E-40419825

Første møte med forumet
Jeg har hatt brystbetennelse i over en uke, jeg var hos legen og fikk apocillin som jeg gikk på i 4 dager før jeg dro på legevakten da det ikke ble bedre. Der ble jeg møtt med «hvorfor fikk du denne typen antibiotika?» og fikk dermed en ny som heter dicloxacillin orion i dobbel dose i 4 dager også 1 pille om dagen i 6 dager etter dette.

Så spørsmålet mitt er om noen har brukt denne antibiotikaen med effekt og hvor fort ble du bra?

Jeg får heller ikke ut noe melk nesten pumper og pumper og får kanskje ut maks 20 ml om jeg er heldig. Jeg gjør alt man skal jeg prøver å trykke ut melk i dusjen bruker varme omslag, bruker kalde omslag etter pumping. Jeg får ikke jenta til å amme fordi det ikke kommer noe ut!

Jeg har også begynt å ta lecitin og tar nesesprayen syntocinon før jeg ammer og pumper. Ammer fortsatt på den fine siden den andre er umulig da puppen er steinhard og vondt..

Hva mer kan jeg gjøre?? Blir det lettere å få ut noe når antibiotikaen begynner å virke? Eller kommer det aldri til å bli bra?

Føles ut som det aldri skal ta slutt da det har gått over en uke med høy feber og frysninger. Propper i meg smertestillende men likevel er det nesten uutholdelig.
Startet antibiotika igår kveld så har fortsatt et håp om at den skal virke men hvor fort??

Spm:
1. hvor lang tid tar det før antibiotika virker
2. funker den antibiotikaene jeg har fått?
3. hvordan skal jeg få ut melk når ingenting går?
4. er dicloxacillin det samme som diclocil?

Håper ikke det ble for rotete og at noen har svar..:)
 
Antibiotika skal virke allerede etter timer, men tar ofte et par dager før man merker effekten. Men tror det kan være lurt å kontakte legen og forhøre seg om du ikke merker noen ting etter helga nå...

Ang brystbetennelse: "Førstehåndsvalget blant antibiotika er derfor dikloksacillin/kloksacillin. Det er minimal overgang av dikloksacillin/kloksacillin til morsmelk, og kvinner med mastitt som bruker disse, kan vanligvis fortsette ammingen, også på det affiserte brystet"
- fra 2003, så mulig noe utdatert info, men høres i alle fall ikke feil ut.

Jeg kopierer også litt oppdatert info fra ammehjelpen!!
Tidligere har anbefalingen ved brystbetennelse og tette melkeganger vært hyppig amming og grundig tømming. Noen har anbefalt massasje og varme.

❗️ I de nye anbefalingene er det motsatt:

Ved mistanke om tette melkeganger eller brystbetennelse skal brystet ha ro.

NB! Dette må ikke misforstås som at du ikke skal amme eller pumpe i det hele tatt. En viktig del av behandlingen er å få ut melk. Poenget er at man ikke skal overdrive stimuleringen.

Anbefalingene er som følger (1,2):

amme som normalt på etterspørsel fra barnet*
bruke kalde omslag i ca 10-20 minutter mellom amminger for å få ned hevelse i brystvevet
ta betennelsesdempende / smertestillende ved behov
IKKE massere brystet
varme omslag på brystet rett før amming kan lette utdrivingen av melk


Og, diclocil er vel utgått produkt, men ser ut som om det kunne være samme virkestoff...?

 
Back
Topp