Brystbetennelse

Bajby

Elsker forumet
Mailykke <3
Junilykke 2022
Lillegutt er straks 1 mnd og jeg er på min 3 betennelse! Ammer hver 2,5-3 time på dagen, og på natten går det kanskje 3,5-4 timer.
Jeg blir skikkelig dårlig med høy feber, vondt i puppen og det er egentlig bare kjipt! Har fått Diclocilkur, men det ser ikke ut til å ha særlig effekt da jeg fikk ny runde feber mens jeg fremdeles gikk på kur. Bruker ull, tør nesten ikke gå ut dørene på tross av sol og fint vær. Har også nesespray for utdriving av melk. Jeg hadde ingenting sånn med nr 1. Hva gjør jeg galt og hvor lenge skal jeg kjempe for denne ammingen? Vet jo at det er det beste for barnet, men er jo ikke helt bra å bli sengeliggende 2-3 dager hver uke heller. Kjenner meg veldig på gråten og har det ikke noe bra. Har to barn jeg skal ta meg av, og føler virkelig at jeg svikter fullstendig som mor når jeg er syk hele tiden. Har du noen tips og triks sånn at jeg kan slippe flere runder, evt hvordan jeg skal gå frem for å gi meg med amming?..
 
Kjære deg! Dette hørtes virkelig ikke noe godt ut :(

Det er nok sannsynligvis ingen bakteriell brystbetennelse du har men det vi kaller inflamatorisk brystbetennelse, det vil si at det er en tilstoppet melkegang hvor det blir så høyt trykk at noe av melken lekker ut av melkegangen, kroppen reagerer på dette som om man har influensa- man får høy feber og skikkelig influensafølelse. Det hjelper ikke med antibiotikabehandling mot denne typen brystbetennelse siden det ikke er noen bakterier som er årsak til at man blir syk. Det man må gjøre er å få melken til å renne igjen i det området som er tett, og så forebygge at det blir tett igjen.

Ting som strammer over brystet kan føre til tette melkeganger, ammeklær er ikke bra dersom man lett får tilstoppinger fordi disse klærne som regel strammer over og på siden av brystet. Det samme gjelder stram bh eller bh med spiler. Bruk en løs bh og ikke bruk ull-innlegg men ta heller en tynn ulltrøye på deg fordi ull-innleggene ofte ligger litt klumpete i BHen og da blir det trykk på melkegangene og det kan føre til tilstoppinger.

Hvor på brystene får du vondt når du har brystbetennelse? Blir det rødflammet på huden? Gjør det til en vane og alltid kjenne rundt begge brystene etter amming, kjenn etter om det er et punkt som er ømt eller gjør vondt. Hvis du kjenner det så legger du på varme i 5 min og forsøker så å håndmelke litt etter amming mens du stryker over der det gjør vondt. Stryk alltid fremover mot brystknoppen.

Opplever du at du har mye melk? Ved overproduksjon ser man oftere slike hyppige tilstoppinger som dette.

Har du forsøkt kosttilskuddet Lecithin? Det kan hjelpe ved gjentatte tilstoppede melkeganger. Du skal ha en høy dose, 4800 mg i døgnet, hvis det er 500 mg kapsler vil det si 9-10 kapsler i døgnet.
Du kan og prøve noe som heter SPC-flakes, det er en type havregryn som virker forebyggende på tilstoppede melkeganger, de kan kjøpes på Apotek1.

Les disse artiklene på ammehjelpen:
http://ammehjelpen.no/artikkel/2/Tette-melkeganger
http://ammehjelpen.no/artikkel/65/Brystbetennelse-forebygging-med-SPC-flakes

En annen mulighet er om barnet har kort tungebånd og derfor melker brystet dårligere enn det forrige barnet ditt gjorde og at du derfor opplever disse gjentatte tilstoppingene. Se etter om barnets tunge er hjerteformet eller flat foran, og om han klarer å stikke tungen ut av munnen. Når barnet gråter skal han kunne løfte tungen mer enn halvveis opp til ganen.

Nå stilte jeg masse spørsmål her, avventer svar fra deg så veileder jeg videre til hvordan du skal bli kvitt dette :)
Du kan og ta kontakt med en ammehjelper på telefon for å få personlig veiledning.

Med vennlig hilsen

Ammehjelper Ingebjørg
 
Hei igjen!
Takk for kjapt svar :)
Som bekledning bruker jeg mest vanlige singletter, tror du disse er for stramme for puppene? Føler ikke at det strammer noe sted egentlig.

Smerten er mest oppå puppen/og på siden mot den hin puppen. Denne gangen får jeg ikke ut klumpen i det hele tatt. Den sitter på en måte langt inne inne i brystet, og kjennes like stor ut som en golfball i bredden, og går fra øverst i puppen, og nesten ned til "utgangen". Prøvd varme, pumpe, massering, ulik ammestilling, men ingen forskjell på klumpen. Huden blir også rød på det området, men er også steder det er klumper uten rødhet.
Aner ikke hvordan jeg skal bli kvitt den...

Vet ikke om jeg har mye melk? Har sikkert mer enn nok..? Han har lagt på seg ca 360 gr i uken de siste to ukene. Pumpet meg i natt da han sov, og fikk ut 110 ml fra begge puppene tilsammen. Men føler at pumpen ikke får "alt" da det kommer mer melk om jeg håndmelker/ masserer brystet litt etterpå. Vet ikke hvor mye en baby på 4 uker spiser ca?

Har ikke forsøkt det kosttilskuddet. Kjøpes bare på vanlig helsekostbutikk? Hvor lenge skal jeg gå på det eventuelt?

Kan ikke se noe "gale" med tungen. Ser helt vanlig ut sånn jeg kan se, men jeg har ikke peiling da :p
 
Må forresten legge til at jeg hadde 137 i CRP første gang. Og andre gang var den kommet til 16, 4 timer etter jeg merket at det begynte å bli kjipt. Nå siste var jeg ikke til lege når jeg var full i feber, men i dag to dager etter. 103 var den nå. Dette tyder vel på bakteriell inf?Så om jeg gjerne ikke har blitt helt kvitt den aller første gang?
 
Last edited:
Hei igjen!

Har du fått tatt melkeprøve og prøve av huden på brystknoppene (hvis de er såre)? Jeg tenker at du kan ha hatt en antibiotika som ikke tar den bakterien du har (hvis det er bakterielt). Det MÅ sjekkes!

Håper du har vært hos legen igjen med den klumpen som ikke forsvinner? Det kan dannes abcesser (pussbyll) inni brystet ved ordentlig brystbetennelse så slike klumper som ikke forsvinner ved amming skal alltid undersøkes med ultralyd. Legen kan få veiledning fra nasjonal kompetansetjeneste for amming dersom han er usikker på behandlingen.

Kosttilskuddet kjøpes på helsekost. SPC-flakes har de på apotek1.

Håper dette ordner seg snart!

Med vennlig hilsen
Ammehjelper Ingebjørg
 
Back
Topp