Brystbetennelse når man er gravid? Rare symptomer.

Caath91

Betatt av forumet
Augustmagi 2025
Hei. Har noen merkelige symptomer her. Føler det ikke er alvorlig nok til å bestille ny time da jeg har legetime torsdag neste uke..

Lurte litt om jeg har brystbetennelse? Lurer om noen har hatt lignende problem? Jeg ammer ikke, er kun gravid.

Venstre brystet mitt/puppen min stikker og stråler, særlig når en tar på siden. Gjorde veldig veldig vondt for noen dager siden, men fortsatt øm nå. Og den store «kulen» /melkekjertelen er vond. Kun det venstre. Gjør vondt når jeg ligger på siden så prøver å kun ligge på rygg.
Igår har også overarmen min på venstre side blitt øm og vond når man tar og presser ned på muskelen/deltamuskelen med en pekefinger kjennes ut som den er litt opphovnet, som om jeg har trent liksom, men har ikke trent overarmene så synes dette er rart. Gjør veldig vondt.
Får også veldig fort melkesyre av seriøst ingenting. Noen ganger av å spise(!!), løfte armene når jeg henger opp klær, bøye meg/sitte på huk eller gå opp trappene. Er snufsen, men det kommer mest under anstrengelse. Føler meg syk, vært sånn nå i to-tre uker. Har ikke målt feber men kjenner feberfølelse i ny og ne. Idag våknet jeg opp med at armhulen min var øm, altså at lymfekjertelen er aktivert. Men ikke på motsatt side.. veldig rart.

Tenkte litt blodpropp, men armen ser jo helt fin ut??

Jernlagrene mine nylig var på 46, 56 i høst..
Hb på 11,4 eller noe. Så det skal liksom være innafor. Tenker å ta jerntilskudd likevel for å se om det kan hjelpe (Ferromax) siden jeg ikke spiser kjøtt..

Noen som har eller har hatt det på lignende måte?

Har ikke hatt mastitt selv men med alle jeg kjenner som har hatt det så har det ikke vært noe tvil. Fellesnevner har vært høy feber, sterkt vedvarende redusert allmenntilstand og ofte antibiotika. Har en venninne som var innlagt to ganger når baby var noen uker gammel og fikk ab intravenøst. Råder deg til å heller søke hjelp hos FL eller LV.

INR tror jeg det var, hvertfall en markør for blodpropp er naturlig litt forhøyet ved graviditet. Jeg fikk tennisalbue sist graviditet og hadde smerter i hele armen såpass at de utelukket blodpropp med UL. INRen(?) var også litt forhøyet men det var med stor sannsynlighet relatert til graviditeten.

Hm ja, hvis dette blir verre så tar jeg kontakt med lege, får bare se om det går over etterhvert og ikke blir mer smertefullt.

Syns det er rart siden det kun er ene siden. Derfor jeg mistenkte brystbetennelse. Har sendt fastlegen e-melding om det så vet han hvert fall om det. Kan godt hende det er lymfekjertel i armen som er hoven også, men merkelig når det kun er ene siden.. begynner jo å tro det er alt fra blodpropp til brystkreft til rabdomyolyse her. Men kanskje bare en helt vanlig infeksjon i kroppen for alt jeg vet.

Hm ja, hvis dette blir verre så tar jeg kontakt med lege, får bare se om det går over etterhvert og ikke blir mer smertefullt.

Syns det er rart siden det kun er ene siden. Derfor jeg mistenkte brystbetennelse. Har sendt fastlegen e-melding om det så vet han hvert fall om det. Kan godt hende det er lymfekjertel i armen som er hoven også, men merkelig når det kun er ene siden.. begynner jo å tro det er alt fra blodpropp til brystkreft til rabdomyolyse her. Men kanskje bare en helt vanlig infeksjon i kroppen for alt jeg vet.
Hvordan går det? Man kan få brystbetennelse selv om man ikke ammer, men ville nok kontaktet lege. Det høres jo ganske plagsomt ut.

Det går litt bedre takk, men fortsatt ømt på venstre siden. Men ikke nok til jeg kontakter legevakt. Jeg skal følge med videre og se hva som skjer og så ta det opp på neste legetime til neste uke.

Back
Topp