jeg hadde den før jeg fødte.. . på føden var de veldig grinete på og pumpe, og det resulterte i bryst betennelse :( så jeg har den alltid med meg på føden og gjør som jeg selv føler... :) litt pumping skader ikke så lenge du har ammingen i orden :) og 3 dagen er pumpen GOD og ha :) men det er nok individuellt :)

Jeg hadde mye melk med min første, men fikk ikke til å bruke manuell pumpe, men med elektrisk pumpe gikk det så det suste :)

Vil signere over her om å vente å se om du får til ammingen først:)

Men, jeg vil anbefale Avent manuell - bare ikke pump i hytt og gevær, for da blir det for mye melk, du burde bare pumpe om barnet ikke får tømt brystene godt nok, eller pumpe når h*n egentlig skulle ha spist men ikke kunne (ved for eksempel alkohol

De har tilbud på medela sine på vitus apotek, noen som vet noe om denne typen? Har også lurt på om dette bør kjøpes inn før eller etter fødsel, er jo kjedelig hvis man trenger det når en kommer hjem fra sykehuset og det er lørdag f.eks.. Da kan vel det bli en lang helg ;-) Bør man vente med ammeting eller ha det klart?? Førstegangs og helt uerfaren!!

Endelig vår tur <3 skrev:
De har tilbud på medela sine på vitus apotek, noen som vet noe om denne typen? Har også lurt på om dette bør kjøpes inn før eller etter fødsel, er jo kjedelig hvis man trenger det når en kommer hjem fra sykehuset og det er lørdag f.eks.. Da kan vel det bli en lang helg ;-) Bør man vente med ammeting eller ha det klart?? Førstegangs og helt uerfaren!!

Jeg har Medela sin eletriske brystpumpe og den er helt super. Jeg gikk ikke til innkjøp før etter fødselen. Men jeg måtte pumpe meg på sykehuset førstegang og den pumpen de hadde var ikke like god som den jeg kjøpte selv!!

Uansett tenker jeg at det er greit å ha en pumpe tilgjengelig, og da gjerne en gang i blant gi din melk på flaske!! Jeg ammet frem til 9mnd/dag og 10mnd/natt. Men jeg "lærte" aldri jenta mi å ta flaske, så når jeg da for første gang ønsket å være med i forening med venninnene mine uten littlå (etter 4mnd) så fikk min mann store problemer med å gi littlå mat
Så denne gang, uansett hvor mye melk jeg selv har (hadde plenty sist) og hvor godt ammingen går, skal denne krabaten både bli "lært " opp til å ta flaske med min melk og også kanskje morsmelkerstatning også!!!

Jeg har medela swing,elektrisk :) Pumpet nesten 5mnd med førstemann,siden han hadde hjertefeil,og ikke klarte amme! Elsket denne pumpa :) Har kjøpt igjen nå, kjekt å ha det klart syns jeg! Hadde så mye melk med nr 1, håper jeg er like heldig nå med nr 2 :)

Jeg hadde Avent sin manuelle sist og först fikk jeg det ikke til og senere fikk jeg til, men det tok jo 100 ár á pumpe, sá jeg ga det opp.

Bestemte meg derfor for á kjöpe elektrisk brystpumpe denne gangen fordi jeg vil gjerne pumpe sá jeg kan fá litt barnevakt ogsá er det fint á ha et lite lager i fryseren sá de förste smaksprövene pá fast föde kan vaere med morsmelk. :) Har kjöpt Medela, den enkle. Har hört mye bra om Medela og de posene man kan feste pá virker veldig praktiske. Jeg kjöpte de sist til frysing, men mátte da helle over til posen. Jenta mi ville ikke ha Aventflasker (hun likte bedre flat tut, det trenger jo ikke bli slik med nummer to selvfölgelig da), sá da forsvant den fordelen med Aventpumpa (er jo veldig praktisk á kunne pumpe rett oppi flaska.)

Jeg háper jeg fár pumpinga til bedre med elektrisk :)

I bunn å grunn trenger du ikke noen form for pumpe. Å funker ikke ammingen el du ikke får produksjonen opp kan du alltids leie hos sykehuset di første dagene el rett å slett sende far for å kjøpe..:)

Har prøvd medela og har avent pumpe selv.
Jeg syntes Medela sin pumpet bedre på meg enn Avent sin. Men det er nok helt individuelt.
Men før jeg ville investert i pumpe ville jeg sett om behovet er der. Jeg brukte den nesten aldri sist:P

Brystvortesalve, hvilken anbefaler dere der? Om det er nødvendig, får man det mens man er på sykehuset eller er dette noe en bør ha med i fødebagen? Jeg er helt grønn på dette med amming... Hvor mange ammeinnlegg bør man ta med på sykehuset f.eks? Engangs eller ull? Brystskjold er dette noe en trenger uansett når man ammer eller venter man med sånt også? Håper virkelig jeg får til ammingen :-)

Brystvortesalve, hvilken anbefaler dere der? Om det er nødvendig, får man det mens man er på sykehuset eller er dette noe en bør ha med i fødebagen? Jeg er helt grønn på dette med amming... Hvor mange ammeinnlegg bør man ta med på sykehuset f.eks? Engangs eller ull? Brystskjold er dette noe en trenger uansett når man ammer eller venter man med sånt også? Håper virkelig jeg får til ammingen :-)

Unguentum heter den eg har brukt/kommer til å bruke ;-)  den trenger man ikkje vaske av før amming, og er feit og god. Slapp unna såre vorter :-) Fåes på apotek.

Råmelka som kommer er ganske seig, og det tar noen dager før det begynner å renne/lekke skikkelig. Så mange innlegg er ikkje nødvendig trur eg :)
Men blir du usikker, så tar det jo ikkje store plassen i baggen.
Sverger til engangsinnlegga som eg kjøper på BarnasHus, de viser ikkje gjennom klær, og føles ikkje våte ut. Kjempe behagelig, tynne, og passelig størrelse på :-) Kommer aldri til å bytte! ;-) Brukte ull og noen ganger, men følte dei flytta på seg, å synes generellt ikkje så mye om dei.
Brystskjold har eg aldri prøvd eller hatt, og veit egentlig ikkje om det er en sånn ting som en MÅ ha, anyone ? :-))

Igjen, tusen takk for svar :-) Får ta en tur på barnas hus da ;-)

mollee skrev:

Unguentum heter den eg har brukt/kommer til å bruke ;-)  den trenger man ikkje vaske av før amming, og er feit og god. Slapp unna såre vorter :-) Fåes på apotek.

Råmelka som kommer er ganske seig, og det tar noen dager før det begynner å renne/lekke skikkelig. Så mange innlegg er ikkje nødvendig trur eg :)
Men blir du usikker, så tar det jo ikkje store plassen i baggen.
Sverger til engangsinnlegga som eg kjøper på BarnasHus, de viser ikkje gjennom klær, og føles ikkje våte ut. Kjempe behagelig, tynne, og passelig størrelse på :-) Kommer aldri til å bytte! ;-) Brukte ull og noen ganger, men følte dei flytta på seg, å synes generellt ikkje så mye om dei.
Brystskjold har eg aldri prøvd eller hatt, og veit egentlig ikkje om det er en sånn ting som en MÅ ha, anyone ? :-))

Hva heter de ammeinnleggene du kjøper på barnas hus? Har bare prøvd libero sine, og følte de satt litt fast på de allerede såre brystvortene :/ Så vil veldig gjerne prøve disse du snakker om :) Syntes heller ikke så mye om ull... De var ALTFOR store for mine bryster, klumpet seg, og lekket igjennom.

Back
Topp