Brystbetennelse

Nosu

Blir kjent med forumet
For 11 dager siden fikk jeg brystbetennelse. Etter en kveld og en natt hvor mini nektet å ta brystet og jeg hadde smerter, feber og frostanfall, dro jeg til legen neste dag. Der fikk jeg antibiotika som jeg har tatt tre ganger om dagen i 10 dager. Jeg ble bedre etter ett døgn med antibiotika. Men i natt startet alt på nytt.

Har noen tips? Jeg har lest på ammehjelpen, men finner ingenting om gjentatte brystbetennelser. Jeg er redd for at det skal fortsette sånn og begynner å tenke at jeg ikke orker ammingen... noen som har opplevd liknende og kan si noe om jeg kan forvente flere betennelser? :(

Brystbetennelse er vondt! :(
Sørg for å få tømt brystene hyppig. Gjerne hver 2. time på dag og hver 3. på natt.
Varm dusj og håndmelk i dusjen. Varme omslag før amming/pumping/håndmelking.
Masser forsiktig på de harde/ømme områdene, men bare etter at utdrivningen har startet.
Dersom melken ikke kommer lett, forsøk å amm på alle fire/håndmelk på alle fire.
Noen tips og råd på veien i allefall! Dessverre er det ofte sånn at når man først har fått en brystbetennelse, har man lettere for å få det på nytt:( Hadde selv tre betennelser på rappen, og bruker nå mye ullsokker og alltid ammeinnlegg i ull. Passer alltid på å holde meg varm. Så langt har det vært effektivt! Ønsker deg god bedring! ❤️

Ved gjentatte bør det tas bakterieprøve for å sikre at du får en antibiotika som tar knekken på akkurat den bakterien du har fått. Vanligvis blir det gitt en bredspektret type, men hvis den ikke er effektiv nok så må noe annet testes

Back
Topp