Brystpumpe - Hvordan gjør dere?

Fjasbanan

Flørter med forumet
Skuddårsspirene 2024
Hei!
Jeg har gått meg helt vill i brystpumpe-jungelen og blir bare mer forvirret desto mer jeg leser. :happy090 Håper noen vil bidra med litt erfaringer! (Selv om jeg vet at det er sykt individuelt).

Jeg håper jeg kan amme, men hadde vært fint å pumpe for at pappan skal få mate og for å kunne ta seg et glass vin i ny og ne.

Skal man velge manuell eller elektrisk? Enkel eller dobbel? Bør man ha en klar hjemme eller skal man bare ta det litt som det kommer? Hva gjør dere andre?
 
Jeg har kjøpt elektrisk dobbel etter å ha lest meg opp og ned i mente på forum og tester. Har tennisalbue som jeg fikk fra dataklikking under graviditeten så har aldri vært aktuelt med manuell pumpe for min del. Trenger armene mine. Har kjøpt Medela Freestyle Handsfree.

Vet mange venter og ser an behovet. Forstår det også slik at man kan låne på enkelte sykehus. Her skal jeg studere og hannen får hele foreldrepermisjonen utenom de ukene som er forbeholdt meg, så vi bestemte oss for å kjøpe på tilbud. Om vi ikke får ammebarn som planlagt så er det bare å selge den på Finn eller noe.
 
Last edited:
Hei!
Jeg har gått meg helt vill i brystpumpe-jungelen og blir bare mer forvirret desto mer jeg leser. :happy090 Håper noen vil bidra med litt erfaringer! (Selv om jeg vet at det er sykt individuelt).

Jeg håper jeg kan amme, men hadde vært fint å pumpe for at pappan skal få mate og for å kunne ta seg et glass vin i ny og ne.

Skal man velge manuell eller elektrisk? Enkel eller dobbel? Bør man ha en klar hjemme eller skal man bare ta det litt som det kommer? Hva gjør dere andre?
Sniker fra juni.

Jeg vil si det kommer litt ann på bruken.

Jeg hadde en enkel manuell sist. Den gjorde jo jobben, men det var litt slit om man hadde behov for å pumpe jevnlig, men for en gang i bland for å løsne melkekuler etc funket det flott.

Skal man pumpe litt i jevne mellomrom, men mest amme vil jeg si at det gjerne holder gjerne med en elektrisk med en trakt.

Skal du pumpe mye burde du ha en dobbel en.

Denne gangen skal jeg kjøpe med en elektrisk mandela ( med en trakt)
 
Jeg fullammet sist, men 4 dager etter fødsel satt vi hjemme midt på natten med en baby som skrek og var sulten og jeg hadde blødende pupper. Da var det veldig greit med dobbel elektrisk pumpe så jeg kunne avlaste puppene litt og la de gro litt. Litt komisk å ta frem brystpumpen midt på natten og måtte lese seg opp på sterilisering da hehe.

Brukte pumpen litt etter behov når jeg ble sår og trengte litt avlastning. Denne gangen har jeg kjøpt 1 pumpebh i tilfelle jeg må pumpe litt og da er det greit med 2 ledige hender :)
 
Fullammet sist, med minimal bruk av pumpe, da hadde vi elektrisk, pumpet kun når puppene virkelig sprengte eller jeg måtte dra fra babyen en liten stund, men ble brukt lite altså, så denne gangen har jeg kjøpt Philips manuell pumpe, og ser an behovet på babyen om vi må investere i ny elektrisk eller ikke☺️
 
Jeg fullammet sist, men 4 dager etter fødsel satt vi hjemme midt på natten med en baby som skrek og var sulten og jeg hadde blødende pupper. Da var det veldig greit med dobbel elektrisk pumpe så jeg kunne avlaste puppene litt og la de gro litt. Litt komisk å ta frem brystpumpen midt på natten og måtte lese seg opp på sterilisering da hehe.

Brukte pumpen litt etter behov når jeg ble sår og trengte litt avlastning. Denne gangen har jeg kjøpt 1 pumpebh i tilfelle jeg må pumpe litt og da er det greit med 2 ledige hender :)
Har ei venninne som opplevde det samme, men de hadde ikke kjøpt pumpe fordi de tenkte de kunne se det an, og nettopp derfor kjøpte jeg pumpe på forhånd sist. Kjøpte en enkel elektrisk fra Medela. Veldig fornøyd med den! Kjøpte også en naturebond som jeg innimellom brukte på den puppen jeg ikke amma på så fikk jeg samla opp når jeg likevel satt der. Syntes det funka veldig fint :)

Hei!
Jeg har gått meg helt vill i brystpumpe-jungelen og blir bare mer forvirret desto mer jeg leser. :happy090 Håper noen vil bidra med litt erfaringer! (Selv om jeg vet at det er sykt individuelt).

Jeg håper jeg kan amme, men hadde vært fint å pumpe for at pappan skal få mate og for å kunne ta seg et glass vin i ny og ne.

Skal man velge manuell eller elektrisk? Enkel eller dobbel? Bør man ha en klar hjemme eller skal man bare ta det litt som det kommer? Hva gjør dere andre?
Ang dette med vin så er jo det litt opp til den enkelte der. Helsedir anbefaler vel at man ikke drikker noe første seks ukene, og etter det så mener mange det går fint å ta et glass eller to, mens andre velger å ha helt avholds/mate med flaske når man drikker. Folkeopplysningen har en fin episode som viser hvordan alkoholen blir i melka (det tynnes ut fordi man får ikke samme promille som i blodet. Promillen i blodet blir tynnet ut i melka og blir promille av promille, eller noe i den duren…). Som sagt så er dette helt opp til hver enkelt, og jeg forstår begge sidene, men tenker det er greit å vite om i hvert fall :)
 
Jeg har både elektrisk og manuell. Kjøpte en brukt enkel elektrisk før fødsel forrige gang. Fikk bruk for det etter en uke pga brystbetennelse og babyen ville ikke tømme brystet så ofte som anbefalt. Brukte også naturebond mye. Da den elektriske ble ødelagt kjøpte jeg en dobbel elektrisk da jeg pumpet en del ved siden av fullamming grunnet overproduksjon. Manuell pumpe kjøpte jeg først da jeg begynte i jobb igjen. Syns den er veldig enkel og effektiv! Når det gjelder alkohol har jeg satt meg godt inn i forskningen på dette og har derfor ammet som vanlig selv om jeg har drukket et par glass vin. Men dersom jeg har vært på fest og vært borte fra baby har det selvsagt vært behov for å pumpe.
 
Har ei venninne som opplevde det samme, men de hadde ikke kjøpt pumpe fordi de tenkte de kunne se det an, og nettopp derfor kjøpte jeg pumpe på forhånd sist. Kjøpte en enkel elektrisk fra Medela. Veldig fornøyd med den! Kjøpte også en naturebond som jeg innimellom brukte på den puppen jeg ikke amma på så fikk jeg samla opp når jeg likevel satt der. Syntes det funka veldig fint :)


Ang dette med vin så er jo det litt opp til den enkelte der. Helsedir anbefaler vel at man ikke drikker noe første seks ukene, og etter det så mener mange det går fint å ta et glass eller to, mens andre velger å ha helt avholds/mate med flaske når man drikker. Folkeopplysningen har en fin episode som viser hvordan alkoholen blir i melka (det tynnes ut fordi man får ikke samme promille som i blodet. Promillen i blodet blir tynnet ut i melka og blir promille av promille, eller noe i den duren…). Som sagt så er dette helt opp til hver enkelt, og jeg forstår begge sidene, men tenker det er greit å vite om i hvert fall :)
Takk for tips angående dette med alkohol og amming! Det hadde jeg ikke satt meg inn i det i det hele tatt, så her skal jeg få lest meg opp :)
 
Kjøpte elektrisk, og senere manuell ved et nødstilfelle. Begge fra Medela mener jeg å huske. Syns vel i grunn begge var like (lite) effektive, og måtte få oksytocin nesespray for å få ut melk. ☺️
 
Jeg har en avent elektrisk fra svigerinnen min, men også kjøpt en enkel manuell pumpe :) Får se hva det blir behov for!
 
Jeg fullammet sist, men 4 dager etter fødsel satt vi hjemme midt på natten med en baby som skrek og var sulten og jeg hadde blødende pupper. Da var det veldig greit med dobbel elektrisk pumpe så jeg kunne avlaste puppene litt og la de gro litt. Litt komisk å ta frem brystpumpen midt på natten og måtte lese seg opp på sterilisering da hehe.

Brukte pumpen litt etter behov når jeg ble sår og trengte litt avlastning. Denne gangen har jeg kjøpt 1 pumpebh i tilfelle jeg må pumpe litt og da er det greit med 2 ledige hender :)
Signerer denne. Veldig godt med avlasting i begynnelsen.

Trives best med elektrisk så jeg har frie hender eller kan amme ett bryst og pumpe det andre (melken flyter for noen lettere når baby hjelper til). Jeg blir sår av manuell pumpe, men det er nok individuelt/dårlig teknikk.
 
Bestemte meg for å kjøpe en elektrisk pumpe som er brukt, så kan jeg heller selge den dersom den ikke trengs. Men kjennes veldig godt å ha den klar i hus!
Det ble en Medela freestyle flex på meg :)
 
Fullammet sist, og hadde kun avent manuell pumpe. Det funket fint for min bruk, så jeg kommer ikke til å kjøpe noe annet på forhånd denne gangen heller. Skulle det vise seg at jeg har større behov for pumpe denne gangen, etterkjøper jeg heller. Men satser på at det blir likt som sist!
 
Er tilbud på avent manuell brystpumpe på holdbart til 199kr.
 

Vedlegg

  • IMG_6454.png
    IMG_6454.png
    885,5 KB · Visninger: 13
Back
Topp