Brystbetennelse? :(

Prikketrusa

Elsker forumet
Spør her, jeg, det er så dødt inne på terminforumet mitt.
Føler meg skikkelig krank i dag, slapp og trøtt og verker i kroppen. Målte feberen i stad, men den var bare 37,6 så er jo strengt tatt ikke feber... Men allmenntilstanden er altså dårlig, og jeg har kjent på en øm kul i ene brystet siden i dag morges. Det var litt vondt å amme fra dette brystet, men det gikk nå greit. Er ikke spesielt varm eller rød, men det er vondt å ta på. 

Høres dette ut som brystbetennelse for dere som har hatt det?
Bør jeg oppsøke legevakt i dag eller vente til i morgen og kontakte fastlegen? 

Det høres ut som brystbetennelse ja.
Det er ikke sikkert du behøver legetilsyn i det hele tatt allikevel.
Legg noe varmt over det ømme området. Varmeflaske, brusflaske med varmt vann el.
Kle deg varmt på puppene, og amme ofte fra dette brystet.
Når du ammer og melken er kommet igang, så stryker du forsiktig over kulen ut mot brystvorten.
Mange ganger. Gjør det gjerne i dusjen også. Men IKKE før utdrivingseffekten er kommet igang. Ellers gjør du vondt verre.
Går det ikke over til i morgen kan du ringe fastlegen og spørre  om de vil ha deg inn til kontroll. 
Jeg hadde det mange ganger når frøkna var liten, men trengte bare antibiotika en av gangene.
Det kan også være tette melkeganger som er forløperen til betennelse.
Se ammehjelpen.no

det du bør gjøre nå er å pumpe, massere og amme. det kan være en begynnende betennelse, men legen gir deg ingenting for det og ber deg prøve å få det til å gå over med puming/amming ofte, så ingen vits i å dra til legen enda. det beste er om du kan ta det allerede nå før det blir så ille at du må få antibiotika.

1) vask og sprit hendene.
2) varm opp brystet med varme omslag eller varm dusj.
3) få i gang utdrivningsrefleksen før du pumper og masserer.
4) masser mens du pumper/ammer. masser med håndflaten eller langsiden av en finger (ikke fingertupp) i lange drag mot brystvorten (ikke sirkler).
5) legg barnet til med haken mot kulen/der det er vondt/der det er rødt. da er det de melkegangene som blir tømt best.
6) amm/pump minst hver 3 time og så ofte som mulig på natten. Unngå spreng!!!! Tøm brystene så godt du kan hver gang.

Ikke gå med utringning selv om det er sommer og sol. bruk ullinnlegg og surr gjerne ett ull-skjerf rundt brystet (ikke stramt) for å holde varmt. ha alltid rene tørre innlegg/klær til puppen.

håper det går over og du snart føler deg bedre! :)

Sukk. Og jeg som har vært så fornøyd med at lillemor bare trenger et måltid på natta...
Jaja, da blir det håndmelking av det friske brystet og amming ofte fra det vonde brystet for å gjøre kål på dritten. 

Back
Topp