Brystbetennelse og amming

Petronellus

Elsker forumet
Junilykke2018
Våknet i natt av det jeg tror er begynnere brystbetennelse. Øm pupp, som er rødflammete på den ene siden og kjenner en kul der (mulig tilstoppede melkegang også?). Har lest at man skal amme hver 2-3 time det første døgnet, og at det vanligvis hjelper, men at man kontakter lege ved høy feber. Men hvordan gjør dere det med amming? Kan vel ikke amme den vonde puppen hver 2. Time og hoppe over den friske? Har prøvd å bytte underveis her, men redd han kommer til å overspise da (overspiste før vi begynte med smokk). Og vekker dere baby etter 2 timer om han sover for amming? Trenger sårt tips her :/ samboer kommer hjem med pumpe i ettermiddag, men det er over 6 timer til :/

Hadde begynnende brystbetennelse et par ganger med storebror. Husker ikke spesifikt hva jeg gjorde annet enn at jeg la han til så ofte som mulig og passet på at han tømte brystet skikkelig. Da gikk det over.
God bedring :)

Og når du ammer på det vonde brystet så prøv å masser med fingrene der det er rødt, nedover mot brystvorten. Det kan hjelpe for å få løst opp det som er tilstopper. Varm rispose ol kan også funke.

Og når du ammer på det vonde brystet så prøv å masser med fingrene der det er rødt, nedover mot brystvorten. Det kan hjelpe for å få løst opp det som er tilstopper. Varm rispose ol kan også funke.
Ikke massere, kun stryke forsiktig nedover etter at melken renner, ellers kan det bli verre.

Håndmelke i varm dusj hjelper også. Jeg la til min hver time og pumpet/håndmelket det andre. Det var bedre dagen etter. Fikk feber og frostanfall så det var ikke noe behagelig.

Takk for tips! Prøvde flere av dem, men endte opp med feber over 38, så har vært på legevakten og fått apocillin. Krysser fingrene for at det går bra for lillegutt! Får han vondt i magen så vurderer jeg å pumpe og kaste melken og heller gi erstatning til jeg er ferdig med kuren..

har brystbetennelse selv og endte opp med diclin kur - hadde dog betennelse pga bakterie og ikke de der harde klompene.. ammer som før og mini virker ikke å ta skade av det ifht luft..
(pumper også.. men bare to ganger daglig)

har brystbetennelse selv og endte opp med diclin kur - hadde dog betennelse pga bakterie og ikke de der harde klompene.. ammer som før og mini virker ikke å ta skade av det ifht luft..
(pumper også.. men bare to ganger daglig)

Ja jeg har nok fått en tett melkegang som har ført til bakterieinfeksjon :( hadde økt crp, men ikke så økt at jeg trengte bredspektret antibiotika. Fikk penicillin så håper jeg at det tar knekken på det. Jeg ble helt sjokkert over hvor fort det gikk fra jeg var øm i puppen til jeg fikk 39 i feber :O godt å høre at din tåler det bra, krysser fingrene for det samme her.. Masse god bedring til deg! :)

Ja jeg har nok fått en tett melkegang som har ført til bakterieinfeksjon :( hadde økt crp, men ikke så økt at jeg trengte bredspektret antibiotika. Fikk penicillin så håper jeg at det tar knekken på det. Jeg ble helt sjokkert over hvor fort det gikk fra jeg var øm i puppen til jeg fikk 39 i feber :O godt å høre at din tåler det bra, krysser fingrene for det samme her.. Masse god bedring til deg! :)

går uteolig for ja! jeg var bare oppe på do.. ikke vondt i puppene engang.. så la jeg meg igjen etterpå ca kl7 og begynte å skjelve.. kl 10 hadde jeg 39 :o helt sykt! hadde/har ikke rødflammete bryst da..
krysser fingrene for deg og masse god bedring til deg også :)

Det er skikkelig vondt med tette melkeganger og brystbetennelse. Jeg har god erfaring med å ta soyalecithin forebyggende, samt å holde hele brystpartiet og overarmene varme til enhver tid.

Back
Topp