Brystbetennelse

morfor2

Glad i forumet
Noe her som har hatt brystbetennelse?

Lurer på om jeg har fått det.. [&:]

De siste 2-3 dagene har Andreas sovet uvanlig mye og jeg har ikke fått tømt brystene mine så mye som jeg pleier. Han pleier å ha ammet ihvertfall hver 2-3 time og nå plutselig har det gått 4-5 timer.. Jeg har hatt brystspreng og ømme harde bryster. I natt ammet jeg og når jeg skulle sove igjen fikk jeg skikkelig frysebyger, lå å hakket tenner... I morges våknet jeg med 38,5 i feber med influensalignende smerter i kroppen.

Er ikke forskjølet, eller har vondt i halsen eller noe slikt. Kun feber og ømt bryst..

Fikk virkelig tømt brystene mine i sted og det ble bedre i brystet, og har sovet endel. Men nå er brystene fulle igjen oig jeg føler meg elendig..

Tror dere dette kan være brystbetennelse? Noen som har noe erfaring her?

Hei, nå har ikke jeg hatt bryst betennelse selv, men symptomeme du beskriver er de samme som jeg har lest at man får ved brystbetennelse. Jeg ville ringt legevakten og forhørt meg, slik at du evt.får antibiotika og blir bra igjen.Lykke til!

Jeg har BB nå og det startet akkurat som du bekriver det nå med frysetokter og høt feber. kjenner du at det er harde kuler i brystet? Er brystet rødt? Er det vondt? Jeg fikk beskjed av legen at mn kunne amme om melken var vanlig hvit og ikkke noe puss og man ikke har sår på puppen. Jeg fikk antibiotika for å kurere og ble fort mye bedre[:)] Anbefaler deg å ta en tur til legen sånn at h*n kn vurdere om det er behov for medisiner. Også husk å ikke fryse[:)]

ORIGINAL: morfor2

Noe her som har hatt brystbetennelse?

Lurer på om jeg har fått det.. [&:]

De siste 2-3 dagene har Andreas sovet uvanlig mye og jeg har ikke fått tømt brystene mine så mye som jeg pleier. Han pleier å ha ammet ihvertfall hver 2-3 time og nå plutselig har det gått 4-5 timer.. Jeg har hatt brystspreng og ømme harde bryster. I natt ammet jeg og når jeg skulle sove igjen fikk jeg skikkelig frysebyger, lå å hakket tenner... I morges våknet jeg med 38,5 i feber med influensalignende smerter i kroppen.

Er ikke forskjølet, eller har vondt i halsen eller noe slikt. Kun feber og ømt bryst..

Fikk virkelig tømt brystene mine i sted og det ble bedre i brystet, og har sovet endel. Men nå er brystene fulle igjen oig jeg føler meg elendig..

Tror dere dette kan være brystbetennelse? Noen som har noe erfaring her?

huff..dette høres ikke godt ut..har selv ikke hatt det noen gang men kan tro det er veldig vondt.ville tatt kontakt i morgen med lege..

Det høres ut som brystbetennelse ja, så ring legevakten. De kan stadfeste dette kjapt, tar ofte en crp for å se om det er en infeksjon i kroppen.

Jeg ville ha kommet meg fort under behandling, for faren med brystbetennelse er at infeksonen kan kapsle seg, og antibiotika beh hjelper ikke da. Jobbet tidligere ved en avd hvor vi måtte legge inn dren på pasienter som hadde gått for lenge med bb.

Vil også råde deg til å masere brystet, og spesielt i området hvor det er smerter. Varme behandling hjelper også. Dusj brystet i varmt vavv, og maser på samme tid.

Takk for alle svar

Jeg har sovet og ammet mye i dag og feberen har gått ned

Er øm i brystene enda, men antar at det er fordi de har vært så "sprengt"

Burde jeg ta kontakt med lege selv om feberen er borte?

Jeg har hatt akkurat det samme ved flere anledninger. Steinvondt i brystene og høy feber. Jeg har tolket det som tette melkeganger grunnet spreng og/eller frysing. Hyppig tømming av brystet hjelper veldig og feberen har gått den etter en intens dag. Har ikke vær til legen, men snakket med ammehjelpen, og fikk ikke reaksjon på at jeg trodde det var tette melkeganger. Brystbetennelse ble ikke nevnt... Har ikke vært rød, og klumpene har forsvunnet etter en stund..

Men, skal til legen selv i løpet av uken, så får høre hva hun sier...

Det haster ikke å ta kontakt med lege dersom feberen er borte. Det er viktig at du får tømt brystet godt amme/pumpe, dersom brystet er hardt kan det hjelpe med varm dusj/bad og håndmelke litt. Forsøk å amme i ulike stillinger da barnet tømmer brystet best der barnet har haken mot. Masser der hvor brystet er rødt/ømt/hardt. Har hatt brystbetennelse selv og var ganske dårlig med nesten 40 i feber, men ble kvitt feberen med hjelp av å gjøre disse tingene. Synes det er best å unngå antibiotika dersom man kan. Lykke til!!!

Back
Topp