Brystbetennelse?

sjukesøster

Forumet er livet
Det småprikka å stikk i brysta heilt framme mot brystvorta i begge brysta, gjort det i 2dgr. Men brysta he ikkje klumpa eller er raude..er det en brystbet. som held på å utvikle seg? [:'(]

Hvis det er brysbetennelse pleier man gjerne å få feber og rødflammede bryst i tillegg til smerter.

Jeg hadde stikkende smerter i brystene og (veldig!) såre brystvorter. Det viste seg å være soppinfeksjon. Det kan være lurt å høre med helsestasjon eller lege. Det er ikke så greit å la slike ting utvikle seg.

Når det er sagt så er det mange som kjenner utdrivelsesrefleksen som en slags stikking også. Når kjenner du smertene? Før, under eller etter amming?

vet desverre ikke, men skjedde noe lignende med meg for noen dager siden, men brystet mitt var ømt i tilegg da. men var ganske likt til det du opplever. det jeg gjorde var å tømme det brystet hver time. da gikk det vonde over etter 1 dag. leste inne på ammehjelpen at det var det du skulle gjøre først vist du holdt på eller hadde fått brystbetennelse.[;)]håper du blir bedre hvertfall og at det ikke er brystbetennelse[:)]

kjenne det både før, under og etter amming...mest etterpå.

sopp/trøske
Symptomer hos mor kan være brennende og sviende smerter, spesielt etter amming. Noen kvinner beskriver smertene som "glødende ståltråder som trekkes inn og ut av brystet". Huden kan være litt rødere enn vanlig og blank, flassende, med eventuelt småprikkete utslett. Mor kan også bli smittet fra barnets munn. Denne infeksjonen er ikke uvanlig hos spedbarn og viser seg som hvite flekker/belegg, på innsiden av leppene/kinn, eventuelt hvitt belegg på tungen eller som et rødt og flassende bleieutslett

fannt dette på ammehjelpen.no

Jeg fikk beskjed på helsestasjonen at smerter etter amming var typiske symptom på sopp. Jeg hadde ingen andre symptomer (rødhet på brystvorten, belegg i munnen til baby, etc).

Vent i alle fall ikke for lenge før du får undersøkt dette.

Haster det å behandle det eller kan ein vente til imorgon? er bare legevakt sentral no, stengt på legesenteret. Såg at nurket hadde eit kvitt belegg på tunga, og eg er raud på brystvorta. Korleis blir det behandla?

Det vanlige er at mor smører brystet med Canesten-krem og barnet blir behandlet med et middel som heter Mycostatin (som er reseptbelagt). Jeg har erfaring med at jeg responderer svært dårlig på Canesten og har fått Mycostatin til meg selv også.

Det er også viktig å koke smokker, brystskjold og ammeinnlegg, og å vaske bh, sengetøy og håndkler på over 60 grader. Ikke bruk ullinnlegg rett på brystet. Ull avler sopp. Bruk bomull imellom. Unngå papirinnlegg.

Tror ikke det haster så veldig med å behandle, du kan sikkert vente til i morgen. Det værste er jo smertene dine, så det kommer jo an på om du holder ut. Jeg tror ikke babyen plages i noe særlig grad, men gutten min hadde ikke belegg i munnen heller.

oki, korleis får ein tak i bomulls innlegg da? eller må ein lage til sjølv?
får bare bite tenna i hop ved amming til imorgo. Hjelp det fort på smertene når ein får mycostatin på?

Jeg laget bomullsinnlegg selv. Klippet opp et gammelt laken.

For meg hjalp medisinen med en gang, merket kjempeforskjell! Det var veldig godt etter å ha grått meg gjennom ammingen i over tre uker. Det skal sies at helsestasjonen ikke anbefalte Mycostatin til brystene fordi noen kvinner ble mer sår av dette stoffet, men legen mente at det var det jeg skulle prøve og for meg har det gjort stor forskjell.

Uff, det er virkelig ikke noe greit å ha vondt under amming, så sender deg mange trøsteklemmer! Så foresten linken til Dagfinn Lyngbø i fødsel som du la ut tidligere. Den var god, men jeg har lurt på om han skal teste hvor vondt det kan være å amme neste gang? (For det er minst like vondt for meg..)

kan være det..pass på å få tømt brystene godt...og ofte..

det kan og være tegn på sopp tror jeg...

jeg har slik i den ene puppen (den som hadde betennelse) mest sannsynlig betennelse som sitter igjen sa helsesøster..men kunne og være sopp, siden lillegutt hadde litt trøske i munnen, så jeg måtte følge med om det ble verre, eller om brystvorten ble rød eller hvit..

ja, kjennes ut som piggtråd no, skal til legen i dag å få behandling til meg og lillegutt...Amminga he blitt et mareritt [:(].
Gikk det fort å bli kvitt soppen skorpion77? vertfall smertene ved amming?

Ja, smertene "inni" brystene gikk veldig fort over, nesten med en gang. Sårheten på vortene ble fort bedre også, men den har kommet litt tilbake et par ganger, så det er litt "opp og ned". Det er iallefall mye lettere å amme nå! Holdt nesten på å gi opp enda jeg har ammet to barn tidligere uten problemer.

Håper det gikk bra hos legen i dag og at du har fått behandlingen du trenger, uansett om det er sopp eller ikke.

Har fått mycostatin mikstur..gir den til nurket å smører sjølv brystet med den. Fikk du mycostatin kremmen?
Har du eit tips for korleis ein kan få i nurket mycostatinen? han grøssa, gurgla å prøva å spytte ut. Blir plommeraud i ansiktet ta han skrik når vi gir det [:(]

Jeg bruker også miksturen på brystet, legen min sa at Mycostatin-kremen var gått ut av produksjon.

Jeg behandler ikke gutten min fordi han ikke har noe belegg i munnen, så har ikke noe tips å komme med der. Legen mente det ikke var nødvendig med behandling. Håper han har rett, jeg er fryktelig redd for å få tilbakefall. Merker at lysten til å amme er dalende etter nesten fire uker med smerter, men har liksom ikke lyst til å gi opp heller når jeg har klart det så lenge.

Jeg kan godt forstå at gutten reagerer på miksturen, den er jo ganske sterk!

Smøre du ofte, og he du holdt på og smøre lenge? var til en lege som ikkje hadde peiling i dag...ringte ammehjelpa ej til slutt. Nurket her hadde kvitt belegg på tunga, han brakk seg istad når ej ga han det. Å han skal ha 1ml*4 i 4veke[:(]

Jeg smører fire ganger i døgnet. Fikk beskjed av legen å holde på i 10-14 dager og jeg begynte på mandag. Dette var en barnelege, så tror han har litt greie på det, men han virket litt usikker han også. Synes jo det hørtes veldig lenge ut å holde på i fire uker (!), men jeg er jo ikke noe lege. Kanskje du kan høre med helsesøster over helgen?

ja skal ta og ringe ho, syns det e forferdeli å plage han så lenge..vertfall om det ikkje er nødvendig. Skal ta og kjøpe farris sitron også å smøre på tunga hans, skal vist fungere det også.
Grusomt å amme for tida, grur meg til kvar gang å bit meg i leppa hardt når han tek sugetak.
Kva bruker du til å smøre brystene med? håpe det ikkje ender med brystbet. av all smøringa.

Back
Topp