Brystpumpe, må man ha den? Evt. hvilken er best?

Camilla I

Glad i forumet
Jeg ser at mange har kjøpt eller lånt et eller annet brystpumpe før bebyen kom.
Må man ha den?
Når skal man bruke brystpumpe?
Evt. hvilken som er best og dårligst etter deres erfaring?
 
Jeg kjøpte brystpumpe før Mini kom og den har vært gull verdt! Begynte å bruke den allerede etter første uke slik at pappa'n kunne prøve å gi flaske med morsmelk. Resultat: jeg kunne dra på butikk/trening etc og om Mini ble sulten (for da er det sulten NÅ og utrøstelig hyling inntil maten kommer;)) fikk han flaske. Pappa'n synes det å gi flaske var så kos at han tar mini helt en natt i uken. Magisk!!:)

Bruker også pumpen de gangene jeg har brystspreng, det skjedde en del i starten.

Har Medela elektrisk. Sto mellom den og avent:leste om folk som var misfornøyd med avent, men ingen mef Medela. Fikk også inntrykk av Medela hadde bedre sugeegenskaper og fikk ut "all" melken.
 
Jeg hadde startet uten og så vurdert om man trenger det (hvis barnet ikke vil ta pupp).
 
Jeg kjøpte ikke før nummer 2 var to måneder fordi jeg måtte ha barnevakt pga eksamen.
Så nei, en MÅ ikke ha det. ;)
 
Jeg ventet med å kjøpe til jeg viste hvordan ammingen gikk. Ammingen gikk fint og kjøpte derfor en manuell pumpe fordi jeg bruker den ikke så mye at det ikke var verdt å bruke penger på en elektrisk.
Jeg delamme eller pumpe mer enn jeg gjør hadde jeg godt for en elektrisk. Leste en del før fødsel og bestemte meg for avent manuell og Mandela elektrisk. Endte om med avent manuell og er fornøyd, men hadde ikke orket manuell hvis man skal pumpe mye :)
 
Jeg kjøpte det ikke før fødsel. Men hadde ikke kunnet reise hjem fra sykehuset uten. Så mannen måtte ut og ordne. ;) Det er jo veldig individuelt om man trenger eller ikke. Jeg hadde ikke klart med uten, selv om jeg fullammet. Har forøvrig Medela Swing, en veldig god elektrisk. :)

Edit: Ser du spør om når man skal bruke den. Jeg brukte den mye på det ene brystet fordi det var smertefullt å amme, og om jeg ikke fikk tømt brystet ordentlig - og ved spreng om baby ikke ville ha.
 
Jeg kjøpte det ikke før fødsel. Men hadde ikke kunnet reise hjem fra sykehuset uten. Så mannen måtte ut og ordne. ;) Det er jo veldig individuelt om man trenger eller ikke. Jeg hadde ikke klart med uten, selv om jeg fullammet. Har forøvrig Medela Swing, en veldig god elektrisk. :)

Edit: Ser du spør om når man skal bruke den. Jeg brukte den mye på det ene brystet fordi det var smertefullt å amme, og om jeg ikke fikk tømt brystet ordentlig - og ved spreng om baby ikke ville ha.
Får man tømme brystet kun ved hjelp av brystpumpe? Jeg bare spør, jeg vet ikke ;) Hvor kjøpte du Medela Swing elektrisk?
 
Får man tømme brystet kun ved hjelp av brystpumpe? Jeg bare spør, jeg vet ikke ;) Hvor kjøpte du Medela Swing elektrisk?
Neida. ;) Det var bare om baby ikke tok alt, eller bare det ene brystet - da kunne jeg pumpe ut toppen. Det er en helt annen sugeteknikk med pumpa ift baby. Babyens er best. Jeg kjøpte min på Vitusapotek. Det er en veldig kjekk og hendig pumpe, tar liten plass. Koster jo litt, men min var verdt hver kr og vel så det. Har venninner som aldri har pumpet, så du kan bare se an behovet. Håndmelking går jo også om du ikke skal ha ut så mye, men da er det ikke så lett å få spart på det bestandig. :)
 
Neida. ;) Det var bare om baby ikke tok alt, eller bare det ene brystet - da kunne jeg pumpe ut toppen. Det er en helt annen sugeteknikk med pumpa ift baby. Babyens er best. Jeg kjøpte min på Vitusapotek. Det er en veldig kjekk og hendig pumpe, tar liten plass. Koster jo litt, men min var verdt hver kr og vel så det. Har venninner som aldri har pumpet, så du kan bare se an behovet. Håndmelking går jo også om du ikke skal ha ut så mye, men da er det ikke så lett å få spart på det bestandig. :)
Takk skal du ha for svaret ;) jeg føler meg så dum i min voksne alder at jeg ikke kan sånne ting :)
 
Jeg ble anbefalt å kjøpe brystpumpe av de på fødeavdelingen.
Hun sa at det kunne være greit å få tømt brystet helt, en gang om dagen.
Så min kjære dro ut og kjøpe Medela swing til meg dagen før vi dro hjem.
Jeg bruker min hver dag :)
Om jeg hopper over en dag så får jeg begynnende brystbetennelse og det gjør vondt!
Bruker å gi flaske når vi er ute og har besøk.
Veldig kjekt å ha melk i fryseren.
 
Jeg ble anbefalt å kjøpe brystpumpe av de på fødeavdelingen.
Hun sa at det kunne være greit å få tømt brystet helt, en gang om dagen.
Så min kjære dro ut og kjøpe Medela swing til meg dagen før vi dro hjem.
Jeg bruker min hver dag :)
Om jeg hopper over en dag så får jeg begynnende brystbetennelse og det gjør vondt!
Bruker å gi flaske når vi er ute og har besøk.
Veldig kjekt å ha melk i fryseren.
Er det poser eller beger du bruker i fryseren? Evt. hvilke? Og hvordan tinner du melken? Jeg har ikke mikrobølgeøvn, har ikke trengt det og har egentlig ikke planer å kjøpe det ;)
 
Er det poser eller beger du bruker i fryseren? Evt. hvilke? Og hvordan tinner du melken? Jeg har ikke mikrobølgeøvn, har ikke trengt det og har egentlig ikke planer å kjøpe det ;)

Jeg bruker aventbegere til å fryse ned melk i. :) Tiner den i kjøleskapet over natta.
 
Jeg bruker aventbegere til å fryse ned melk i. :) Tiner den i kjøleskapet over natta.
Så du pumper rett til de Avent beggene (kjøpt på Apoteket?), tinner over natta i kjøleskapet (hvor lenge kan mordmelken oppbevares i fryseren og kan evt. fryses igjen hvis man legger fra kjøleskapet til fryseren?) og hvordan varmer du melken før babyen får den på flasken? :)
 
Er det poser eller beger du bruker i fryseren? Evt. hvilke? Og hvordan tinner du melken? Jeg har ikke mikrobølgeøvn, har ikke trengt det og har egentlig ikke planer å kjøpe det ;)

Jeg bruker også Aventbokser :)
Jeg tar ei skål med litt varmt vann og setter boksen oppi og tiner den på den måten. Skifter vann jevnlig, så den tiner fortere.
Ble fortalt av ei jordmor at for høy temperatur og mikro ødelegger næringsstoffene i melka, så det var ikke bra.
Har ikke mikro jeg heller :p
Om du kjøper Aventboksene så pass på at du skrur på lokket på dem riktig, så melka ikke renner ut.
Jeg skrur ofte skjevt.

https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk
 
Jeg bruker også Aventbokser :)
Jeg tar ei skål med litt varmt vann og setter boksen oppi og tiner den på den måten. Skifter vann jevnlig, så den tiner fortere.
Ble fortalt av ei jordmor at for høy temperatur og mikro ødelegger næringsstoffene i melka, så det var ikke bra.
Har ikke mikro jeg heller :p
Om du kjøper Aventboksene så pass på at du skrur på lokket på dem riktig, så melka ikke renner ut.
Jeg skrur ofte skjevt.

https://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk
Veldig interessant, takk skal du ha for svaret! Jeg sial lese ammehjelpen også ;)
 
Så du pumper rett til de Avent beggene (kjøpt på Apoteket?), tinner over natta i kjøleskapet (hvor lenge kan mordmelken oppbevares i fryseren og kan evt. fryses igjen hvis man legger fra kjøleskapet til fryseren?) og hvordan varmer du melken før babyen får den på flasken? :)

Bruker en avent manuell pumpe og pumper rett i begrene, ja. :) Jeg pumper to ganger per dag slik at jeg har i kjøleskapet (han får to flasker om dagen da jeg ammer morgen, kveld og natt) Morsmelk holder seg vel rundt 6 måneder i fryser. Melka bør være ferskest mulig når man skal fryse.
Jeg heller begeret som står i kjøleskapet oppi flaske og varmer i micro. Veldig viktig å vite hvor lenge som trengs for om melka blir for mye oppvarmet mister melka næringsstoffer. Setter microen på jet start (30 sekunder) og åpner og kjenner flere ganger på flaska om det er bra nok.

I boka "mat for spedbarn", som man får på helsestasjonen, står også om oppbevaring osv av morsmelk. :)
 
Jeg kjøpte en avent (elektronisk og manuell) før første jenta pg kunne ikke vært foruten pga ammeproblemer. Eneste var at jeg ikke likte pumpen og fikl låne medela sin manuelle. Nå som jeg venter nr 2 har jeg kjøpt medela swing maxi (elektronisk) og vet jeg kommer til å bli fornøyd om jeg må bruke den
 
Bruker en avent manuell pumpe og pumper rett i begrene, ja. :) Jeg pumper to ganger per dag slik at jeg har i kjøleskapet (han får to flasker om dagen da jeg ammer morgen, kveld og natt) Morsmelk holder seg vel rundt 6 måneder i fryser. Melka bør være ferskest mulig når man skal fryse.
Jeg heller begeret som står i kjøleskapet oppi flaske og varmer i micro. Veldig viktig å vite hvor lenge som trengs for om melka blir for mye oppvarmet mister melka næringsstoffer. Setter microen på jet start (30 sekunder) og åpner og kjenner flere ganger på flaska om det er bra nok.

I boka "mat for spedbarn", som man får på helsestasjonen, står også om oppbevaring osv av morsmelk. :)
Takk skal du ha for svaret, jeg føler at jeg blir klokere og klokere. Jeg har ikke planer å kjøpe mikro så får vi se ;)
 
Back
Topp